REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

Subskrybuj nas na Youtube
Elektroniczne potwierdzenie danych w ZUS - jak pobrać, instrukcja krok po kroku
Elektroniczne potwierdzenie danych w ZUS - jak pobrać, instrukcja krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja krok po kroku

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą (pobierasz emeryturę, rentę lub zasiłki wypłacane przez ZUS) i masz swoje konto na PUE ZUS, możesz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje.

REKLAMA

Potwierdzenie danych - czym jest?

Potwierdzenie danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie wymaga ono podpisu pracownika ZUS. Możesz je utworzyć samodzielnie i przekazać do instytucji, która oczekuje od Ciebie określonych danych.

Kiedy można tworzyć potwierdzenie danych?

Aby skorzystać z usługi musisz mieć profil na portalu PUE ZUS – jeśli jeszcze go nie masz. Aby utworzyć dokument z danymi z ZUS, musisz zalogować się do swojego konta (profilu) na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli jeszcze nie masz swojego profilu na portalu PUE ZUS, wybierz jeden z czterech sposobów rejestracji i potwierdzenia profilu:

  1. Zarejestruj profil na stronie www.zus.pl – wypełnij formularz elektroniczny: podaj imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail i numer telefonu kontaktowego. Musisz też ustalić hasło. Potwierdź swoją tożsamość w ciągu 7 dni od rejestracji w dowolnej naszej placówce. Na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
  2. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą profilu zaufanego/login.gov.pl – wypełnij formularz elektroniczny (część danych uzupełnia się automatycznie). Musisz też ustalić hasło.
  3. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą podpisu kwalifikowanego (podpisu elektronicznego, który ma certyfikat). Wypełnij formularz elektroniczny (część danych uzupełnia się automatycznie). Musisz też ustalić hasło.
  4. Zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą bankowości elektronicznej.
  1. Podczas rejestracji profilu na stronie www.zus.pl zaznacz opcję „Twoja bankowość elektroniczna”, a następnie wybierz ikonę swojego banku. Przekierujemy Cię na stronę bankowości elektronicznej. Zaloguj się w standardowy sposób – tak jak do swojego konta w banku. Gdy potwierdzisz dane, system przekieruje Cię do PUE ZUS. Zaakceptuj regulamin oraz uzupełnij niezbędne dane. Musisz też ustalić hasło.
  2. Gdy korzystasz z bankowości elektronicznej, kliknij w odpowiednią ikonę na stronie swojego banku, która wywoła PUE ZUS i pozwoli Ci założyć Twój profil. Gdy potwierdzisz dane, system przekieruje Cię na PUE ZUS. Zaakceptuj regulamin oraz uzupełnij niezbędne dane. Musisz też ustalić hasło.

Możesz założyć profil dla siebie i sam tworzyć potwierdzenia lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie fizycznej.

Pełnomocnictwo do profilu PUE ZUS - jak udzielać?

REKLAMA

Możesz udzielić go na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego. Napisz je samodzielnie lub wykorzystaj formularz ZUS PEL „Pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych”. Formularz znajdziesz na PUE ZUS i na stronie www.zus.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pełnomocnictwie musisz jasno określić jego zakres, czyli wskazać, do jakich czynności lub spraw go udzielasz. Możesz dostarczyć je osobiście do naszej placówki albo wysłać pocztą lub przez PUE ZUS.

Na PUE ZUS możesz nadać pełnomocnictwo:

  • do załatwiania wszelkich spraw w ZUS – ten rodzaj pełnomocnictwa wiąże się z dostępem do danych zapisanych na profilu świadczeniobiorcy,
  • wyłącznie do korespondencji – do wysyłania i odbierania korespondencji.

Jako usługodawca i operator portalu PUE ZUS dbamy, aby korzystanie z usług, jakie na tym portalu oferujemy, było bezpieczne. System rejestruje każdą aktywność użytkownika w portalu. Jeśli masz wątpliwości co do pełnomocnictw albo aktywności pełnomocników, możesz nas o to zapytać.

Potwierdzenia na PUE ZUS - jak tworzyć?

Aby utworzyć potwierdzenie, zaloguj się do swojego konta na portalu PUE ZUS, wybierz zakładkę:

[Ubezpieczony] –> [Potwierdzenia – emerytury i renty] –> [Utwórz nowy].

Krok 1 – wybór danych potrzebnych na potwierdzeniu

1

Strzałka: w prawo: 1

2

Strzałka: w dół: 2

Otworzy się okno, w którym wskażesz, jakie dane są Ci potrzebne na potwierdzeniu.

Mogą być to dane dotyczące:

Krok 2 – wybór zakresu i podgląd potwierdzenia

Gdy wybierzesz interesujące Cię informacje, kliknij przycisk [Podgląd].

Krok 3 – zatwierdzenie potwierdzenia

Gdy obejrzysz potwierdzenie i upewnisz się, że zakres danych jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami, wybierz przycisk [Zatwierdź]. To spowoduje, że dokument zostanie opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Na stronie pojawi się komunikat informujący o utworzeniu potwierdzenia oraz czasu dostępności w Portalu PUE.

Krok 4 – wystawione potwierdzenie

Twoje potwierdzenie znajdzie się na liście potwierdzeń ze statusem „Oczekuje”.  Naciśnij przycisk  [Odśwież], żeby status Potwierdzenia zmienił się na „Wystawiony”.

Zmiana statusu potwierdzenia z „Oczekuje” na „Wystawiony” może trwać do kilku minut.

Może się zdarzyć, że z przyczyn technicznych, status „Oczekuje” nie zmieni się po kliku minutach. Takie potwierdzenie zostanie usunięte przez system po 2 dniach od wystawienia.  W tym czasie możesz nadal wystawiać kolejne potwierdzenia.

Potwierdzenie danych z ZUS

Wystawione potwierdzenie możesz zapisać jako PDF, XML lub wysłać e-mailem na dowolny adres. Zapisane potwierdzenie zmieni wtedy status na „Wydany”. Dokument zawiera kwalifikowaną pieczęć elektroniczną ZUS.

Potwierdzenie danych w ZUS - jak wysłać mailem?

Jeśli chcesz wysłać potwierdzenie e-mailem, nadaj i powtórz hasło, które składa się z przynajmniej 8 znaków:

  • cyfr,
  • dużych i małych liter,
  • znaku specjalnego, np. !%#.

Hasło jest unikalne dla tej wiadomości i posłuży do otworzenia załącznika, który zostanie wysłany na podany adres e-mail.

System wyśle potwierdzenie z adresu noreply@zus.pl. Jego nadawcą będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Jeśli w oknie wyboru danych zaznaczyłeś, że chcesz utworzyć potwierdzenie z kwotą świadczenia, Twoje potwierdzenie będzie wyglądać tak:

Potwierdzenie to dokument elektroniczny, który jest podpisany kwalifikowaną pieczęcią Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i nie wymaga podpisu pracownika ZUS. Dokument jest ważny wyłącznie z widoczną kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS.

Wydruk potwierdzenia nie jest dokumentem, ale każda instytucja może jednak sprawdzić zgodność zawartych w nim danych.  Na naszej stronie internetowej www.zus.pl udostępniamy usługę weryfikacji potwierdzeń.

Zgodność danych można też zweryfikować na dokumencie PDF. Aby to zrobić, trzeba kliknąć w ikonę pieczęci, a następnie we właściwości podpisu.

Jak wyszukiwać potwierdzenia?

Jako pracownik instytucji, która otrzymała dokument od świadczeniobiorcy, możesz sprawdzić jego autentyczność w udostępnionej przez nas wyszukiwarce.

Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację.

Weryfikacja wystawionego potwierdzenia ze względów bezpieczeństwa odbywa się dwuetapowo i możliwa jest pod adresem:

https://www.zus.pl/portal/riu/riuPortalWeryfPotw.npi.

Adres ten znajduje się na Potwierdzeniu. Link do strony umożliwiającej weryfikację znajdziesz też na stronie internetowej www.zus.pl :

• w zakładkach [Baza wiedzy] –> [O Platformie Usług Elektronicznych (PUE)] –>[Wyszukiwarka potwierdzeń],

  • z poziomu Wyszukiwarek i usług

1

Strzałka: w górę: 1

2

Strzałka: w prawo: 2

3

Strzałka: w górę: 3

• a przez jakiś czas również z poziomu strony startowej www.zus.pl zakładka [Nowości na PUE ZUS].

Aby zweryfikować autentyczność potwierdzenia, potrzebujesz następujących danych z dokumentu:

  1. znaku,
  2. daty wystawienia potwierdzenia,
  3. daty z treści potwierdzenia – „stan na”,
  4. identyfikatora świadczeniobiorcy.

4

Strzałka: w prawo: 4

3

Strzałka: w lewo: 3

1

Strzałka: w prawo: 1

2

Strzałka: w prawo: 2

Krok 1. Wyszukiwanie potwierdzenia

Aby potwierdzić autentyczność wystawionego potwierdzenia, podaj jego znak i datę wystawienia. Następnie wybierz przycisk [Wyszukaj potwierdzenie].

Krok 2. Weryfikacja potwierdzenia

Uzupełnij pola na podstawie potwierdzenia:

  1. Wpisz datę lub wybierz ją z kalendarza,
  2. Podaj co najmniej jeden identyfikator świadczeniobiorcy.
  3. Wybierz rodzaj swojej instytucji.

Kliknij [Weryfikuj i pobierz potwierdzenie].

W wyszukiwarce możesz zweryfikować potwierdzenie, które utworzyłeś, i pobrać je w formacie PDF. System podpisze je kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS.

Potwierdzenie nie zostanie wyszukane jeśli od daty jego utworzenia upłynął dłuższy czas (obecnie jest to 90 dni).

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna ZUS - jak sprawdzić?

Aby sprawdzić ważność pieczęci, kliknij na jej ikonę na dokumencie potwierdzenia w pliku PDF. Po kliknięciu zobaczysz szczegóły kwalifikowanego certyfikatu pieczęci, w tym:

  • wydawcę certyfikatu,
  • okres ważności certyfikatu,
  • potwierdzenie, że certyfikat został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • informację, czy dokument podpisany pieczęcią został zmieniony.

Szczegóły te oraz potwierdzenie, że certyfikat został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, możesz też sprawdzić we właściwościach.

Krok 1. Kliknij pieczęć

W zależności od wersji programu Adobe mogą pojawić się różne komunikaty.

Krok 2. Wybierz [Właściwości podpisu]

Krok 3. Wybierz [Weryfikuj podpis]

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA