| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Obowiązek wydania świadectwa pracy (art. 97)

Obowiązek wydania świadectwa pracy (art. 97)

Świadectwo pracy jest bardzo ważnym dokumentem. Na jego podstawie uzyskujemy urlop u następnego pracodawcy, czy ustalamy okresy składowe do emerytury.

Dlatego też ustawodawca nałożył na pracodawcę obowiązek wydania świadectwa pracy niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy, w tym samym dniu, w którym następuje rozwiązanie stosunku pracy.

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Zakres obowiązku pracodawcy wydania pracownikowi świadectwa pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. W załączniku do rozporządzenia zawarty został wzór świadectwa pracy.

Zobacz: Przeciwdziałanie mobbingowi (art. 94(3))

Wyjątkiem od zasady wydawania świadectwa pracy jest sytuacja, kiedy pracodawca podpisuje z tym samym pracownikiem kolejną umowę o pracę, np. na czas nieokreślony. Jeżeli zatem stosunek pracy nadal trwa, pracodawca nie ma obowiązku wydawania świadectwa. Musi jednak to zrobić, jeżeli pracownik tego zażąda.

Co powinno się znaleźć w świadectwie pracy?

W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:

  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych stanowisk,
  • trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
  • informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. 

Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Zobacz serwis: ZUS

Sprostowanie świadectwa

Jeżeli pracownik po odebraniu świadectwa stwierdzi, że zawiera ono błędy, może on żądać od pracodawcy jego sprostowania w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

Podstawa prawna: Art. 97 Kodeksu pracy, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania.

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »