Badanie - jakich kompetencji brakuje liderom w Polsce i w Europie?
REKLAMA
REKLAMA
Czy przełożeni w Polsce mają odpowiednie umiejętności?
36% pracowników w Polsce uważa, że ich przełożeni mają odpowiednie umiejętności i możliwości, aby dobrze poprowadzić zespół, ale 40% nie ma co do tego pewności. 23% zatrudnionych martwi również fakt, że ich menedżerom brakuje odpowiednich kompetencji, aby dobrze zarządzać zespołem, który w coraz większym stopniu pracuje zdalnie. Polacy pod tym względem nie różnią się od pracowników z pozostałych krajów w Europie.
REKLAMA
Polski lider radzi sobie jednak nieco gorzej niż jego europejski odpowiednik we właściwym motywowaniu swoich pracowników. Niezależnie od tego, czy praca wykonywana jest w biurze, czy z domu, blisko połowa polskich pracowników (49%) uważa, że ich menedżer wie, jak ich zmotywować – w Europie to aż 63%.
Umiejętności pracowników powinni rozwijać liderzy
Badania przeprowadzone przez GoodHabitz we współpracy z agencją badawczą Markteffect wskazują, jakie umiejętności według polskich pracowników powinni rozwijać ich liderzy. Najczęściej wymienianymi kompetencjami były komunikacja (25%), umiejętności organizacyjne (25%), budowanie ducha zespołu (25%), umiejętność słuchania (23%) oraz empatyczne, skupione na ludziach zarządzanie (20%).
Nad jakimi kompetencjami powinni popracować polscy menedżerowie?
"Wyniki badań pokazują jeden wiodący schemat – wszystko sprowadza się do komunikacji i umiejętności miękkich, które są konieczne do zarządzania zespołami rozproszonymi. Podczas pracy zdalnej szczególnie ważne jest odpowiednie zadbanie o przepływ informacji oraz otwartość na wysłuchanie pytań i problemów pracowników. To nie tylko redukuje stres i nieporozumienia w zespole, ale także wiąże ze sobą pracowników i ich lidera, co w rezultacie pogłębia ich relację i buduje ducha zespołowego. Umiejętności komunikacyjne są zatem kluczowe dla hybrydowego przywództwa i przyszłości pracy" - mówi Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz, europejskiej platformy oferującej szkolenia online.
Praca zdalna
Wysiłki menedżerów i liderów wkładane w odpowiednie motywowanie swoich zespołów w czasach pandemii przynoszą oczekiwane skutki – większość pracowników twierdzi, że ich przełożeni z sukcesem utrzymali morale zespołu podczas pracy zdalnej, a 50% pracowników zgadza się ze stwierdzeniem, że ich menedżerom udało się zbudować ducha zespołu w sytuacji, gdy oni sami pracowali częściowo zdalnie.
"Współcześni liderzy muszą nie tylko szybko reagować, ale także znaleźć więcej czasu na to, żeby zrozumieć swoich pracowników – szczególnie w tak nieprzewidywalnych czasach. To dowód na to, że utrzymanie relacji, nawet w wersji wirtualnej, wpływa na efektywność i dobrostan zespołu" - podkreśla Agnieszka Belowska, Vice-President Digital and Technology, ABSL. Head of Robotics, Nordea.
Rozwój potrzebą pracowników
Rozwijać i uczyć nowych umiejętności chcą się także sami pracownicy. Zapytani o to, jakie umiejętności chcieliby szkolić, wskazują trzy najważniejsze. 31% bardzo chciałoby poprawić swoje kompetencje komunikacyjne i językowe, 29% chce rozwinąć umiejętności cyfrowe, by lepiej sprostać wymaganiom przyszłości i pracy hybrydowej, z kolei 26% polskich pracowników chętnie podniesie swoją codzienną produktywność. Pracownicy chcą zainwestować czas i wysiłek, żeby szlifować swoje umiejętności, a zapewnienie im możliwości rozwoju staje się inwestycją w przyszłych liderów.
Zestaw Hybrydowego Lidera – najcenniejsze umiejętności w zarządzaniu zespołem
Nabycie umiejętności zarządzania zespołem na odległość staje się niezbędne – aż 80% polskich pracowników zakłada, że będzie przynajmniej częściowo pracować zdalnie, z kolei prognozy Forbesa pokazują, że do 2025 roku około 70% wszystkich pracowników na świecie będzie pracować zdalnie przynajmniej 5 dni w miesiącu.
Biorąc pod uwagę potrzeby zarówno obecnych liderów, jak i pracowników, którzy chcą szkolić się w zakresie zarządzania zespołami, na niezbędny zestaw umiejętności składa się kilka elementów:
Umiejętna komunikacja – podstawa zarządzania hybrydowego wysokiej klasy. Obejmuje ona gromadzenie właściwych informacji, słuchanie pracowników, a także dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnej.
Integracja zespołu – w ramach zarządzania hybrydowego skupia się na tworzeniu zaangażowania, definiowaniu właściwych celów, budowaniu kultury organizacyjnej.
REKLAMA
Umiejętności cyfrowe – aby zarządzanie hybrydowe odniosło sukces w organizacji, lider musi być w stanie oswoić swój zespół z wieloma cyfrowymi platformami oraz ułatwić współpracę online, wspierając swoich pracowników w wyzwaniach pracy zdalnej.
Inspirujące przywództwo – menedżer daje swoim pracownikom przykład. Powinien zmotywować swoich pracowników do znalezienia własnych sposobów efektywnej pracy zdalnej, inspirować swój zespół do eksplorowania nowych procesów, zdobywania nowych umiejętności i rozwijania talentów.
Empatia – skuteczni menedżerowie wspierają dzielenie się osobistymi spostrzeżeniami i pytają swoich pracowników o problemy, z którymi ci zmagają się w kontekście prywatnych spraw, zdrowia psychicznego i pracy.
Źródło: GoodHabitz
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat