| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Świadectwo pracy

Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym przez pracodawcę pracownikowi, w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy. Jego elementy oraz zasady wystawiania zostały szczegółowo unormowane w kodeksie pracy oraz rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej.

W świadectwie pracy zamieszcza się także wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia, jeśli takie ma miejsce. Dodatkowo pracownik może żądać zamieszczenia innych danych dotyczących stosunku pracy, w tym informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik ma prawo zadąć od pracodawcy sprostowania świadectwa pracy, jeśli zostało ono wystawione w sposób błędny. Na zgłoszenie żądania poprawienia świadectwa pracy pracownik ma 7 dni, licząc od dnia jego otrzymania. Jeśli pracodawca nie uwzględni wniosku o sprostowanie świadectwa pracy, pracownik może wystąpić z wnioskiem o jego sprostowanie do sądu pracy.

Termin wydania świadectwa pracy

Co do zasady, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę na czas nieokreślony, pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu, w którym nastąpiło rozwiązanie lub wygaśnięcie tejże umowy. Jeśli jednak nie jest możliwe wydanie świadectwa pracy we wskazanym dniu, pracodawca dostarcza je byłemu pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej, w terminie 7 dni od dnia, w którym doszło do rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jeśli do rozwiązania stosunku pracy doszło ze względu na śmierć pracownika, pracodawca załącza świadectwo pracy pracownika do jego akt osobowych, a o jego wydanie mogą się ubiegać członkowie rodziny lub inna osoba będąca spadkobiercą zmarłego pracownika.

Polecamy także: Szczególne przypadki rozwiązania umowy o pracę w świadectwie pracy

Jeden pracodawca, kilka umów o pracę

W sytuacji, w której pracownik był związany z tym samym pracodawcą umową o prace na okres próbny, umową o pracę na czas określony lub umową o pracę na czas wykonywania określonej pracy, po stronie pracodawcy powstaje obowiązek wydania mu świadectwa pracy, obejmującego zakończone już okresy zatrudnienia powstałego na podstawie tychże umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od pierwszej z nich. Oczywiście pracownik znajdujący się we wskazanej sytuacji, może w każdej chwili żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej ze wskazanych umów lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na ich podstawie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK