| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy

Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy

Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy – to świadczenie przysługujące pracownikowi od pracodawcy, gdy ten nie wydał w terminie lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

Ciężar dowodu spoczywa na pracowniku, który musi wykazać:

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pracodawcy wydania świadectwa pracy,
  • fakt powstania po stronie pracownika szkody (np. niemożność podjęcia nowego zatrudnienia wskutek braku możliwości przedstawienia prawidłowo wystawionego świadectwa pracy czy niemożliwość zarejestrowania się przez pracownika w urzędzie pracy i otrzymania zasiłku dla bezrobotnych),
  • związek przyczynowy między działaniem lub zaniechaniem pracodawcy a powstaniem szkody.

Wadliwe świadectwo pracy oznacza taki dokument, który nie odpowiada w swej treści przepisom prawa.

Spoczywający na pracowniku ciężar dowodu istnienia związku przyczynowego między wadliwą treścią świadectwa pracy a niemożnością uzyskania przez niego pracy nie może być rozumiany tylko w ten sposób, że jest on zobowiązany do złożenia dokumentu stwierdzającego przyczynę odmowy jego zatrudnienia. O istnieniu tego związku przyczynowego mogą świadczyć takie okoliczności, jak podejmowanie przez pracownika bezskutecznych starań o pracę odpowiadającą jego możliwościom i kwalifikacjom oraz brak innych przeszkód w uzyskaniu pracy niż wynikające z wadliwej treści świadectwa pracy, które w sposób ewidentny mogło utrudnić jego ponowne zatrudnienie.

Wartość odszkodowania jest ograniczona i przysługuje w wysokości wynagrodzenia (które pracownik mógłby otrzymywać, gdyby został zatrudniony u innego pracodawcy po okazaniu prawidłowo wystawionego świadectwa pracy), jedynie za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

Pracownik, któremu wydano świadectwo pracy z podaniem w nim informacji o sposobie rozwiązania stosunku pracy, informacji niezgodnej z rzeczywistością i mogącej utrudnić mu otrzymanie nowego zatrudnienia, powinien żądać bezzwłocznie, aby zakład pracy sprostował nieprawdziwą informację. Jeżeli pracownik nie przejawił w tym względzie wymaganej aktywności, a nieprawdziwa wzmianka okazała się wynikiem błędu po stronie zakładu pracy, który go natychmiast – po informacji o błędzie – sprostował, sporządzając właściwe świadectwo pracy, pracownikowi pozostającemu bez pracy w związku z wadliwym świadectwem pracy nie przysługuje roszczenie o odszkodowanie z tego tytułu za czas nieuzasadnionego opóźnienia w zgłoszeniu żądania sprostowania świadectwa pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »