REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek pracy. Doświadczenie pracownicze jest równie ważne jak doświadczenie klienckie

Aby zadowolenie osób pracujących wzrosło, dla firm kluczowe jest  zapewnienie im pozytywnych i zrównoważonych doświadczeń w pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna, w świecie pracy funkcjonał prosty podział potrzeb na must-have i nice-to-have. Dla osób pracujących najistotniejsza była dostępna, możliwa do wykonania i godziwie opłacana praca. Zainteresowanie wykonywanymi obowiązkami, urozmaicenie zadań i przyjemne środowisko pracy stanowiły miły dodatek. Dla większości pracodawców koniecznością było zaś zapewnienie wystarczającej liczby osób na odpowiednich stanowiskach, aby wykonywały one niezbędne zadania. Budowanie kultury wydajności wspierającej ambicje firmy i zatrudnionych osób stanowiło jedynie przyjemny benefit. Obecnie świat pracy wygląda inaczej, a doświadczenie pracownicze jest tak samo ważne, jak klienckie. 

Badania pokazują, że przed pandemią 74% osób pracujących na stanowiskach specjalistów, 93% osób w rolach menedżerskich i 92% liderów, było zadowolonych ze swojego środowiska pracy. Obecnie poziom ten spadł do odpowiednio 28%, 62% i 80%.  Aby zadowolenie osób pracujących wzrosło, dla firm kluczowe jest  zapewnienie im pozytywnych i zrównoważonych doświadczeń w pracy, na takim samym poziomie jak zapewnia się je klientom.

REKLAMA

Autopromocja

– Jeśli przyjmiemy, że zdecydowaną większość czasu pracownicy poświęcają na obsługę klienta, konieczne staje się wprowadzenie wewnętrznych usług takich jak HR, Finanse czy IT, które operują w tle, intuicyjnie i bez zakłóceń. Co istotne, powinny być dostępne zawsze wtedy, gdy pracownik ich potrzebuje, umożliwiając skuteczne załatwienie spraw administracyjnych bez zbędnego marnowania cennego czasu. W tym kontekście zakładamy, że najefektywniejsze funkcje, na przykład w obszarze HR, to te, które działają niemal niewidocznie, gwarantując sprawną pracę, ale nie przykuwają uwagi, pozwalając pracownikowi skoncentrować się na innych priorytetach – mówi Beata Fijak, HR Outsourcing Director w Capgemini Polska. 

Wyzwania dla działów HR

Na świecie, również w Polsce, coraz częściej mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika – w wielu branżach otwiera się więcej wakatów niż jest osób zainteresowanych pracą. Zauważalna jest również duża rotacja talentów (Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2023”, ABSL). 

Wiele osób przyzwyczaiło się do tzw. home office i nie chce wracać do w pełni stacjonarnego modelu pracy. W tej sytuacji pojawiają się nowe wyzwania, nie tylko dla modeli zarządzania zasobami ludzkimi, ale także dla cyfrowych środowisk pracy, integracji procesów, współpracy, przyjazności dla użytkownika, a przede wszystkim bezpieczeństwa informatycznego. 

  Kluczowym zagadnieniem jest wyposażenie środowisk pracy w rozwiązania HR-owe, które działają bardzo sprawnie i natychmiastowo. Wyzwanie dla firm stanowi radzenie sobie z nadmiarem informacji. Z punktu widzenia pracowników przeszukiwanie dużych baz danych to strata czasu. Odpowiedzi na pytania muszą być dla ich łatwo dostępne. To bywa trudne, ponieważ działy HR często chcą dzielić się dużo liczbą naprawdę przydatnych informacji – komentuje Beata Fijak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenie pracownika na poziomie klienckim

REKLAMA

Odpowiedzią na te wyzwania jest proces transformacji cyfrowej, zapewniający holistyczną i przyjazną użytkownikowi architekturę technologiczną. Jej rolą jest łączenie podstawowych rozwiązań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i systemów pracy, poprzez interfejs użytkownika oraz zwinne aplikacje.

 – Do codziennego korzystania ze wsparcia nowych technologii większość z nas jest już przyzwyczajona. Z każdym rokiem rośnie liczba aplikacji i narzędzi, które ułatwiają nam życie. Aby zadbać o komfort pracowników firmy muszą wprowadzać nowoczesne rozwiązania, które ułatwią funkcjonowanie w środowisku zawodowym. Muszą one opierać się na wartościach firmy, modelu działania pasującym do usługi HR organizacji oraz modelu pracy, w którym na co dzień działają osoby zatrudnione – dodaje Beata Fijak.

Doświadczenia pracownicze – transformacja cyfrowa

Aby transformacja cyfrowa wyniosła doświadczenie pracowników na nowy poziom, musi zawierać kilka kluczowych elementów:

Zaktualizowany model współpracy i interakcji – definiujący hybrydowe sposoby pracy i interakcje zespołów, wspierany nowoczesnymi metodami zarządzania i zaangażowania.

Zestaw narzędzi HR – wspierający i ułatwiający życie w hybrydowym modelu pracy, począwszy od cyfrowego miejsca pracy po korzystanie z usług działów HR.


Cyfrowa pomoc techniczna dla pracowników – dostarczająca wielokanałowo wysoką jakość.

Usługi HR bez zbędnego oczekiwania – wykorzystujące zintegrowane i efektywne procesy oraz automatyzacje, które mogą je przyspieszać.

Cyfrowe usługi edukacyjne – obejmujące platformy edukacyjne, które umożliwiają naukę dostosowaną do indywidualnych potrzeb.

Transformacja cyfrowa firmy to skomplikowane zadanie, które często wymaga wysiłku, jednak niepodjęcie go może prowadzić do spadku zaangażowania pracowników oraz trudność w zatrudnianiu nowych talentów.  Obecnie, na rynku pracy doświadczenie pracowników, jak i kandydatów ma bardzo silny wpływ na markę pracodawcy, a w konsekwencji na lojalność osób, które u niego pracują. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA