| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Nauczyć się uczyć

Nauczyć się uczyć

Rozmowa z Colinem Rose’em, założycielem i prezesem firmy „Accelerated Learning Systems”

  • Dlaczego tak ważne jest, by pracownicy znali strategie zarządzania wiedzą?

Ponieważ wówczas proces przyswajania wiedzy oraz szkolenia są skuteczniejsze. Uniwersytet Newcastle przez ponad 10 lat prowadził w szkołach badania, jaki wpływ na skuteczność nauki ma wcześniejsze nauczenie sposobów uczenia się i zapamiętywania. Obserwacje pokazują, że korzyści odnieśli nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele. Ponadto było to bardzo ekonomiczne przedsięwzięcie. Obecnie współpracuję z jedną z największych spółek na terenie Wielkiej Brytanii, która zatrudnia 12 tys. ludzi. Mówiąc krótko, chcą zaoszczędzić rocznie milion funtów z budżetu przeznaczonego na szkolenia. W jaki sposób? To proste. Najpierw pracownicy nauczą się uczyć, a dopiero później skorzystają ze szkoleń. Dzięki temu można zaoszczędzić 20 proc. czasu spędzanego z trenerem. Skracamy w ten sposób czas szkolenia i poprawiamy jego skuteczność.

  • Jakie bezpośrednie korzyści z podniesienia jakości pracy szkoły może mieć biznes?

Czasami rozpoczynam swoją prezentację dla liderów szkół od pokazania plakatu Wanted!

(Poszukujemy! Pracownik na miarę XXI wieku! – musi być kreatywny, niezależny, szybko się uczyć, być elastyczny, dobrze wykonywać powierzone mu zadania i mieć predyspozycje do zarządzania grupą ludzi.)

Potem zadaję następujące pytanie: „Czy sposób, w jaki prowadzimy nauczanie w szkołach, kształtuje pracowników o takim profilu?” Wątpię. Kiedy prowadzimy szkolenia dla nauczycieli, wyjaśniamy, że głównym ich zadaniem jest przekazanie uczniom wiedzy, w jaki sposób oceniać jakość własnej pracy, jak pracować w zespole, jak w zorganizowany sposób analizować to, czego się nauczyli. Tacy uczniowie, kiedy pójdą do pracy, będą doskonałymi pracownikami, ponieważ będą potrafili umiejętnie zarządzać sobą i własną wiedzą.

  • Co wpływa na jakość edukacji dzisiejszej młodzieży, a przyszłych pracowników wielu firm?

W tej kwestii jestem dość optymistyczny. Media społeczne, z których korzystają, oraz sposób, w jaki komunikują się ze sobą poza szkołą, wskazują na to, że młodzi ludzie są dziś bardziej naturalnie nastawieni na współpracę niż to było w poprzednich pokoleniach. Musimy więc zrobić wszystko, aby wcielić ideę pracy zespołowej do szkół zamiast prowadzić naukę w formie samotnego i indywidualnego procesu. Uczniowie są również przyzwyczajeni do korzystania z nowych technologii, co więcej – sprawia im to przyjemność – w znacznie większym stopniu niż nauczycielom. Znowu więc pojawia się sytuacja, w której przy zaangażowaniu uczniów w proces samonauczania – w tym angażowanie ich do korzystania z technologii, takich jak, między innymi, tablice interaktywne – czynimy ich aktywnymi partnerami w uczeniu, a nie pasywnymi odbiorcami nauczania.

  • Czy współpraca biznesu z edukacją może przynieść korzystne wyniki dla obydwu stron? Jakie są szanse, a jakie zagrożenia?

W regionie, w którym mieszkam, utworzyliśmy grupę, (mówię tu także o ludziach biznesu), która udaje się do szkół podstawowych, gdzie prowadzi jednodniowe szkolenie na temat sprzedaży, marketingu oraz przedsiębiorczości. Szkoły uczestniczące w szkoleniach tworzą następnie biznesplany dla nowych produktów, bądź usług, które można sprzedawać na poziomie lokalnym i być konkurencyjnym na tyle, by rzeczywiście móc wprowadzić je na rynek. Uważam, że możliwości, jakie mają dzisiejsi uczniowie, są fantastyczne (Ebay, portale społecznościowe itd.) Znam jedną lokalną grupę uczniów, która przy wsparciu szkoły generuje spore dochody dla wybranych przez siebie organizacji charytatywnych przy wykorzystaniu działalności biznesowej na stronach internetowych – nie zaniedbując oczywiście przy tym nauki w szkole. W Wielkiej Brytanii mamy również tzw. system zarządców szkół – są to często ludzie ze świata biznesu, którzy we współpracy z dyrektorami szkół i nauczycielami pomagają utworzyć strategię dla szkoły. Na tym przykładzie widać wyraźny wkład i udział biznesu w kreowaniu bardziej wykwalifikowanych uczniów. Jeśli szkoła kładzie nacisk na kształcenie niezależnych uczniów, potrafiących rozwiązywać problemy, osoby takie kończące edukację będą posiadały znacznie lepsze kwalifikacje.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »