| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Podwyżka według polskiego pracownika

Podwyżka według polskiego pracownika

Zadowolenie z pracownika, większe kompetencje i staż pracy - oto trzy najważniejsze powody według pracowników, za które powinna należeć się podwyżka. Jednak tylko 38% zatrudnionych w Polsce, zgłasza się po wyższe wynagrodzenie do pracodawcy.

Polacy często narzekają na zbyt niskie wynagrodzenie. Czy jednak sami potrafią wpłynąć na wysokość swojej pensji i zgłaszają się do szefa po podwyżkę? Za co według Polaków należy się pracownikowi wzrost wynagrodzenia? Serwis Praca.pl postanowił przyjrzeć się temu, jak polscy pracownicy postrzegają podwyżki i czy są wstanie walczyć o swoje czy też może oddają swoją pensję walkowerem.

Za co należy się podwyżka?

Co o podwyżkach sądzą polscy pracownicy? Wśród 933 ankietowanych przez Praca.pl użytkowników serwisu najwięcej (33%) uważa, że podwyżka należy się wtedy, kiedy pracodawca jest z pracownika zadowolony. Na drugim miejscu (31% odpowiedzi) znalazł się staż pracy. Co piąty Polak (20%) uważa, że podwyżka należy się wtedy, kiedy pracownik poszerza swoje kompetencje. Dla 14% podwyżka powinna być rewaloryzowana co roku o wskaźnik inflacji - tak, by zredukować zmniejszenie siły nabywczej pieniądza. Zaledwie 2% osób uważa, że podwyżka powinna być związana ze zmianą stanowiska pracy.

Zobacz także: Bierna obecność pracownika w pracy

Wysiedziana podwyżka

Wprawdzie co trzeci Polak uważa, że podwyżka należy się za dobrą pracę, która owocuje tym, że przełożony jest zadowolony z pracownika, ale jednocześnie prawie taka sama ilość ankietowanych uważa, że podwyżka należy się za sam staż pracy. Czy to z punktu widzenia firmy dobra metoda nagradzania? Olga Rzycka, psycholog, coach i trener, właściciel firmy Development for Executives, uważa, że absolutnie nie: „Wystarczająco duży dodatek do pensji za każdy rok spędzony w firmie, być może wpływa na przywiązanie pracownika do firmy, aczkolwiek częściej będzie zaczynem do powstania siedzących na stołkach pracowników, dla których ważniejsze będzie utrzymanie się na swojej pozycji niż efektywność pracy. Zbyt mały zaś dodatek do pensji za każdy rok spędzony w firmie będzie polem rodzącym - zamiast motywację – narzekanie.” Podobnego zdania jest Michał Filipkiewicz z Praca.pl: „Podwyżki za staż pracy są wynikiem starego ustroju, w którym istniały dodatki za wysługę lat czy stałe podwyżki za staż pracy. Obecnie eksperci rynku pracy i specjaliści ds. motywacji pracowników wiedzą już, że taka metoda nie działa. Pracownicy nadal są jednak do niej przyzwyczajeni. Dla pracownika podwyżka za spędzony w firmie czas jest poza tym wygodna. Daje poczucie stabilizacji i stały progres bez wysiłku. Pracownik nie musi poszerzać swojej wiedzy, starać się w pracy i być efektywnym. Dostaje podwyżkę za to, że jest i że się nie zwolnił.”

Polecamy serwis: Szkolenia i rozwój

Za co zatem lepiej wynagradzać?

Olga Rzycka, bazując na swojej pracy z managerami, doradza: „Nie jestem zwolennikiem przyznawania podwyżek tylko za staż pracy. Dla mnie o wiele ważniejsze jest docenianie pracownika za wyniki, które osiąga. I te twarde wyniki, mierzone cyframi i te miękkie - związane z postawą.”

Podwyżki za zmianę stanowiska pracy

Jak wynika z ankiety Praca.pl zaledwie 2% pracowników uważa, że za zmianę stanowiska pracy należy się automatycznie podwyżka wynagrodzenia. Tymczasem, jak wynika z raportu Advisory Group TEST z 2010 roku, 60% pracodawców stosuje podwyżki związane z przeszeregowaniem pracownika. Jak wyjaśnia Michał Filipkiewicz z Praca.pl: „Podwyżka związana z przeszeregowaniem często wynika z przyjętego przez firmę wartościowania stanowiska pracy. Tę metodę, polegającą na określeniu widełek płacy dla określonego poziomu stanowiska, stosuje połowa firm w Polsce, zatem pracownik, przechodząc na inne stanowisko pracy, wchodzi w inny zakres wartości stanowiska i stąd konieczność wyrównania jego wynagrodzenia.”

Zobacz koniecznie: Jak zostać coachem?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK