REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VUCA - zarządzanie zespołem w niepewnych czasach?

zarządzanie
zarządzanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

VUCA to anglojęzyczny skrót składający się z czterech głównych komponentów: zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Służy do opisu otaczającej nas rzeczywistości, która charakteryzuje się właśnie tymi przymiotami. Czasy zawirowań lokalnych i globalnych są wyzwaniem biznesowym oraz osobistym, ale także wymagają odpowiedniego podejścia ze strony specjalistów HR.

Czym jest VUCA?

Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność globalnej rzeczywistości, w której wszyscy funkcjonujemy od ponad dwóch lat sprawia, że dbanie o dobrostan zespołów jest głównym zadaniem, jak i wyzwaniem specjalistów HR. Ogólnoświatowe zjawiska, które odbijają się na codziennej pracy i życiu prywatnym pracowników przekładają się także na zauważalną w wielu organizacjach wyższą rotację czy absencje spowodowane powikłaniami zdrowotnymi po długotrwałym stresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe modele pracy

Świat VUCA to także rzeczywistość nowych modeli pracy. Jak wynika z badań Pracuj.pl, 6 na 10 pracowników w Polsce wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków w bliskiej przyszłości. Co więcej, ponad połowa badanych dostrzega rosnącą liczbę ofert pracy w Polsce oraz to, iż rośnie asertywność rekrutacyjna kandydatów wobec pracodawców.

Wyzwanie dla liderów

To ogromne wyzwanie dla działów HR, ale także liderów zespołów. Jak pokazują dane GoodHabitz, 1 na 4 polskich pracowników twierdzi, że ich menedżer nie ma kompetencji do zarządzania zespołem na odległość i hybrydowo. Dodatkowo, połowa pracowników uważa -, że nie doświadczyła odpowiedniego wsparcia od swojego szefa podczas pracy zdalnej. Tyle samo badanych wskazuje również, że ich przełożony nie potrafi ich zmotywować w warunkach pracy z domu.

"Niepewne czasy dużych turbulencji w otoczeniu biznesowym tworzą nowe wyzwania przed przywódcami w firmach. Trzeba podejmować kontrowersyjne i niepopularne decyzje, które długo będą odbijały się echem w organizacji. Ciche przywództwo, czyli stała obecność i wsparcie dla zespołów, które może być czasami niewidoczne, jest kluczem do sukcesu w rzeczywistości VUCA. Specjaliści HR nie muszą być bohaterami, którzy dokonują spektakularnych czynów, aby odpowiednio wspierać organizacje" - zauważył podczas wydarzenia HRup! re-GENERACJA organizowanego przez SAP Polska Andrzej Jacaszek, wiceprezes ICAN Institute.

REKLAMA

12 zasad sukcesu HR w świecie VUCA

Jak wynika z raportu Pracuj Ventures, głównym obszarem działalności zespołów HR jest co prawda pozyskanie poszukiwanych przez firmę pracowników we właściwym czasie, ale w top 5 pól aktywności znajdują się także zagadnienia doskonale wpisujące się w definicję cichego przywództwa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wsparcie liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników,
  • budowanie przywiązania do firmy wśród pracowników pracujących zdalnie lub hybrydowo
  • zapewnienie sprawnego funkcjonowania pracowników w trakcie pracy zdalnej lub hybrydowej.

Aby sprostać wyzwaniom, przed jakimi stoją obecnie specjaliści HR, Andrzej Jacaszek poleca kierowanie się kilkoma zasadami cichego przywódcy:

1. Nie oszukuj siebie. Liderzy organizacji muszą świadomie podchodzić do czekających ich wyzwań i dzięki temu podejmować odpowiednie decyzje.

2. Zapewnij sobie czas na eksperymentowanie. Świat VUCA wymaga podejmowania trudnych decyzji oraz działania w zupełnie nowych warunkach, zatem sprawdzone wcześniej rozwiązania nie zawsze okazują się właściwe.

3. Inwestuj mądrze. Liderzy powinni stawiać sobie osiągalne cele, ale także takie, które mają konkretne przełożenie na wartość dla organizacji.

4. Inwestuj w zaufanie. Zaufanie jest fundamentem przywództwa i spoiwem zespołu.

5. Rozpracuj problem. W niepewnych czasach kluczowe jest znalezienie czasu na wnikliwą i szczegółową analizę wyzwań.

6. Nagnij reguły. Zupełnie nowe modele funkcjonowania pracy i biznesu wymagają czasami odejścia od wcześniejszych norm.

7. Twórz kompromisy. W hybrydowym świecie trzeba tworzyć hybrydowe rozwiązania, szukać rozwiązań win-win.

8. Wykaż się empatią. To klucz do zapewnienia dobrostanu pracowników, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby.

9. Wspieraj utalentowanych ludzi o wysokim poziomie zaangażowania. Liderami organizacji są nie tylko menedżerowie, ale także najbardziej utalentowani i zaangażowani członkowie zespołu, którzy budują morale swoich współpracowników.

10. Rozwiązuj problemy poprzez kreatywną rekombinację. Należy poszukiwać nowych rozwiązań wykorzystując w kreatywny sposób dostępne zasoby.

11. Zastanów się, o co warto walczyć. W czasach ograniczonych zasobów, także psychicznych, należy odpowiednio wybierać wyzwania i bitwy, które chce się staczać.

12. Poszukuj innych cichych przywódców. W czasach VUCA promowanie osób, które wytrwale i zaangażowanie wspierają innych oraz dążą do wyznaczonych celów jest kluczem do odpowiedniego funkcjonowania każdej organizacji.

Źródło: SAP Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA