REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VUCA - zarządzanie zespołem w niepewnych czasach?

zarządzanie
zarządzanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

VUCA to anglojęzyczny skrót składający się z czterech głównych komponentów: zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Służy do opisu otaczającej nas rzeczywistości, która charakteryzuje się właśnie tymi przymiotami. Czasy zawirowań lokalnych i globalnych są wyzwaniem biznesowym oraz osobistym, ale także wymagają odpowiedniego podejścia ze strony specjalistów HR.

Czym jest VUCA?

Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność globalnej rzeczywistości, w której wszyscy funkcjonujemy od ponad dwóch lat sprawia, że dbanie o dobrostan zespołów jest głównym zadaniem, jak i wyzwaniem specjalistów HR. Ogólnoświatowe zjawiska, które odbijają się na codziennej pracy i życiu prywatnym pracowników przekładają się także na zauważalną w wielu organizacjach wyższą rotację czy absencje spowodowane powikłaniami zdrowotnymi po długotrwałym stresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe modele pracy

Świat VUCA to także rzeczywistość nowych modeli pracy. Jak wynika z badań Pracuj.pl, 6 na 10 pracowników w Polsce wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków w bliskiej przyszłości. Co więcej, ponad połowa badanych dostrzega rosnącą liczbę ofert pracy w Polsce oraz to, iż rośnie asertywność rekrutacyjna kandydatów wobec pracodawców.

Wyzwanie dla liderów

To ogromne wyzwanie dla działów HR, ale także liderów zespołów. Jak pokazują dane GoodHabitz, 1 na 4 polskich pracowników twierdzi, że ich menedżer nie ma kompetencji do zarządzania zespołem na odległość i hybrydowo. Dodatkowo, połowa pracowników uważa -, że nie doświadczyła odpowiedniego wsparcia od swojego szefa podczas pracy zdalnej. Tyle samo badanych wskazuje również, że ich przełożony nie potrafi ich zmotywować w warunkach pracy z domu.

"Niepewne czasy dużych turbulencji w otoczeniu biznesowym tworzą nowe wyzwania przed przywódcami w firmach. Trzeba podejmować kontrowersyjne i niepopularne decyzje, które długo będą odbijały się echem w organizacji. Ciche przywództwo, czyli stała obecność i wsparcie dla zespołów, które może być czasami niewidoczne, jest kluczem do sukcesu w rzeczywistości VUCA. Specjaliści HR nie muszą być bohaterami, którzy dokonują spektakularnych czynów, aby odpowiednio wspierać organizacje" - zauważył podczas wydarzenia HRup! re-GENERACJA organizowanego przez SAP Polska Andrzej Jacaszek, wiceprezes ICAN Institute.

REKLAMA

12 zasad sukcesu HR w świecie VUCA

Jak wynika z raportu Pracuj Ventures, głównym obszarem działalności zespołów HR jest co prawda pozyskanie poszukiwanych przez firmę pracowników we właściwym czasie, ale w top 5 pól aktywności znajdują się także zagadnienia doskonale wpisujące się w definicję cichego przywództwa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wsparcie liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników,
  • budowanie przywiązania do firmy wśród pracowników pracujących zdalnie lub hybrydowo
  • zapewnienie sprawnego funkcjonowania pracowników w trakcie pracy zdalnej lub hybrydowej.

Aby sprostać wyzwaniom, przed jakimi stoją obecnie specjaliści HR, Andrzej Jacaszek poleca kierowanie się kilkoma zasadami cichego przywódcy:

1. Nie oszukuj siebie. Liderzy organizacji muszą świadomie podchodzić do czekających ich wyzwań i dzięki temu podejmować odpowiednie decyzje.

2. Zapewnij sobie czas na eksperymentowanie. Świat VUCA wymaga podejmowania trudnych decyzji oraz działania w zupełnie nowych warunkach, zatem sprawdzone wcześniej rozwiązania nie zawsze okazują się właściwe.

3. Inwestuj mądrze. Liderzy powinni stawiać sobie osiągalne cele, ale także takie, które mają konkretne przełożenie na wartość dla organizacji.

4. Inwestuj w zaufanie. Zaufanie jest fundamentem przywództwa i spoiwem zespołu.

5. Rozpracuj problem. W niepewnych czasach kluczowe jest znalezienie czasu na wnikliwą i szczegółową analizę wyzwań.

6. Nagnij reguły. Zupełnie nowe modele funkcjonowania pracy i biznesu wymagają czasami odejścia od wcześniejszych norm.

7. Twórz kompromisy. W hybrydowym świecie trzeba tworzyć hybrydowe rozwiązania, szukać rozwiązań win-win.

8. Wykaż się empatią. To klucz do zapewnienia dobrostanu pracowników, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby.

9. Wspieraj utalentowanych ludzi o wysokim poziomie zaangażowania. Liderami organizacji są nie tylko menedżerowie, ale także najbardziej utalentowani i zaangażowani członkowie zespołu, którzy budują morale swoich współpracowników.

10. Rozwiązuj problemy poprzez kreatywną rekombinację. Należy poszukiwać nowych rozwiązań wykorzystując w kreatywny sposób dostępne zasoby.

11. Zastanów się, o co warto walczyć. W czasach ograniczonych zasobów, także psychicznych, należy odpowiednio wybierać wyzwania i bitwy, które chce się staczać.

12. Poszukuj innych cichych przywódców. W czasach VUCA promowanie osób, które wytrwale i zaangażowanie wspierają innych oraz dążą do wyznaczonych celów jest kluczem do odpowiedniego funkcjonowania każdej organizacji.

Źródło: SAP Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA