| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Świadomy wybór zawodu coacha

Świadomy wybór zawodu coacha

Coaching jest modny nie tylko w Polsce. Słychać też, że za pracę coacha, jak się niektórym wydaje lżejszą niż trenera, można brać bardzo duże pieniądze. Stąd pojawiają się ważne pytania: Kim są coachowie? Z jakich powodów różne osoby decydują się na to zajęcie? Co warto uwzględnić, wybierając zawód coacha w Polsce?

UWAGA

Informację o możliwości wypalenia się zawodowego powinny mieć szczególnie na uwadze osoby, które wcześniej pracowały w zawodach pomagających, takich jak terapeuta czy wychowawca. Rozważając karierę coacha, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak będziemy psychicznie funkcjonować w tym zawodzie po kilku latach. Warto myśleć o niej również w kategoriach takich potencjalnych kosztów. Dywersyfikacja zaangażowania zawodowego może być dla wielu osób rozsądnym wyjściem.

Jak wybrać szkołę coachingu?

Warto podjąć kilka działań, aby móc przebić się przez marketingowy szum słów i sformułowań opisujących dane podejście coachingowe jako „profesjonalne”, „efektywne”, „najlepsze”, a program „przygotowany i realizowany przez wybitnych specjalistów o uznanym dorobku” i tym podobne określenia, które same z siebie świadczą co najwyżej o sprawności językowej osób reprezentujących daną szkołę czy program edukacyjny.

Po pierwsze, warto rozmawiać z absolwentami, którzy w Polsce czy za granicą ukończyli dany program. Po drugie, jakimś wskaźnikiem jakości jest akredytacja programu szkoły przy którejś z głównych światowych organizacji grupujących coachów. Po trzecie, dobrze jest dowiedzieć się, czy szkoła oferuje próbne zajęcia i zapisać się na nie. Dodatkową wartość widziałbym w tym, co szkoła oferuje po ukończeniu kursów. Może to być wejście w międzynarodową wspólnotę coachów, dożywotnia możliwość korzystania z zasobów edukacyjnych szkoły czy istotne zniżki za usługi superwizorów lub za udział w innych programach czy warsztatach organizowanych przez tę szkołę.

Warto również przyjrzeć się życiorysom zawodowym osób uczących. Czasami już powierzchowna analiza pokazuje, że mamy do czynienia z dość przypadkowym doborem kadry uczącej. Przez co przekazywany materiał często bardziej odzwierciedla zainteresowania np. naukowe czy szkoleniowe uczącego niż rzeczywiste doświadczenie i umiejętności w obszarze coachingu. Ponadto dobrze jest pamiętać, że cena nie zawsze jest miernikiem jakości. Czasami relatywnie niższe ceny oferują szkoły, które znaczną część procesu dydaktycznego wirtualizują. I rzecz ostatnia, są programy, które charakteryzują się znaczną elastycznością, kiedy samemu można mniej bądź bardziej dostosowywać intensywność edukacji coachingowej do własnych możliwości.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

doktor psychologii i nauczyciel akademicki (SWPS)

Źródło:

INFOR
PIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK