| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Spory zbiorowe > Komisja pojednawcza szansą na ugodowe zakończenie sporu

Komisja pojednawcza szansą na ugodowe zakończenie sporu

Zakończenie sporu z pracownikiem bez udziału sądu pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć wysokich kosztów. Pomocne mogą okazać się w tym względzie nieco dziś zapomniane komisje pojednawcze.

Pracodawca nie jest zobowiązany do utworzenia komisji pojednawczej w zakładzie pracy. Jeżeli zdecyduje się na ten krok, musi ją powołać, działając wspólnie z istniejącą u niego organizacją związkową. Jeżeli organizacji jest kilka, powinien działać wspólnie z nimi wszystkimi. Jeżeli w zakładzie pracy brak związków zawodowych, pracodawca, chcąc powołać komisję pojednawczą, musi uzyskać pozytywną opinię swoich pracowników. Opinia ta powinna być uzyskana w sposób zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy. Można np. przeprowadzić referendum lub zorganizować wybory przedstawiciela pracowników, który wyda wymaganą pozytywną opinię.

W ten sam sposób, a więc działając wspólnie ze związkami zawodowymi lub po uzyskaniu pozytywnej opinii załogi, należy ustalić tryb powołania komisji, czas trwania jej kadencji oraz liczbę członków.

WaŻne!

Członkami komisji nie mogą być osoby, które zarządzają w imieniu pracodawcy zakładem pracy, główny księgowy, radca prawny oraz osoba prowadząca sprawy osobowe, zatrudnienia i płac.

Poza tymi wyjątkami Kodeks pracy nie określa, kto może być członkiem komisji. Mogą to być zarówno pracownicy, jak i osoby niezatrudnione u pracodawcy. Członków komisji powinno być jednak co najmniej trzech, ponieważ ustawodawca przewiduje, że sprawy przed komisją powinny być rozpatrywane w zespołach co najmniej 3-osobowych.

Prace komisji pojednawczej

Komisja po powołaniu powinna wybrać ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i określić regulamin. Regulamin ten nie musi być sformalizowany, a nawet ze względu na cel działania komisji, jakim jest szybkie i sprawne rozwiązywanie pojawiających się między pracodawcą a jego pracownikami sporów, powinien być jak najprostszy.

Pracodawca zobowiązany jest zapewnić komisji odpowiednie warunki do jej funkcjonowania i ponosić wszelkie wydatki związane z jej działaniem. Obejmuje to np. konieczność zapewnienia odpowiedniego lokalu, urządzeń technicznych lub biurowych. Pracownik nie może ponosić żadnych kosztów w związku z faktem, że skierował swoją sprawę do rozpatrzenia przez komisję.

Członkowie komisji swoją funkcję wypełniają społecznie. Pracownicy będący jednocześnie członkami komisji zachowują prawo do wynagrodzenia za czas, którego nie przepracowali w związku z udziałem w pracach komisji. Również pracownik będący stroną postępowania pojednawczego, który nie świadczył pracy w związku z udziałem w postępowaniu, ma prawo do zwrotu równowartości utraconego wynagrodzenia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Regulska-Cieślak

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »