| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Zatrudnienie pracownika - szkolenie BHP

Zatrudnienie pracownika - szkolenie BHP

Pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie swoich pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Przed dopuszczeniem pracownika do pracy, pracodawca powinien przeprowadzić szkolenie bhp.

Szkolenie bhp przed dopuszczeniem do pracy

Przepisy regulujące warunki pracy w zakładach pracy albo w innych miejscach wykonywania pracy.

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Nieprawidłowości w zakresie bhp mogą skutkować odpowiedzial­nością wykroczeniową, dyscyplinarną bądź karną pracodawcy.

Przed dopuszczeniem pracownika do pracy praco­dawca powinien przeprowadzić szkolenie bhp (sta­nowiskowe i ogólne). Bez odbycia szkolenia bhp pracownik nie może podjąć pracy. W trakcie trwa­nia zatrudnienia pracodawca powinien kierować pracownika na okresowe szkolenia bhp w zakre­sie niezbędnym do wykonywania obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy. Z odbytych szko­leń powinien wydać pracownikowi zaświadczenie ich ukończeniu.

Rekomendowany produkt: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Ochrona zdrowia i życia

Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecz­nych i higienicznych warunków pracy przy odpo­wiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techni­ki.

W szczególności pracodawca jest zobowią­zany:

  • organizować pracę w sposób zapewniający bez­pieczne i higieniczne warunki pracy,
  • zapewniać przestrzeganie przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
  • reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać środki podejmowa­ne w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywa­nia pracy,
  • zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organi­zację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
  • uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycz­nych,
  • zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decy­zji i zarządzeń wydawanych przez organy nad­zoru nad warunkami pracy,
  • zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

Wskazane ogólne obowiązki są uszczegółowio­ne w przepisach Kodeksu pracy oraz przepisach wykonawczych.

Pracodawca ma również obowiązek zapewnie­nia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w stosunku do osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. zleceniobiorców czy prowadzących w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodaw­cę działalność gospodarczą na własny rachunek. Takie same obowiązki pracodawca ma w stosun­ku do niebędących jego pracownikami studentów i uczniów odbywających praktyki na terenie zakła­du pracy.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Soneta sp. z o.o.

Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »