Zmiany potrzeb pracowników zakładów produkcyjnych
REKLAMA
REKLAMA
Dynamiczny wzrost cen, gorzej z wynagrodzeniami
Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że ceny w marcu 2023 roku były wyższe o 16,1 proc. niż rok temu i o prawie 44 proc. niż sześć lat temu. Szybki wzrost cen dotyczy również żywności - średnio 24 proc. r./r. Mleko, ser czy jajka są droższe o ponad 30 proc., a za kilogram cukru trzeba zapłacić 80 proc. więcej[1].
REKLAMA
Za rosnącymi cenami produktów nie nadąża wzrost wynagrodzeń. Średnia pensja osób pracujących w przemyśle i branży produkcyjnej na początku tego roku wynosiła 4 190 zł netto[2]. W związku z drastycznymi podwyżkami cen żywności, 82 proc. osób wykonujących prace fizyczne w zakładach produkcyjnych wskazuje, że zapewnienie posiłku przez pracodawcę powinno być standardem[3], a badania Agencji Grow „Trendy HR 2023”[4] pokazują, że benefit ten jest w tym roku na pierwszym miejscu świadczeń, których oczekują pracownicy. Wskazuje na niego 46 proc. ankietowanych i wynik ten jest o 14 pp. wyższy w stosunku do roku poprzedniego. Statystyki pokazują również, że niemal dwie trzecie pracowników przyznało, że bywają głodni, wykonując obowiązki służbowe, co negatywnie wpływa na ich efektywność, a 3 proc. osób nie je w trakcie pracy w ogóle.
Wzrost świadomości pracodawców
Wraz z ciągłym rozwojem branży produkcyjnej w Polsce, zapotrzebowanie na rozwiązania, które zaspokajają podstawowe potrzeby pracowników będzie stale rosło. Z tego powodu właściciele fabryk i zakładów produkcyjnych będą szukać rozwiązań pozwalających zaspokoić ich podstawowe potrzeby, przy czym należy pamiętać, że osoby decyzyjne będą zmagać się często z dodatkowymi problemami, jak choćby brak miejsca lub środków na organizację kantyny, czy rąk do pracy, by ją utrzymać i obsłużyć (zwłaszcza na drugiej zmianie i w nocy). W tej sytuacji coraz większą popularnością cieszą się usługi pozwalające usprawnić i zoptymalizować kosztowo proces żywienia.
Dzięki inteligentnym rozwiązaniom firmy mogą optymalizować proces żywieniowy, a pracownicy zamawiać jedzenie zarówno przez intuicyjną aplikację, jak i stronę www. czy terminale SmartBox. W usprawnieniu procesu odbierania zamówień pomaga Lunchomat, który cieszy się coraz większą popularnością – mówi Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch, platformy B2B food delivery. – Od 2014 zapewniliśmy pracownikom firm z całej Polski ponad 20 mln posiłków, z czego aż 10 mln od początku 2022 roku, co świadczy o tym, że wśród pracodawców rośnie świadomość potrzeb żywieniowych pracowników, jak również samego procesu organizacji zbiorowego żywienia. Ze SmartLunch korzysta już ponad 100 tys. pracowników – dodaje.
Świadomość pracodawców wciąż jest jednak niewielka – z badań Insight Lab[5] wynika, że tylko 18 proc. pracujących Polaków ma zagwarantowane świadczenia związane z wyżywieniem w pracy. Niski poziom oferowania tego dodatku oraz jasno wyartykułowane potrzeby sprawiają, że w dobie kryzysu gospodarczego może on stanowić znaczącą przewagę konkurencyjną nie tylko w utrzymaniu pracowników, ale także w procesach rekrutacyjnych.
Źródło: SmartLunch
[2] https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-pracownik-produkcyjny
[3] https://infuture.institute/raporty/food-factories-fluidity-zywienie-w-fabrykach/
[4] Raport #TrendyHR_2023, https://hrnews.pl/TrendyHR2023/
[5] Badanie przeprowadzone przez Agencję Badawczą Insight Lab na zlecenie Pyszne.pl, https://www.pyszne.pl/deals/raport-food-trendow-2022/images/Raport_Food_Trendow_2022.pdf?utm_source=ftr&utm_medium=download_report&utm_campaign=/ftr_poland_2022.pdf
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat