REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest umowa o praktykę absolwencką?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Czym jest umowa  o praktykę absolwencką?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest umowa  o praktykę absolwencką i ile może trwać? Ile może zarobić absolwent w ramach umowy o praktykę absolwencką? Co powinna zawierać umowa o praktykę absolwencką? Czy praktykant może otrzymać zaświadczenie z odbytych praktyk?

rozwiń >

Czym jest umowa  o praktykę absolwencką?

Umowa o praktykę absolwencką została uregulowana przez ustawę o praktykach absolwenckich z dnia 17 lipca 2009 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244, dalej jako: ustawa). Praktyka ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy.

Kim jest praktykant w ramach umowy o praktykę absolwencką?

Praktykant w ramach umowy o praktykę absolwencką jest osobą, która ukończyła co najmniej gimnazjum (jeszcze według poprzednich zasad edukacji) lub ośmioletnią szkołę podstawową i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30. roku życia. Najważniejsza jest ta granica wiekowa. Co ważne, mogą to być osoby, które posiadają świadectwo ukończenia szkoły za granicą, uznane za równorzędne świadectwu ukończenia polskiego gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej .

Kto może zatrudniać praktykanta?

Praktykanta może zatrudniać osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zwane „podmiotem przyjmującym na praktykę”. Może ona przyjmować na praktykę osobę, która ukończyła co najmniej gimnazjum lub ośmioletnią szkołę podstawową i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30. roku życia.

Czy praktyka musi być odpłatna?

Nie. Praktyka może być odbywana odpłatnie lub nieodpłatnie.

Ile miesięcznie może zarobić praktykant?

Wysokość miesięcznego świadczenia pieniężnego nie może przekraczać dwukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. praktykant będzie mógł zarobić maksymalnie 7200 zł brutto (2 x 3600 zł brutto - minimalne wynagrodzenie od 1 lipca 2023 r.).

Rodzi to pytanie, czy ustawowo uregulowane maksymalne wynagrodzenie nie narusza cywilnoprawnej swobody umów. Wydaje się, że tak.

Jednak wskazuje się, że z przepisów dotyczących praktyk absolwenckich nie wynika, aby praktykant podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu. W konsekwencji obliczona zaliczka na podatek dochodowy naliczona przez płatnika nie ulegnie obniżeniu o potrąconą składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Podmiot przyjmujący praktykanta na praktykę nie ma obowiązku odprowadzania od świadczenia otrzymywanego przez praktykanta składek na ubezpieczenia społeczne.

Co powinna zawierać umowa o praktykę absolwencką?

Praktykę odbywa się na podstawie pisemnej umowy o praktykę absolwencką, zawieranej pomiędzy praktykantem a podmiotem przyjmującym na praktykę. Umowa powinna określać w szczególności (jest więc to katalog otwarty i umowa może zawierać też inne informacje:

  1. rodzaj pracy, w ramach której praktykant ma uzyskiwać doświadczenie i nabywać umiejętności praktyczne;
  2. okres odbywania praktyki;
  3. tygodniowy wymiar czasu pracy w ramach praktyki;
  4. wysokość świadczenia pieniężnego, jeżeli praktyka ma być odbywana odpłatnie.
Umowa nie może dotyczyć pracy szczególnie niebezpiecznej.

Na ile może być zawarta umowa o praktykę absolwencką?

Umowa nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 miesiące. Co ważne nie jes to umowa na okres próbny, który również może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Zawarcie kolejnej umowy pomiędzy praktykantem a tym samym podmiotem przyjmującym na praktykę jest możliwe tylko na łączny okres 3 miesięcy.

Czy umowa o praktykę może być rozwiązana?

W przypadku gdy praktyka odbywana jest:

  1. nieodpłatnie - umowa może być rozwiązana na piśmie w każdym czasie;
  2. odpłatnie - umowa może być rozwiązana na piśmie z zachowaniem siedmiodniowego terminu wypowiedzenia.

BHP przy praktykach absolwenckich

Podmiot przyjmujący na praktykę zapewnia praktykantowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych m.in. w Kodeksie pracy, bezpieczne i higieniczne warunki odbywania praktyki, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z odbywaniem praktyki - odpowiednie środki ochrony indywidualnej.

Czy mogę otrzymać zaświadczenie z odbytych praktyk?

Tak, jak najbardziej. Podmiot przyjmujący na praktykę, na wniosek praktykanta, jest obowiązany wystawić na piśmie zaświadczenie o rodzaju wykonywanej pracy i umiejętnościach nabytych w czasie odbywania praktyki. 

Zaświadczenia nie należy mylić ze świadectwem pracy, które wydaje pracodawca po zakończeniu stosunku pracy czy jego wygaśnięciu. Co może znajdować się w zaświadczeniu z odbytych praktyk absolwenckich? Może to być opis tego:

  • jakie stanowisko zajmował absolwent
  • jakie rodzaj pracy i zadania zostały mu powierzone
  • jak została oceniona jego praca
  • jakie nabył kompetencje i umiejętności
  • jak radził sobie ze stresem, z ewentualnymi trudnymi i problematycznymi sytuacjami
  • jak współpracował w zespole.

Sąd Najwyższy podkreśla, że celem wydania takiego zaświadczenia jest obowiązek dbania o dobro pracownika, do którego zalicza się m.in. powinność dostarczania pracownikowi informacji i dokumentów (np. zaświadczeń o stażu pracy) istotnych z punktu widzenia realizacji stosunku pracy, a nawet szerzej (np. gdy chodzi o zaświadczenie o zarobkach potrzebne do realizacji uprawnień poza zakładem pracy), np. wyr. SN z 17 lutego 2004 r., I PK 386/03.

Takie zaświadczenie i referencje, czyli opinia z odbytej praktyki są dokumentem, który może się okazać bardzo przydatny przy poszukiwaniu kolejnej pracy. Referencje dołączone do CV i listu motywacyjnego sprawiają, że kandydat jest postrzegany jako osoba profesjonalna, posiadająca określone doświadczenie. Opinia pracodawcy jest bowiem z reguły uzupełniona opisem wykonywanych przez pracownika zadań.

Ile wynoszą przerwy w pracy absolwenta przy praktyce absolwenckiej?

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:

  1. wynosi co najmniej 6 godzin - pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
  2. jest dłuższy niż 9 godzin - pracownik ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
  3. jest dłuższy niż 16 godzin - pracownik ma prawo do kolejnej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut.
Powyższe przerwy wlicza się do czasu pracy.

Czy do praktyk absolwenckich stosuje się Kodeks pracy?

Generalnie do praktyk absolwenckich nie stosuje się Kodeksu pracy. Jedynymi regulacjami i zagadnieniami, na wyraźne polecenie ustawodawcy, które należy stosować są:

  1. Zasada niedyskryminacji w zatrudnieniu;
  2. Maksymalny wymiar czasu pracy, czyli czas pracy absolwenta nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy;
  3. Maksymalny limit tygodniowego czasu pracy, gdzie tygodniowy czas pracy absolwenta łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym;
  4. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku;
  5. Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego;
  6. Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 2100 a 700.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Widełki wynagrodzeń dla specjalistów od cyberbezpieczeństwa wzrosły nawet o 5 tys. zł brutto od początku roku

Mediany górnych widełek wynagrodzeń oferowanych ekspertom od cyberbezpieczeństwa są obecnie najwyższe od początku 2024 roku i sięgają nawet 30,2 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B. Rośnie też zapotrzebowanie na specjalistów z tej branży na rynku pracy – oferty z tej kategorii stanowią już 2,5 proc. wszystkich ogłoszeń na portalu No Fluff Jobs. W wymaganiach rzadko pojawiają się kompetencje miękkie, a tylko w co 10. ofercie od kandydatów i kandydatek oczekuje się wyższego wykształcenia. Najczęściej pojawiające się wymagania to znajomość Pythona i rozwiązań chmurowych do zarządzania infrastrukturą IT.

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych - co to daje? [ustawa z podpisem Prezydenta RP]

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych, a konkretnie w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113 oraz z 2025 r. poz. 1069 i 1216). Prezydent RP podpisał już ustawę. Zmiany wchodzą w życie już w 2026 r. warto więc wiedzieć co można zyskać i co się zmieni.

Porażka pilotażu skróconego tygodnia pracy? Co się okazało już na starcie

Pilotaż skróconego tygodnia pracy prowadzony przez MRPiPS nie będzie miał takiego znaczenia jak się spodziewaliśmy. Okazało się, że zgłosiły się głównie jednostki sektora finansów publicznych - jednostki samorządowe, spółki miejskie, urzędy. Nie taka miała być idea tego programu. Nie dowiemy się jaki wpływ na gospodarkę miałby 4-dniowy tydzień pracy. Liczba firm prywatnych zakwalifikowanych do programu jest zbyt mała.

Status UKR, NFZ, 800+, PESEL czyli kilka ważnych zmian dla obywateli Ukrainy na przełomie roku 2025 i 2026

Co zmienia się dla obywateli Ukrainy na przełomie 2025 i 2026 roku? Nowe przepisy dotyczą przedłużenia statusu UKR, świadczeń na NFZ, prawa do świadczenia 800+ czy obowiązkowego PESELu i pobrania odcisków palców. Oto najważniejsze zmiany.

REKLAMA

Będzie trzynastka dla nowej szerokiej grupy pracowników - ale dopiero po 2026, trzeba poczekać do 2027

Rząd planuje finansową niespodziankę dla licznej grupy pracowników. Na szczęście tym razem jest to pomysł, który zadowoli, a nie zmartwi – chodzi bowiem o rozszerzenie wypłat trzynastej pensji na nową grupę pracowników. Jeżeli prace legislacyjne zakończą się pomyślnie, to trzynastka będzie możliwa w 2027 roku. To minus całego rozwiązania, że odpowiedzialny resort planuje prace w tym zakresie powoli.

Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA