Telepraca - definicja

REKLAMA
REKLAMA
Telepraca
Definicja podstawowa
Praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
REKLAMA
Zobacz również: Telepraca - popularna forma zatrudnienia
W prawie pracy
Warunki wykonywania telepracy ustala pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeżeli taka organizacja nie działa u pracodawcy, pracodawca ustala te warunki w regulaminie po wcześniejszych konsultacjach z przedstawicielami pracowników.
Umowę o telepracę można zawrzeć od razu przy zatrudnieniu lub w jego trakcie. Elementy umowy o pracę są w tym przypadku takie same jak dla każdej umowy o pracę, jednak z jednym wyjątkiem. Umowa o pracę pracownika przyjmowanego do pracy jako telepracownika musi zawierać dodatkowo uzgodnione między stronami umowy warunki wykonywania pracy w tej formie. W trakcie trwającego zatrudnienia rozpoczęcie pracy w formie telepracy może nastąpić na podstawie porozumienia stron zawartego między pracodawcą a pracownikiem, w którym należy określić warunki wykonywania telepracy. Wniosek o taką zmianę charakteru pracy może pochodzić od pracodawcy lub pracownika. Pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić wniosek pracownika w tym zakresie
umożliwić mu wykonywanie obowiązków służbowych w formie telepracy. Telepracownik nie może być traktowany gorzej niż inni pracownicy.
W wynagrodzeniach
W przypadku wykorzystywania w pracy przez telepracownika sprzętu stanowiącego jego własność przysługuje mu ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej w porozumieniu lub regulaminie dotyczących telepracy. Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego materiału (np. toner do drukarki) na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe.
W podatkach dochodowych
Ekwiwalent z tytułu użytkowania prywatnego sprzętu przez telepracownika jest zwolniony z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 13 updof).
W ubezpieczeniach
Telepracownik podlega ubezpieczeniom według zasad przewidzianych dla ogółu pracowników. Obowiązkowe są więc dla niego ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) oraz ubezpieczenie zdrowotne.
Polecamy serwis: Telepraca
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA