| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jak należy sporządzić umowę o pracę 2016

Jak należy sporządzić umowę o pracę 2016

W związku ze zmianą przepisów od 22 lutego 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące umów na czas określony. Konsekwencją zmian było dostosowanie do nich nowego wzoru umowy o pracę.

Zgodnie z nowymi przepisami dopuszczalny 33-miesięczny okres zatrudnienia pracownika na podstawie umów na czas określony oraz dopuszczalna liczba 3 takich umów nie dotyczy umów zawieranych na czas określony zawieranych w celu:

● zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
● wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
● wykonywania pracy przez okres kadencji,

- gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie.

W przypadku zawarcia umowy na czas określony w celu zastępstwa pracownika, wykonywania pracy dorywczej, sezonowej, przez okres kadencji – niezbędne jest określenie w umowie o pracę celu jej zawarcia. W przypadku gdy pracodawca zawiera umowę terminową w związku z obiektywnymi przyczynami leżącymi po jego stronie, należy określić okoliczności tego przypadku, zamieszczając w umowie informacje o obiektywnych przyczynach, które uzasadniają zawarcie takiej umowy.

Nowy wzór umowy o pracę zawiera pkt 3 „Przyczyny uzasadniające zawarcie umowy”. Ta część wzoru dotyczy umowy o pracę na czas określony, która jest zawarta w celu zastępstwa, pracy dorywczej lub sezonowej, pracy przez okres kadencji oraz w przypadku istnienia obiektywnych przyczyn uzasadniających zawarcie umowy na czas określony. W tym fragmencie umowy należy wpisać cel umowy lub zamieścić informację o obiektywnych przyczynach leżących po stronie pracodawcy. Przepisy, w tym wzór nowego rozporządzenia, nie wskazują poziomu szczegółowości zamieszczanych przez pracodawcę adnotacji w tym zakresie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Umowa na zastępstwo

Nowelizacja Kodeksu pracy uszczupliła katalog umów o pracę. Obok usunięcia umowy na czas wykonania określonej pracy, z przepisu art. 25 § 1 k.p. zniknęła również umowa na zastępstwo. Nie oznacza to, że pracodawca po zmianie przepisów pozbawiony został możliwości zastąpienia nieobecnego pracownika. Możliwość taka nadal istnieje, ale w ramach umowy na czas określony – zawieranej w celu zastępstwa nieobecnego pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Pracodawca prowadzi działalność w branży informatycznej. Współpracuje z tzw. freelancerem, który świadczy zlecenia na rzecz pracodawcy. Pracodawca ma możliwość zawierania z taką osobą umowy na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego (nieobecnych) pracowników. Niezależnie od liczby tych umów oraz czasu ich trwania nie będą one wliczane do limitów umów na czas określony – co wynika z wyraźnego, zawartego w przepisach wyłączenia. W takim przypadku obowiązkiem pracodawcy będzie umieszczenie w pkt 3 umowy o pracę adnotacji o przykładowej treści umowa zawarta w celu zastępstwa pracownika Jana Iksińskiego w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »