| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Menedżerowie stanowią niejednolitą grupę zawodową – zróżnicowaną zarówno pod względem wykształcenia, jak i potencjału osobistego. Właściwości psychologiczne, wewnętrzne zasoby, kompetencje społeczne, a zwłaszcza predyspozycje do określonych zachowań autoprezentacyjnych menedżerów będą się różnić i w wielu przypadkach mogą okazać się dalekie od modelowego stylu funkcjonowania lidera w organizacji. Jak jest specyfika funkcjonowania menedżerów w zakresie zdolności do autoprezentacji?

Problematyka kompetencji, jakimi powinny charakteryzować się osoby zajmujące kierownicze stanowiska, jest tematem często poruszanym przez psychologów pracy, ekonomistów, specjalistów do spraw zarządzania. Rzadziej pisze się o konieczności kreowania przez menedżerów odpowiedniego do pełnionej funkcji wizerunku autoprezentacyjnego. Dociekania naukowe i empiryczne w tym obszarze z jednej strony pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania zawodowego i interpersonalnego menedżerów, z drugiej – przyczyniają się do zwiększenia efektywności zarządzania.

Czym jest autoprezentacja?

Przez pojęcie autoprezentacja czy kierowanie wrażeniem można rozumieć zachowania autoprezentacyjne, które ograniczone są do specyficznych sytuacji społecznych typu rozmowa kwalifikacyjna czy wybory prezydenckie. Sytuacje te zakładają brak autentyczności, pozerstwo autoprezentera oraz jego chęć manipulowania postawami odbiorców. Z takim sposobem rozumienia pojęcia autoprezentacja można spotkać się w obiegowej opinii, natomiast współczesne poglądy psychologów na autoprezentację wiążą się z szerokim jej definiowaniem – autoprezentacja uważana jest za wszechobecną cechę zachowań społecznych, warunkującą i usprawniającą relacje międzyludzkie, posiadającą niezaprzeczalny walor pragmatyczny. Umiejętna autoprezentacja jest specyficzną społeczną kompetencją, która powoduje, że przebieg interakcji ma charakter płynny. Autoprezentację wymienia się obok takich zdolności jak: asertywność, komunikacja werbalna i niewerbalna, nagradzanie, empatia, rozwiązywanie problemów.

Wizerunek autoprezentacyjny szefa

Osoba będąca liderem w danym zespole powinna wykazywać się szczególnymi zdolnościami w zakresie autoprezentacji oraz elastycznością w dostosowaniu kreowanych wizerunków siebie do otoczenia, kontekstu sytuacyjnego i odbiorców. Skuteczna autoprezentacja przywódcy powoduje zwiększenie jego kontroli nad zachowaniami innych ludzi. Jego główne funkcje zawodowe, czyli kierowanie aktywnością innych osób i wpływanie na innych w celu realizacji określonych zadań wspomagane jest poprzez kreowanie odpowiedniego wizerunku własnej osoby.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ManaGame.pl

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »