| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy

Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy

Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w związku z wydaniem świadectwa pracy – to świadczenie przysługujące pracownikowi od pracodawcy, gdy ten nie wydał w terminie lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

Ciężar dowodu spoczywa na pracowniku, który musi wykazać:

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pracodawcy wydania świadectwa pracy,
  • fakt powstania po stronie pracownika szkody (np. niemożność podjęcia nowego zatrudnienia wskutek braku możliwości przedstawienia prawidłowo wystawionego świadectwa pracy czy niemożliwość zarejestrowania się przez pracownika w urzędzie pracy i otrzymania zasiłku dla bezrobotnych),
  • związek przyczynowy między działaniem lub zaniechaniem pracodawcy a powstaniem szkody.

Wadliwe świadectwo pracy oznacza taki dokument, który nie odpowiada w swej treści przepisom prawa.

Spoczywający na pracowniku ciężar dowodu istnienia związku przyczynowego między wadliwą treścią świadectwa pracy a niemożnością uzyskania przez niego pracy nie może być rozumiany tylko w ten sposób, że jest on zobowiązany do złożenia dokumentu stwierdzającego przyczynę odmowy jego zatrudnienia. O istnieniu tego związku przyczynowego mogą świadczyć takie okoliczności, jak podejmowanie przez pracownika bezskutecznych starań o pracę odpowiadającą jego możliwościom i kwalifikacjom oraz brak innych przeszkód w uzyskaniu pracy niż wynikające z wadliwej treści świadectwa pracy, które w sposób ewidentny mogło utrudnić jego ponowne zatrudnienie.

Wartość odszkodowania jest ograniczona i przysługuje w wysokości wynagrodzenia (które pracownik mógłby otrzymywać, gdyby został zatrudniony u innego pracodawcy po okazaniu prawidłowo wystawionego świadectwa pracy), jedynie za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

Pracownik, któremu wydano świadectwo pracy z podaniem w nim informacji o sposobie rozwiązania stosunku pracy, informacji niezgodnej z rzeczywistością i mogącej utrudnić mu otrzymanie nowego zatrudnienia, powinien żądać bezzwłocznie, aby zakład pracy sprostował nieprawdziwą informację. Jeżeli pracownik nie przejawił w tym względzie wymaganej aktywności, a nieprawdziwa wzmianka okazała się wynikiem błędu po stronie zakładu pracy, który go natychmiast – po informacji o błędzie – sprostował, sporządzając właściwe świadectwo pracy, pracownikowi pozostającemu bez pracy w związku z wadliwym świadectwem pracy nie przysługuje roszczenie o odszkodowanie z tego tytułu za czas nieuzasadnionego opóźnienia w zgłoszeniu żądania sprostowania świadectwa pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Finesia Consulting Sp. z o.o.

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK