| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Obowiązek wydania świadectwa pracy (art. 97)

Obowiązek wydania świadectwa pracy (art. 97)

Świadectwo pracy jest bardzo ważnym dokumentem. Na jego podstawie uzyskujemy urlop u następnego pracodawcy, czy ustalamy okresy składowe do emerytury.

Dlatego też ustawodawca nałożył na pracodawcę obowiązek wydania świadectwa pracy niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy, w tym samym dniu, w którym następuje rozwiązanie stosunku pracy.

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Zakres obowiązku pracodawcy wydania pracownikowi świadectwa pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. W załączniku do rozporządzenia zawarty został wzór świadectwa pracy.

Zobacz: Przeciwdziałanie mobbingowi (art. 94(3))

Wyjątkiem od zasady wydawania świadectwa pracy jest sytuacja, kiedy pracodawca podpisuje z tym samym pracownikiem kolejną umowę o pracę, np. na czas nieokreślony. Jeżeli zatem stosunek pracy nadal trwa, pracodawca nie ma obowiązku wydawania świadectwa. Musi jednak to zrobić, jeżeli pracownik tego zażąda.

Co powinno się znaleźć w świadectwie pracy?

W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:

  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych stanowisk,
  • trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
  • informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. 

Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Zobacz serwis: ZUS

Sprostowanie świadectwa

Jeżeli pracownik po odebraniu świadectwa stwierdzi, że zawiera ono błędy, może on żądać od pracodawcy jego sprostowania w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

Podstawa prawna: Art. 97 Kodeksu pracy, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania.

Polecamy artykuły

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Polish your HR English 2 Angielski (nie) tylko dla HR –owca49.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK