| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Obowiązek tworzenia rad pracowników

Obowiązek tworzenia rad pracowników

Zatrudnienie w mojej firmie waha się. W niektórych miesiącach na początku miesiąca zatrudnialiśmy ponad 60 pracowników, a pod koniec tego miesiąca już tylko niespełna 50 osób. Obecnie mamy zatrudnionych 53 pracowników. Jak mam w takim przypadku obliczyć liczbę zatrudnionych z danego miesiąca, aby ocenić, czy mam obowiązek przekazać pracownikom informację o możliwości utworzenia rady pracowników?

Przykład

W marcu br. zatrudnienie w zakładzie pracy kształtowało się w następujący sposób:

• 1-14 marca 66 osób zatrudnionych,

• 15-21 marca 68 osób zatrudnionych,

• 22-31 marca 60 osób zatrudnionych.

Zliczamy łączne zatrudnienie z każdego dnia miesiąca:

• 14 dni × 66 pracowników = 924,

• 7 dni × 68 pracowników = 476,

• 10 dni × 60 pracowników = 600,

łącznie 2000, co musimy podzielić przez liczbę dni w marcu:

2000 : 31 = 64,52 osoby.

Za ten miesiąc przyjmujemy średnią zatrudnienia 64,52 osoby.

Ustalając stan zatrudnienia, bierzemy pod uwagę wszystkie osoby będące pracownikami, bez względu na wymiar czasu pracy i rodzaj umowy o pracę. Odnosi się to nawet do osób zatrudnionych w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy czy przebywających na urlopach wychowawczych. Przy ustalaniu liczby zatrudnionych nie uwzględnia się więc np. osób „samozatrudnionych” lub wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Przy ustalaniu liczby pracowników nie uwzględnia się także pracowników młodocianych. W związku z wyrokiem ETS z 18 stycznia 2006 r. w sprawie C-385/05 przygotowywana jest zmiana ustawy o radach pracowników, która pozwoli na wliczanie pracowników młodocianych do stanu zatrudnienia.

Rady pracowników powinny być powoływane u pracodawców wykonujących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej 50 pracowników (do 23 marca 2008 r. odnosiło się to do pracodawców zatrudniających co najmniej 100 pracowników). Faktycznie rada powstanie wówczas, gdy związki zawodowe lub w razie ich braku pracownicy zdecydują się ją wybrać. Pracodawca ma obowiązek im to umożliwić. Po osiągnięciu wielkości zatrudnienia zobowiązującej do utworzenia rady pracodawca niezwłocznie podaje tę informację do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u niego.


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK