| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak przygotować i przeprowadzić pierwsze szkolenie

Jak przygotować i przeprowadzić pierwsze szkolenie

Początki zawsze są trudne, jednak poprzez odpowiednie przygotowanie (zarówno pod kątem merytorycznym, jak i emocjonalnym) można zminimalizować odczuwany stres. Jak wypaść dobrze i nie dać się zaskoczyć? Jak czerpać satysfakcję z przekazywania wiedzy innym? Jak wejść na ścieżkę, która pozwoli stać się profesjonalistą w swoim fachu?

Przygotowanie do szkolenia

Przygotowując się do przeprowadzenia szkolenia, należy wziąć pod uwagę kilka elementów.

Potrzeby uczestników

Pierwszy, kluczowy krok do prowadzenia szkolenia to analiza potrzeb uczestników, co pozwala na prezentację możliwie najbliższej wymaganiom problematyki oraz przygotowanie odpowiednich materiałów dydaktycznych. Należy także wziąć pod uwagę specyfikę i liczebność grupy, a także wiek uczestników oraz ich pozycję w organizacji.

Administracja

Zazwyczaj to nie trener musi pamiętać o sprawach administracyjnych, jednak warto mieć ten aspekt pod kontrolą. Wcześniejsze przybycie na miejsce szkolenia pozwala na sprawdzenie urządzeń, minimalizując tym samym możliwość wystąpienia problemów technicznych, a zaznajomienie się z otoczeniem zapewnia dodatkowy komfort prowadzącemu.

Materiały

Ustalenie przebiegu szkolenia i przygotowanie odpowiednich materiałów to sprawy niezwykle istotne. Joanna Januszkiewicz, trener szkoleń, współpracujący z firmą Synergia Konsulting, sugeruje bardzo praktyczne rozwiązanie. – Opracowujemy listę zagadnień, ćwiczeń czy ilustracji, które mamy wykorzystać podczas zajęć. Trzeba mieć w zanadrzu kilka ćwiczeń „buforowych” (w razie czego). Materiały elektroniczne dobrze jest mieć na dwóch nośnikach, a odbitki/wydruki o kilka kopii więcej niż przewidywana liczebność grupy – tak na wszelki wypadek – twierdzi Joanna Januszkiewicz. Jak więc przygotować materiały i mieć pewność, że będą interesujące dla odbiorcy? Jak działać, żeby szkolenie dało zamierzony efekt?

Ważna jest technika nauczania. Dobre pomoce naukowe to jedno, ale sposób przekazywania wiedzy to drugie, najważniejsze. Dobrze jest opierać szkolenie na analizie konkretnych doświadczeń, stosując ćwiczenia praktyczne. Joanna Januszkiewicz podkreśla, że taka forma nauki jest kluczowa. – Posiadać wiedzę teoretyczną, to nie to samo, co zdobyć niezbędne umiejętności – proszę się zastanowić, czy nawet po doskonałej prezentacji umieliby Państwo poprowadzić samochód, uszyć but lub przeprowadzić operację? – dodaje.

Do każdej omawianej na szkoleniu kwestii warto przygotować dobry przykład z życia zawodowego czy prywatnego uczestników. Jak czytamy książkę i trudno nam zrozumieć wywód autora, to szukamy często kolejnego akapitu, gdzie dobry przykład pozwoli nam pojąć, co autor miał na myśli. Dorośli podczas nauki poszukują odpowiedzi na dwa pytania: jak to, czego się uczę, pasuje do moich dotychczasowych doświadczeń (czy to mi się zdarza i jak sobie z tym dotychczas radziłem) oraz czy to mi się przyda w praktyce (czy zmieniając sposób zachowania, osiągnę lepsze rezultaty) – twierdzi zaś Michał Górny.

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »