| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Firma a ubezpieczenie > Zgłoszenie przedsiębiorcy do ZUS - zmiany 2016/2017

Zgłoszenie przedsiębiorcy do ZUS - zmiany 2016/2017

Przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność będzie mógł zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS w momencie rejestracji firmy w CEIDG. Zmiany weszły w życie 19 maja 2016 r., jednakże w praktyce będzie można skorzystać z tego uprawnienia od 2017 r.

Co się zmieni w zgłaszaniu do ubezpieczeń społecznych przedsiębiorców

Od 19 maja 2016 r. obowiązują zmiany przepisów, dzięki którym przedsiębiorca rozpoczynający działalność będzie mógł zgłosić się do ubezpieczeń ZUS już na etapie rejestracji firmy w CEIDG. W praktyce jednak skorzystanie z tego uprawnienia będzie możliwe dopiero od 19 maja 2017 r., czyli po upływie 12 miesięcy od daty wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

Osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej musi zostać zgłoszona w ZUS jako płatnik składek. Przedsiębiorca dokonuje tego zgłoszenia na etapie rejestracji firmy, w formie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, składanego w organie ewidencyjnym (gminie). Wniosek o wpis do CEIDG, składany na formularzu CEIDG-1, jest jednocześnie:

● wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

● zgłoszeniem identyfikacyjnym (albo aktualizacyjnym), o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,

● zgłoszeniem płatnika składek (albo jego zmiany) w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych lub zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Polecamy produkt: Jak zaoszczędzić na składkach ZUS (PDF)

Dokumenty sporządzane przez ZUS z urzędu, stosownie do danych zawartych we wniosku przedsiębiorcy o wpis do CEIDG

● ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek

● ZUS ZBA – informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek

● ZUS ZAA – informacja o adresach prowadzenia działalności gospodarczej

 

Dokumenty sporządzane przez ZUS z urzędu, stosownie do danych zawartych we wniosku o zmianę wpisu do ewidencji

● ZUS ZFA – zmiana danych płatnika składek

● ZUS ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek

Zasady te dotyczą tylko zgłoszenia do ZUS przedsiębiorcy jako płatnika składek. Natomiast zgłoszenia do ZUS przedsiębiorcy jako osoby ubezpieczonej (do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego lub tylko do ubezpieczenia zdrowotnego) musi dokonać sam przedsiębiorca. Zgłoszenia dokonuje, przekazując do najbliższej jednostki organizacyjnej ZUS (oddziału lub inspektoratu) dokument ZUS ZUA. Obowiązku tego osoba rozpoczynająca działalność musi dopełnić w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń, tj. od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Na mocy ustawy z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1893) do ustawy systemowej oraz ustawy zdrowotnej wprowadzone zostały zmiany, na mocy których przedsiębiorca będący płatnikiem składek wyłącznie na własne ubezpieczenia będzie mógł – wraz z wnioskiem o wpis działalności do CEIDG (albo z wnioskiem o wpisanie zmiany) – dokonać:

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Pasieka Derlikowski Brzozowska i Partnerzy

kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »