| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Stosunek pracy pracownika - radnego

Stosunek pracy pracownika - radnego

Stosunek pracy pracownika, który uzyskał mandat radnego podlega szczególnej ochronie. Zgodę na rozwiązanie z nim umowy o pracę musi wyrazić rada gminy.

Radni nie mogą także prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu tej działalności (art. 24f ust 1 u.s.g.).

Ochrona stosunku pracy

Po wygaśnięciu mandatu (bez względu na to, czy stało się to przed zakończeniem kadencji rady, czy też w związku z jej zakończeniem), pracodawca przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługiwał mu urlop bezpłatny (art. 24c u.s.g.). Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu. Jednocześnie w przypadku niezgłoszenia przez radnego gotowości do pracy należy przyjąć, że jeszcze przez 3 miesiące pracownikowi przysługuje urlop bezpłatny (wyrok SN z 20 maja 1998 r., I PKN 130/98). W powyższym wypadku ustawodawca objął radnego szczególną gwarancją, nakazując pracodawcy przywrócenie radnego na stanowisko równorzędne zarówno pod względem wykonywanych przed urlopem funkcji, jak i otrzymywanego wynagrodzenia.

Szczególna ochrona przed wypowiedzeniem >>

Przepis ten nie dotyczy jednak stosunku pracy zawartego na czas określony, w sytuacji gdy umowa kończy się przed upływem udzielonego na ten czas urlopu bezpłatnego. W takich przypadkach stosunek pracy ulega przedłużeniu do 3 miesięcy od ustania tego urlopu, ale pracownikowi nie będzie przysługiwać roszczenie o przedłużenie zatrudnienia.

WAŻNE!

Funkcję ochronną posiada także art. 25 ustawy, który przyznaje radnemu ochronę prawną w związku z wykonywaniem mandatu, nadając mu tym samym status funkcjonariusza publicznego. Oznacza to, że już samo rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy. Ponadto rada gminy odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 11 grudnia 2007 r. (I PK 152/07) przepis art. 25 ust. 2 ustawy nie określa żadnych warunków ani kryteriów, jakimi miałaby kierować się rada gminy przy podejmowaniu decyzji o wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy radnego lub jej odmowie. Nie zobowiązuje on również rady do uzasadnienia swojego stanowiska. Nie ogranicza prawa rady do sprzeciwu wobec zamiaru pracodawcy rozwiązania stosunku pracy z radnym tylko do sytuacji, gdy przyczyną tego zamiaru są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez radnego, lecz jedynie zobowiązuje radę do odmowy wyrażenia zgody w takim przypadku, pozostawiając pozostałe decyzje jej swobodnemu uznaniu.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »