REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

Elektroniczne potwierdzenie danych w ZUS - jak pobrać, instrukcja krok po kroku
Elektroniczne potwierdzenie danych w ZUS - jak pobrać, instrukcja krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja krok po kroku

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą (pobierasz emeryturę, rentę lub zasiłki wypłacane przez ZUS) i masz swoje konto na PUE ZUS, możesz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdzenie danych - czym jest?

Potwierdzenie danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie wymaga ono podpisu pracownika ZUS. Możesz je utworzyć samodzielnie i przekazać do instytucji, która oczekuje od Ciebie określonych danych.

Kiedy można tworzyć potwierdzenie danych?

Aby skorzystać z usługi musisz mieć profil na portalu PUE ZUS – jeśli jeszcze go nie masz. Aby utworzyć dokument z danymi z ZUS, musisz zalogować się do swojego konta (profilu) na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli jeszcze nie masz swojego profilu na portalu PUE ZUS, wybierz jeden z czterech sposobów rejestracji i potwierdzenia profilu:

  1. Zarejestruj profil na stronie www.zus.pl – wypełnij formularz elektroniczny: podaj imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail i numer telefonu kontaktowego. Musisz też ustalić hasło. Potwierdź swoją tożsamość w ciągu 7 dni od rejestracji w dowolnej naszej placówce. Na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
  2. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą profilu zaufanego/login.gov.pl – wypełnij formularz elektroniczny (część danych uzupełnia się automatycznie). Musisz też ustalić hasło.
  3. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą podpisu kwalifikowanego (podpisu elektronicznego, który ma certyfikat). Wypełnij formularz elektroniczny (część danych uzupełnia się automatycznie). Musisz też ustalić hasło.
  4. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą bankowości elektronicznej.
  1. Podczas rejestracji profilu na stronie www.zus.pl zaznacz opcję „Twoja bankowość elektroniczna”, a następnie wybierz ikonę swojego banku. Przekierujemy Cię na stronę bankowości elektronicznej. Zaloguj się w standardowy sposób – tak jak do swojego konta w banku. Gdy potwierdzisz dane, system przekieruje Cię do PUE ZUS. Zaakceptuj regulamin oraz uzupełnij niezbędne dane. Musisz też ustalić hasło.
  2. Gdy korzystasz z bankowości elektronicznej, kliknij w odpowiednią ikonę na stronie swojego banku, która wywoła PUE ZUS i pozwoli Ci założyć Twój profil. Gdy potwierdzisz dane, system przekieruje Cię na PUE ZUS. Zaakceptuj regulamin oraz uzupełnij niezbędne dane. Musisz też ustalić hasło.

Możesz założyć profil dla siebie i sam tworzyć potwierdzenia lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie fizycznej.

REKLAMA

Pełnomocnictwo do profilu PUE ZUS - jak udzielać?

Możesz udzielić go na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego. Napisz je samodzielnie lub wykorzystaj formularz ZUS PEL „Pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych”. Formularz znajdziesz na PUE ZUS i na stronie www.zus.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pełnomocnictwie musisz jasno określić jego zakres, czyli wskazać, do jakich czynności lub spraw go udzielasz. Możesz dostarczyć je osobiście do naszej placówki albo wysłać pocztą lub przez PUE ZUS.

Na PUE ZUS możesz nadać pełnomocnictwo:

  • do załatwiania wszelkich spraw w ZUS – ten rodzaj pełnomocnictwa wiąże się z dostępem do danych zapisanych na profilu świadczeniobiorcy,
  • wyłącznie do korespondencji – do wysyłania i odbierania korespondencji.

Jako usługodawca i operator portalu PUE ZUS dbamy, aby korzystanie z usług, jakie na tym portalu oferujemy, było bezpieczne. System rejestruje każdą aktywność użytkownika w portalu. Jeśli masz wątpliwości co do pełnomocnictw albo aktywności pełnomocników, możesz nas o to zapytać.

Potwierdzenia na PUE ZUS - jak tworzyć?

Aby utworzyć potwierdzenie, zaloguj się do swojego konta na portalu PUE ZUS, wybierz zakładkę:

[Ubezpieczony] –> [Potwierdzenia – emerytury i renty] –> [Utwórz nowy].

Krok 1 – wybór danych potrzebnych na potwierdzeniu

1

Strzałka: w prawo: 1

2

Strzałka: w dół: 2

Otworzy się okno, w którym wskażesz, jakie dane są Ci potrzebne na potwierdzeniu.

Mogą być to dane dotyczące:

  • prawa do świadczenia,
  • kwoty świadczenia.

Krok 2 – wybór zakresu i podgląd potwierdzenia

Gdy wybierzesz interesujące Cię informacje, kliknij przycisk [Podgląd].

Krok 3 – zatwierdzenie potwierdzenia

Gdy obejrzysz potwierdzenie i upewnisz się, że zakres danych jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami, wybierz przycisk [Zatwierdź]. To spowoduje, że dokument zostanie opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Na stronie pojawi się komunikat informujący o utworzeniu potwierdzenia oraz czasu dostępności w Portalu PUE.

Krok 4 – wystawione potwierdzenie

Twoje potwierdzenie znajdzie się na liście potwierdzeń ze statusem „Oczekuje”.  Naciśnij przycisk  [Odśwież], żeby status Potwierdzenia zmienił się na „Wystawiony”.

Zmiana statusu potwierdzenia z „Oczekuje” na „Wystawiony” może trwać do kilku minut.

Może się zdarzyć, że z przyczyn technicznych, status „Oczekuje” nie zmieni się po kliku minutach. Takie potwierdzenie zostanie usunięte przez system po 2 dniach od wystawienia.  W tym czasie możesz nadal wystawiać kolejne potwierdzenia.

Potwierdzenie danych z ZUS

Wystawione potwierdzenie możesz zapisać jako PDF, XML lub wysłać e-mailem na dowolny adres. Zapisane potwierdzenie zmieni wtedy status na „Wydany”. Dokument zawiera kwalifikowaną pieczęć elektroniczną ZUS.

Potwierdzenie danych w ZUS - jak wysłać mailem?

Jeśli chcesz wysłać potwierdzenie e-mailem, nadaj i powtórz hasło, które składa się z przynajmniej 8 znaków:

  • cyfr,
  • dużych i małych liter,
  • znaku specjalnego, np. !%#.

Hasło jest unikalne dla tej wiadomości i posłuży do otworzenia załącznika, który zostanie wysłany na podany adres e-mail.

System wyśle potwierdzenie z adresu noreply@zus.pl. Jego nadawcą będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Jeśli w oknie wyboru danych zaznaczyłeś, że chcesz utworzyć potwierdzenie z kwotą świadczenia, Twoje potwierdzenie będzie wyglądać tak:

Potwierdzenie to dokument elektroniczny, który jest podpisany kwalifikowaną pieczęcią Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i nie wymaga podpisu pracownika ZUS. Dokument jest ważny wyłącznie z widoczną kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS.

Wydruk potwierdzenia nie jest dokumentem, ale każda instytucja może jednak sprawdzić zgodność zawartych w nim danych.  Na naszej stronie internetowej www.zus.pl udostępniamy usługę weryfikacji potwierdzeń.

Zgodność danych można też zweryfikować na dokumencie PDF. Aby to zrobić, trzeba kliknąć w ikonę pieczęci, a następnie we właściwości podpisu.

Jak wyszukiwać potwierdzenia?

Jako pracownik instytucji, która otrzymała dokument od świadczeniobiorcy, możesz sprawdzić jego autentyczność w udostępnionej przez nas wyszukiwarce.

Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację.

Weryfikacja wystawionego potwierdzenia ze względów bezpieczeństwa odbywa się dwuetapowo i możliwa jest pod adresem:

https://www.zus.pl/portal/riu/riuPortalWeryfPotw.npi.

Adres ten znajduje się na Potwierdzeniu. Link do strony umożliwiającej weryfikację znajdziesz też na stronie internetowej www.zus.pl :

• w zakładkach [Baza wiedzy] –> [O Platformie Usług Elektronicznych (PUE)] –>[Wyszukiwarka potwierdzeń],

  • z poziomu Wyszukiwarek i usług

1

Strzałka: w górę: 1

2

Strzałka: w prawo: 2

3

Strzałka: w górę: 3

• a przez jakiś czas również z poziomu strony startowej www.zus.pl zakładka [Nowości na PUE ZUS].

Aby zweryfikować autentyczność potwierdzenia, potrzebujesz następujących danych z dokumentu:

  1. znaku,
  2. daty wystawienia potwierdzenia,
  3. daty z treści potwierdzenia – „stan na”,
  4. identyfikatora świadczeniobiorcy.

4

Strzałka: w prawo: 4

3

Strzałka: w lewo: 3

1

Strzałka: w prawo: 1

2

Strzałka: w prawo: 2

Krok 1. Wyszukiwanie potwierdzenia

Aby potwierdzić autentyczność wystawionego potwierdzenia, podaj jego znak i datę wystawienia. Następnie wybierz przycisk [Wyszukaj potwierdzenie].

Krok 2. Weryfikacja potwierdzenia

Uzupełnij pola na podstawie potwierdzenia:

  1. Wpisz datę lub wybierz ją z kalendarza,
  2. Podaj co najmniej jeden identyfikator świadczeniobiorcy.
  3. Wybierz rodzaj swojej instytucji.

Kliknij [Weryfikuj i pobierz potwierdzenie].

W wyszukiwarce możesz zweryfikować potwierdzenie, które utworzyłeś, i pobrać je w formacie PDF. System podpisze je kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS.

Potwierdzenie nie zostanie wyszukane jeśli od daty jego utworzenia upłynął dłuższy czas (obecnie jest to 90 dni).

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna ZUS - jak sprawdzić?

Aby sprawdzić ważność pieczęci, kliknij na jej ikonę na dokumencie potwierdzenia w pliku PDF. Po kliknięciu zobaczysz szczegóły kwalifikowanego certyfikatu pieczęci, w tym:

  • wydawcę certyfikatu,
  • okres ważności certyfikatu,
  • potwierdzenie, że certyfikat został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • informację, czy dokument podpisany pieczęcią został zmieniony.

Szczegóły te oraz potwierdzenie, że certyfikat został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, możesz też sprawdzić we właściwościach.

Krok 1. Kliknij pieczęć

W zależności od wersji programu Adobe mogą pojawić się różne komunikaty.

Krok 2. Wybierz [Właściwości podpisu]

Krok 3. Wybierz [Weryfikuj podpis]

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

REKLAMA

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA