| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak radzić sobie z oporem pracowników

Jak radzić sobie z oporem pracowników

Jestem menedżerem w dziale sprzedaży, firma właśnie przechodzi poważny proces zmian, a ja jestem odpowiedzialny za wyniki sprzedaży. W jaki sposób powinienem podejść do oporu pracowników, którzy zamiast skupić się na realizacji celów biznesowych zajmują się roztrząsaniem kwestii związanych z zachodzącymi w organizacji zmianami.

Opór wobec jakichkolwiek zmian na każdym poziomie jest rzeczą zupełnie naturalną. Każdy z nas nieco inaczej odbiera zmianę, inne są nasze motywatory zmian. Bardzo ważne są również nasze życiowe doświadczenia związane z procesem zmian. Może okazać się, że dla jednej osoby planowana zmiana jest błahostką, a dla innej czymś bardzo poważnym. Nawet najlepsze pomysły, konieczne rozwiązania, będą napotykać na swej drodze wiele przeszkód i barier tylko dlatego, że są nowe, nieznane i niosą ze sobą niepewność. Pominięcie tego faktu jest najczęstszą przyczyną trudności, niechęci i niepowodzeń we wdrażaniu zmian. Często wręcz niemożliwe staje się osiągnięcie korzyści, jakie zmiana miała przynieść. Obawa czy zmartwienie, jakie odczuwamy w sytuacji zmian, są emocjami, które zazwyczaj biorą się z obawy przed wszystkim, co nieznane. Pracownikom łatwiej jest myśleć, że wszystko, co stare i sprawdzone jest lepsze i pewniejsze od tego, co nowe. Opór może być manifestowany na wiele sposobów, od ogólnie negatywnych postaw do otwartego bojkotowania produktów i usług oferowanych przez firmę. Mając na względzie te uwarunkowania, kierownicy oczekujący zmian wśród pracowników muszą jasno określić ich przyczyny, jak również konsekwencje ich braku. Ludzie przygotowujący się do procesu zmian powinni dokładnie zrozumieć i zaakceptować konieczność ich przeprowadzenia. Aby tego dokonać, należy przed rozpoczęciem planowanych zmian przeprowadzić wiele grupowych i indywidualnych rozmów.

Kto zyska, kto straci

Menedżer oczekuje, że jego pracownicy szybko zrozumieją sytuację, w jakiej znajduje się firma, i zaczną skutecznie wdrażać zmiany i wspierać go w tym procesie. Często jednak szefowie zapominają o tym, czym są zmiany dla pracowników. Przyjrzyjmy się tej sytuacji z bliska: jako pracownicy spędzamy w pracy więcej niż 1/3 swojego życia, tak więc zmiany, reorganizacja w firmie są bardzo poważnymi dla nas i naszej przyszłości wyzwaniami. Oczekiwania pracowników związane ze zmianą są zupełnie odmienne od tego, czego oczekują ich menedżerowie. Pracownicy często czują się zagubieni, zdenerwowani tym, że mogą stracić pracę, oczekują od swoich menedżerów wsparcia i pomocy. Zmiany mogą przebiegać właściwym torem tylko wówczas, kiedy menedżerowie słuchają pracowników i uwzględniają ich zastrzeżenia. Dlaczego jest to tak ważne? Należy pamiętać, że pracownicy koncentrują się na aspektach związanych ze stratą – wydaje się im, że przy zmianach zawsze więcej stracą niż zyskają. W sytuacji kiedy pracownicy nie mają możliwości wyrażania swoich zastrzeżeń związanych z procesem zmian, uważają, że padają ofiarami i zaczynają stawiać opór, a szansa na zakończenie zmian sukcesem pojawia się tylko wtedy, kiedy pracownicy angażowani są do działań i stają się współtwórcami i kreatorami zmian. Kiedy pracownicy mają możliwość zgłaszania swoich zastrzeżeń, można pracować nad nimi. Takie działania sprawiają, że menedżerowie zaczynają „pozyskiwać” pracowników do procesu zmian.

Informowanie o zmianie

Najważniejszym czynnikiem, który może gwarantować sukces, jest wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia pracownicy. Dzięki takim informacjom menedżerowie mogą określić, jakiego będą potrzebowali wsparcia merytorycznego i emocjonalnego podczas procesu wdrażania zmian. W ten sposób przełożony tworzy warunki i motywuje do skutecznej realizacji zmian. Okazuje się, że zastrzeżenia i obawy wynikające z procesu zmian są wyrazem potrzeby otrzymywania konkretnych informacji i wsparcia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »