| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Jak z informacji zwrotnej zrobić narzędzie pracy i rozwoju?

  • Przede wszystkim słuchaj ludzi. Przemyśl i spróbuj wykorzystać przekazaną informację, nawet jeżeli na początku nie zgadzasz się z nią. Przecież właśnie dostałeś informację, jak widzą Cię inni, a nie jaki jesteś. Każdy feedback niesie informacje, które mogą się nam przydać.
  • Zadawaj pytania dotyczące własnej pracy. Zachęcisz tym współpracowników do rozmów i przyzwyczaisz, że udzielanie informacji zwrotnej jest pozytywne, a Ty tworzysz w pracy atmosferę otwartości. Weź pod uwagę, że wielu osobom trudno jest uczestniczyć w rozmowie niosącej informację zwrotną, jeżeli wcześniej otrzymaliśmy nieżyczliwy lub niesprawiedliwy feedback.
  • Planuj spotkania, w trakcie których zostaną udzielone informacje zwrotne.
  • Mów o zachowaniach osoby, której dajesz informację zwrotną. Wskazuj konkretne zachowania pracownika. Zbieraj fakty, a nie oceny i emocje.
  • Pytaj pracowników, jaki sposób udzielania informacji zwrotnej najbardziej im odpowiada. Jak najłatwiej poznać, jaki sposób jest najodpowiedniejszy dla Twojego rozmówcy? Nawet osoby, które domagają się rozmowy na temat negatywnych aspektów swojego zachowania, najczęściej powinny dostawać również pozytywne informacje wzmacniające ich pozytywne zachowania, a dopiero potem konstruktywną krytykę. Dobrze też na koniec powiedzieć coś pozytywnego (tzw. model kanapki).
  • Dojdź do sedna problemu i razem przygotujcie plan działania.
  • Ciesz się z błędów swoich podwładnych. Tylko ci, którzy nie chcą się rozwijać, nie popełniają błędów. Postawa polegająca na unikaniu nabywania nowych umiejętności, wprowadzania w życie nowych pomysłów, rozwiązań, metod postępowania jest prostą ścieżką do zaniechania rozwoju. Osoby stosujące tego typu postawę obronną nie przyjmą nawet najcenniejszej informacji zwrotnej.
  • Chwal publicznie, krytykuj w cztery oczy.
  • Akceptuj fakt, że inni mogą się z Tobą nie zgodzić.

Kiedy ktoś przychodzi do Ciebie z informacją zwrotną, staraj się postępować następująco:

  • Przerwij to, czym w danym momencie się zajmujesz, i słuchaj.
  • Bądź otwarty i panuj nad emocjami.
  • Pytaj o to, jakiego konkretnego zachowania dana osoba oczekuje od Ciebie, aby móc z sukcesem w przyszłości z Tobą współpracować.
  • Podziękuj osobie, z którą rozmawiasz, za udzieloną informację.
  • Sprawdzaj, czy dobrze zrozumiałeś swoich rozmówców oraz czy zmiana Twojego zachowania odnosi oczekiwany skutek.
  • Przeproś, jeśli powinieneś.
reklama

Autor:

psycholog, właściciel firmy rekrutacyjno-doradczej Hominem Quero

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »