| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Świadectwo pracy

Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym przez pracodawcę pracownikowi, w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy. Jego elementy oraz zasady wystawiania zostały szczegółowo unormowane w kodeksie pracy oraz rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej.

W świadectwie pracy zamieszcza się także wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia, jeśli takie ma miejsce. Dodatkowo pracownik może żądać zamieszczenia innych danych dotyczących stosunku pracy, w tym informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik ma prawo zadąć od pracodawcy sprostowania świadectwa pracy, jeśli zostało ono wystawione w sposób błędny. Na zgłoszenie żądania poprawienia świadectwa pracy pracownik ma 7 dni, licząc od dnia jego otrzymania. Jeśli pracodawca nie uwzględni wniosku o sprostowanie świadectwa pracy, pracownik może wystąpić z wnioskiem o jego sprostowanie do sądu pracy.

Termin wydania świadectwa pracy

Co do zasady, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę na czas nieokreślony, pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu, w którym nastąpiło rozwiązanie lub wygaśnięcie tejże umowy. Jeśli jednak nie jest możliwe wydanie świadectwa pracy we wskazanym dniu, pracodawca dostarcza je byłemu pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej, w terminie 7 dni od dnia, w którym doszło do rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jeśli do rozwiązania stosunku pracy doszło ze względu na śmierć pracownika, pracodawca załącza świadectwo pracy pracownika do jego akt osobowych, a o jego wydanie mogą się ubiegać członkowie rodziny lub inna osoba będąca spadkobiercą zmarłego pracownika.

Polecamy także: Szczególne przypadki rozwiązania umowy o pracę w świadectwie pracy

Jeden pracodawca, kilka umów o pracę

W sytuacji, w której pracownik był związany z tym samym pracodawcą umową o prace na okres próbny, umową o pracę na czas określony lub umową o pracę na czas wykonywania określonej pracy, po stronie pracodawcy powstaje obowiązek wydania mu świadectwa pracy, obejmującego zakończone już okresy zatrudnienia powstałego na podstawie tychże umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od pierwszej z nich. Oczywiście pracownik znajdujący się we wskazanej sytuacji, może w każdej chwili żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej ze wskazanych umów lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na ich podstawie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »