REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie - jakich kompetencji brakuje liderom w Polsce i w Europie?

praca/shutterstock.com
praca/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Połowa pracowników w Polsce nie otrzymuje wystarczającego wsparcia od swoich przełożonych podczas pracy zdalnej. Z badań przeprowadzonych przez GoodHabitz wraz z agencją badawczą Markteffect wynika, że wśród najważniejszych kompetencji, które powinni nabyć menedżerowie są umiejętności komunikacyjne, organizacyjne i budowania ducha zespołu.

Czy przełożeni w Polsce mają odpowiednie umiejętności?

36% pracowników w Polsce uważa, że ich przełożeni mają odpowiednie umiejętności i możliwości, aby dobrze poprowadzić zespół, ale 40% nie ma co do tego pewności. 23% zatrudnionych martwi również fakt, że ich menedżerom brakuje odpowiednich kompetencji, aby dobrze zarządzać zespołem, który w coraz większym stopniu pracuje zdalnie. Polacy pod tym względem nie różnią się od pracowników z pozostałych krajów w Europie.

REKLAMA

REKLAMA

Polski lider radzi sobie jednak nieco gorzej niż jego europejski odpowiednik we właściwym motywowaniu swoich pracowników. Niezależnie od tego, czy praca wykonywana jest w biurze, czy z domu, blisko połowa polskich pracowników (49%) uważa, że ich menedżer wie, jak ich zmotywować – w Europie to aż 63%.

Umiejętności pracowników powinni rozwijać liderzy

Badania przeprowadzone przez GoodHabitz we współpracy z agencją badawczą Markteffect wskazują, jakie umiejętności według polskich pracowników powinni rozwijać ich liderzy. Najczęściej wymienianymi kompetencjami były komunikacja (25%), umiejętności organizacyjne (25%), budowanie ducha zespołu (25%), umiejętność słuchania (23%) oraz empatyczne, skupione na ludziach zarządzanie (20%).

Nad jakimi kompetencjami powinni popracować polscy menedżerowie?

Tabela 1.png

REKLAMA

"Wyniki badań pokazują jeden wiodący schemat – wszystko sprowadza się do komunikacji i umiejętności miękkich, które są konieczne do zarządzania zespołami rozproszonymi. Podczas pracy zdalnej szczególnie ważne jest odpowiednie zadbanie o przepływ informacji oraz otwartość na wysłuchanie pytań i problemów pracowników. To nie tylko redukuje stres i nieporozumienia w zespole, ale także wiąże ze sobą pracowników i ich lidera, co w rezultacie pogłębia ich relację i buduje ducha zespołowego. Umiejętności komunikacyjne są zatem kluczowe dla hybrydowego przywództwa i przyszłości pracy" - mówi Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz, europejskiej platformy oferującej szkolenia online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca zdalna 

Wysiłki menedżerów i liderów wkładane w odpowiednie motywowanie swoich zespołów w czasach pandemii przynoszą oczekiwane skutki – większość pracowników twierdzi, że ich przełożeni z sukcesem utrzymali morale zespołu podczas pracy zdalnej, a 50% pracowników zgadza się ze stwierdzeniem, że ich menedżerom udało się zbudować ducha zespołu w sytuacji, gdy oni sami pracowali częściowo zdalnie.

"Współcześni liderzy muszą nie tylko szybko reagować, ale także znaleźć więcej czasu na to, żeby zrozumieć swoich pracowników – szczególnie w tak nieprzewidywalnych czasach. To dowód na to, że utrzymanie relacji, nawet w wersji wirtualnej, wpływa na efektywność i dobrostan zespołu" - podkreśla Agnieszka Belowska, Vice-President Digital and Technology, ABSL. Head of Robotics, Nordea.

Rozwój potrzebą pracowników

Rozwijać i uczyć nowych umiejętności chcą się także sami pracownicy. Zapytani o to, jakie umiejętności chcieliby szkolić, wskazują trzy najważniejsze. 31% bardzo chciałoby poprawić swoje kompetencje komunikacyjne i językowe, 29% chce rozwinąć umiejętności cyfrowe, by lepiej sprostać wymaganiom przyszłości i pracy hybrydowej, z kolei 26% polskich pracowników chętnie podniesie swoją codzienną produktywność. Pracownicy chcą zainwestować czas i wysiłek, żeby szlifować swoje umiejętności, a zapewnienie im możliwości rozwoju staje się inwestycją w przyszłych liderów.

Zestaw Hybrydowego Lidera – najcenniejsze umiejętności w zarządzaniu zespołem

Nabycie umiejętności zarządzania zespołem na odległość staje się niezbędne – aż 80% polskich pracowników zakłada, że będzie przynajmniej częściowo pracować zdalnie, z kolei prognozy Forbesa pokazują, że do 2025 roku około 70% wszystkich pracowników na świecie będzie pracować zdalnie przynajmniej 5 dni w miesiącu.

Biorąc pod uwagę potrzeby zarówno obecnych liderów, jak i pracowników, którzy chcą szkolić się w zakresie zarządzania zespołami, na niezbędny zestaw umiejętności składa się kilka elementów:

Umiejętna komunikacja – podstawa zarządzania hybrydowego wysokiej klasy. Obejmuje ona gromadzenie właściwych informacji, słuchanie pracowników, a także dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnej.

Integracja zespołu – w ramach zarządzania hybrydowego skupia się na tworzeniu zaangażowania, definiowaniu właściwych celów, budowaniu kultury organizacyjnej.

Umiejętności cyfrowe – aby zarządzanie hybrydowe odniosło sukces w organizacji, lider musi być w stanie oswoić swój zespół z wieloma cyfrowymi platformami oraz ułatwić współpracę online, wspierając swoich pracowników w wyzwaniach pracy zdalnej.

Inspirujące przywództwo – menedżer daje swoim pracownikom przykład. Powinien zmotywować swoich pracowników do znalezienia własnych sposobów efektywnej pracy zdalnej, inspirować swój zespół do eksplorowania nowych procesów, zdobywania nowych umiejętności i rozwijania talentów.

Empatia – skuteczni menedżerowie wspierają dzielenie się osobistymi spostrzeżeniami i pytają swoich pracowników o problemy, z którymi ci zmagają się w kontekście prywatnych spraw, zdrowia psychicznego i pracy.

Źródło: GoodHabitz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

REKLAMA

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

REKLAMA

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA