REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VUCA - zarządzanie zespołem w niepewnych czasach?

zarządzanie
zarządzanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

VUCA to anglojęzyczny skrót składający się z czterech głównych komponentów: zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Służy do opisu otaczającej nas rzeczywistości, która charakteryzuje się właśnie tymi przymiotami. Czasy zawirowań lokalnych i globalnych są wyzwaniem biznesowym oraz osobistym, ale także wymagają odpowiedniego podejścia ze strony specjalistów HR.

Czym jest VUCA?

Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność globalnej rzeczywistości, w której wszyscy funkcjonujemy od ponad dwóch lat sprawia, że dbanie o dobrostan zespołów jest głównym zadaniem, jak i wyzwaniem specjalistów HR. Ogólnoświatowe zjawiska, które odbijają się na codziennej pracy i życiu prywatnym pracowników przekładają się także na zauważalną w wielu organizacjach wyższą rotację czy absencje spowodowane powikłaniami zdrowotnymi po długotrwałym stresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe modele pracy

Świat VUCA to także rzeczywistość nowych modeli pracy. Jak wynika z badań Pracuj.pl, 6 na 10 pracowników w Polsce wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków w bliskiej przyszłości. Co więcej, ponad połowa badanych dostrzega rosnącą liczbę ofert pracy w Polsce oraz to, iż rośnie asertywność rekrutacyjna kandydatów wobec pracodawców.

Wyzwanie dla liderów

To ogromne wyzwanie dla działów HR, ale także liderów zespołów. Jak pokazują dane GoodHabitz, 1 na 4 polskich pracowników twierdzi, że ich menedżer nie ma kompetencji do zarządzania zespołem na odległość i hybrydowo. Dodatkowo, połowa pracowników uważa -, że nie doświadczyła odpowiedniego wsparcia od swojego szefa podczas pracy zdalnej. Tyle samo badanych wskazuje również, że ich przełożony nie potrafi ich zmotywować w warunkach pracy z domu.

"Niepewne czasy dużych turbulencji w otoczeniu biznesowym tworzą nowe wyzwania przed przywódcami w firmach. Trzeba podejmować kontrowersyjne i niepopularne decyzje, które długo będą odbijały się echem w organizacji. Ciche przywództwo, czyli stała obecność i wsparcie dla zespołów, które może być czasami niewidoczne, jest kluczem do sukcesu w rzeczywistości VUCA. Specjaliści HR nie muszą być bohaterami, którzy dokonują spektakularnych czynów, aby odpowiednio wspierać organizacje" - zauważył podczas wydarzenia HRup! re-GENERACJA organizowanego przez SAP Polska Andrzej Jacaszek, wiceprezes ICAN Institute.

REKLAMA

12 zasad sukcesu HR w świecie VUCA

Jak wynika z raportu Pracuj Ventures, głównym obszarem działalności zespołów HR jest co prawda pozyskanie poszukiwanych przez firmę pracowników we właściwym czasie, ale w top 5 pól aktywności znajdują się także zagadnienia doskonale wpisujące się w definicję cichego przywództwa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wsparcie liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników,
  • budowanie przywiązania do firmy wśród pracowników pracujących zdalnie lub hybrydowo
  • zapewnienie sprawnego funkcjonowania pracowników w trakcie pracy zdalnej lub hybrydowej.

Aby sprostać wyzwaniom, przed jakimi stoją obecnie specjaliści HR, Andrzej Jacaszek poleca kierowanie się kilkoma zasadami cichego przywódcy:

1. Nie oszukuj siebie. Liderzy organizacji muszą świadomie podchodzić do czekających ich wyzwań i dzięki temu podejmować odpowiednie decyzje.

2. Zapewnij sobie czas na eksperymentowanie. Świat VUCA wymaga podejmowania trudnych decyzji oraz działania w zupełnie nowych warunkach, zatem sprawdzone wcześniej rozwiązania nie zawsze okazują się właściwe.

3. Inwestuj mądrze. Liderzy powinni stawiać sobie osiągalne cele, ale także takie, które mają konkretne przełożenie na wartość dla organizacji.

4. Inwestuj w zaufanie. Zaufanie jest fundamentem przywództwa i spoiwem zespołu.

5. Rozpracuj problem. W niepewnych czasach kluczowe jest znalezienie czasu na wnikliwą i szczegółową analizę wyzwań.

6. Nagnij reguły. Zupełnie nowe modele funkcjonowania pracy i biznesu wymagają czasami odejścia od wcześniejszych norm.

7. Twórz kompromisy. W hybrydowym świecie trzeba tworzyć hybrydowe rozwiązania, szukać rozwiązań win-win.

8. Wykaż się empatią. To klucz do zapewnienia dobrostanu pracowników, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby.

9. Wspieraj utalentowanych ludzi o wysokim poziomie zaangażowania. Liderami organizacji są nie tylko menedżerowie, ale także najbardziej utalentowani i zaangażowani członkowie zespołu, którzy budują morale swoich współpracowników.

10. Rozwiązuj problemy poprzez kreatywną rekombinację. Należy poszukiwać nowych rozwiązań wykorzystując w kreatywny sposób dostępne zasoby.

11. Zastanów się, o co warto walczyć. W czasach ograniczonych zasobów, także psychicznych, należy odpowiednio wybierać wyzwania i bitwy, które chce się staczać.

12. Poszukuj innych cichych przywódców. W czasach VUCA promowanie osób, które wytrwale i zaangażowanie wspierają innych oraz dążą do wyznaczonych celów jest kluczem do odpowiedniego funkcjonowania każdej organizacji.

Źródło: SAP Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA