| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Uprawnienia rodzicielskie > Obniżenie wymiaru czasu pracy - ponowny wniosek

Obniżenie wymiaru czasu pracy - ponowny wniosek

Pracownik może zamiast urlopu wychowawczego złożyć wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż ½ pełnego wymiaru czasu pracy. Czy istnieje możliwość ponownego złożenia wniosku?

Prawo do obniżenia wymiaru czasu pracy

Zgodnie z art. 1867§ 1 Kodeksu pracy pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż 1/2 pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika. Gdyby zatrudniony podał niższy niż dopuszczalny wymiar czasu pracy, pracodawca obniża wymiar do połowy pełnego wymiaru czasu pracy. Dopuszcza się także możliwość uwzględnienia niższego wymiaru zaproponowanego przez pracownika.

Ochrona stosunku pracy po złożeniu wniosku

Kodeks pracy w art. 1868 przewiduje ochronę stosunku pracy po złożeniu wniosku o obniżenie wymiaru czasu pracy. W takim przypadku pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w oznaczonym okresie. Liczy się go od dnia złożenia przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego wniosku o obniżenie wymiaru czasu pracy do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy. Okres ten nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. 

Zobacz: Obniżony wymiar czasu pracy - ochrona przed zwolnieniem

Przepisy chronią pracownika przed rozwiązaniem w tym czasie umowy o pracę. Pracodawca może tego dokonać tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji, a także gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Dodatkowo u pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników można wypowiedzieć umowę o pracę w chronionym terminie 12 miesięcy na podstawie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Wniosek

W celu obniżenia wymiaru czasu pracy osoba zatrudniona sporządza pisemny wniosek, który przedkłada pracodawcy na 2 tygodnie przed rozpoczęciem wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy. Pracownik określa we wniosku wymiar czasu pracy, w jakim zamierza pracować oraz okres jego obowiązywania. Jeżeli wniosek zostanie złożony bez zachowania terminu, pracodawca obniży wymiar czasu pracy nie później niż z dniem upływu 2 tygodni od dnia złożenia wniosku.

Zobacz: Opieka nad dzieckiem - obniżenie wymiaru czasu pracy

Ponowny wniosek

Może zdarzyć się sytuacja, że pracownica złoży wniosek o obniżenie etatu na okres pół roku, po czym stwierdzi, że pracując w pełnym wymiarze czasu pracy, nie może pogodzić opieki nad dzieckiem z pracą. Czy istnieje możliwość ponownego złożenia wniosku?

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy. /Fot. Fotolia
Wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »