| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Czym jest umowa o pracę?

Czym jest umowa o pracę?

Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Brak określenia stron umowy o pracę oraz rodzaju pracy powoduje nie­ważność umowy o pracę.

Umowa o pracę

Definicja podstawowa

Umowa zawierana między pracodawcą a pracownikiem, na podstawie której pracownik zobowiązuje się do wyko­nywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodaw­cy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.

Zobacz również: Oferta zatrudnienia pracownika w prawie pracy

W prawie pracy

Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jej podsta­wowe elementy to:

  • strony umowy,
  • rodzaj umowy,
  • data zawarcia umowy,
  • warunki pracy i płacy, takie jak:

- rodzaj pracy,
 - miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem jego skład­ników,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.

Nie wszystkie wymienione elementy umowy o pracę mają jednakową rangę. Brak określenia stron umowy o pracę oraz rodzaju pracy powoduje nie­ważność umowy o pracę, natomiast brak innych elementów nie powoduje takich skutków. Nieokreślenie np. rodzaju umowy ma ten skutek, że umowę uważa się za zawartą na czas nieokreślony. Również nieokreślenie miejsca świadczenia pracy nie powoduje nieważności umowy. Przyjmuje się wów­czas, że takim miejscem jest siedziba pracodawcy. Oprócz ww. elementów umowy o pracę występują jeszcze inne, które są obowiązkowe tylko w szcze­gólnych sytuacjach.

W przypadku pracowników zatrudnionych w nie­pełnym wymiarze czasu pracy w umowie o pracę należy określić liczbę godzin pracy ponad obo­wiązujący ich wymiar czasu pracy, którego prze­kroczenie będzie uprawniało pracownika do dodatku do wynagrodzenia za pracę, takiego jak za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 151 § 5 k.p.). Przepis ten dotyczy jedynie niepełno- etatowców.

W szczególnych przypadkach w umowie o pracę pracodawca powinien zawrzeć również system czasu pracy (np. system pracy weekendowej, system skróconego tygodnia pracy). Wśród umów o pracę wyróżnia się umowy na okres próbny, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy i na czas nieokreślony.

W wynagrodzeniach

W umowie powinno być określone wynagrodzenie za pracę, ale jego pominięcie nie powoduje nie­ważności samej umowy. Ustala się je wówczas na podstawie obowiązujących w zakładzie przepisów płacowych, a jeżeli ich nie ma, to zgodnie z ogól­nymi zasadami, które uwzględniają zapewnienie godziwego wynagrodzenia za pracę i jego mini­malnej wysokości (art. 13, art. 29 § 1 pkt 2 oraz art. 78 § 1 k.p.).

W ubezpieczeniach

Umowa o pracę jest tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Polecamy serwis: Umowa o pracę

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »