REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek pogrzebowy - senacka komisja przeciw podwyżce świadczenia

Zasiłek pogrzebowy - senacka komisja przeciwko podwyżce świadczenia /Fot. Fotolia
Zasiłek pogrzebowy - senacka komisja przeciwko podwyżce świadczenia /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy zakłada przyznanie rodzinie po śmierci bliskiej osoby zasiłku w wysokości 6 tys. zł. Senacka komisja rodziny, polityki senioralnej i społecznej oraz komisja ustawodawcza zarekomendowały jego odrzucenie.

Senackie komisje podczas wspólnego posiedzenia zarekomendowały odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Obecnie zasiłek pogrzebowy w wysokości 4 tys. zł ma charakter powszechny w stosunku do osób ubezpieczonych w ZUS, w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz resortach zatrudniających służby mundurowe. Zasiłek pogrzebowy przysługuje też członkom ich rodzin i osobom lub instytucjom, które poniosły koszty pogrzebu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami

Senator Jan Rulewski zwrócił uwagę podczas obrad komisji, że projekt zakłada wprowadzenie "zasiłku pośmiertnego", który miałby wynosić 6 tys. zł. Wyjaśniał, że przysługiwałby on osobom, które prowadziły wraz ze zmarłym wspólne gospodarstwo. Projekt przewiduje stopniowe wdrażanie zmian, począwszy od 2017 roku, w II półroczu wysokość zasiłku wynosiłaby 5000 zł, w 2018 roku wysokość zasiłku wyniosłaby - 6000 zł.

Rulewski argumentował, że zasiłek powinien spełniać charakter socjalny, rekompensując nagły ubytek dochodów związany ze śmiercią nierzadko żywiciela rodziny. Powołał się on na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 15 maja 2009 roku. Według niej zasiłek pogrzebowy "co do zasady spełnia funkcje socjalne, a jego celem nie jest wynagrodzenie szkody poniesionej w wyniku pokrycia kosztów pogrzebu osoby ubezpieczonej (…), lecz doraźna pomoc finansowa, pozwalająca na pokrycie wydatków związanych ze śmiercią członka rodziny."

Projekt negatywnie zaopiniowało m.in. ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej. Zastrzeżenia do proponowanych zmian miało także ministerstwo rozwoju wskazując na dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wiceminister resortu rodziny i pracy Marcin Zieleniecki ocenił, że kryterium związane z prowadzeniem wspólnego gospodarstwa (które uprawnia do otrzymania zasiłku pośmiertnego) ze zmarłą osobą nie jest właściwe. "To nie jest kryterium właściwe dla różnicowania zakresu uprawnień z ubezpieczenia społecznego" - mówił.

Przypomniał też, że w systemie ubezpieczeń jest świadczenie, które służy rekompensacie utraty źródła dochodu w zw. ze śmiercią członka rodziny. "Tym świadczeniem jest renta rodzinna, która służy pokryciu utraconego źródła dochodu" - podkreślił. Według wyliczeń MRPiPS koszt wprowadzenia projektu to około 750 mln zł rocznie.

Zobacz: Ubezpieczenia

Nowelizacja reguluje procedurę rozliczania kosztów pogrzebu. Osoba uprawniona do zasiłku pośmiertnego byłaby zobowiązana jedynie do okazania instytucji ubezpieczeniowej aktu zgonu (w przypadku dziecka martwo urodzonego karty zgonu) oraz oświadczenia: o stopniu pokrewieństwa z osobą zmarłą, sprawieniu pogrzebu, o prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego z osobą zmarłą.

Uproszczona procedura nie obejmowałaby m.in. gmin, zakładów pracy, organizacji pozarządowych, które w niektórych przypadkach organizują pogrzeb zmarłego. W tej sytuacji rozliczanie kosztów odbywałoby się na podstawie przedstawionych rachunków.

Projekt przewiduje także skrócenie czasu wypłaty zasiłku z obecnych 30 dni do 7 dni, licząc od dnia złożenia dokumentów, które mogłyby być przesłane drogą elektroniczną.

W nowelizacji zaproponowano, że zasiłek pośmiertny, zasiłek pogrzebowy oraz zwrot kosztów pogrzebu były waloryzowane przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent.

Zobacz: Wskaźniki i stawki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie o 58 zł, a minimalna stawka godzinowa zwiększy się o 0,40 zł

Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę zwiększy się do 4300 zł. Minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych wzrośnie do 28,10 zł.

Czy zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia w umowie o pracę jest konieczna? Od 1 lipca 2024 roku kwota wzrośnie z 4242 zł brutto do 4300 zł brutto

Wkrótce zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 lipca 2024 r. będzie ono wynosić 4300 zł. Czy w związku z tym należy zmienić umowę o pracę z pracownikami wynagradzanymi płacą minimalną?

2417,14 zł świadczenia urlopowego w 2024 r. dla pracownika zatrudnionego na pełen etat. Jak wystąpić?

Według ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych świadczenie urlopowe w może być wypłacane przez pracodawców nietworzących ZFŚS i zatrudniających poniżej 50 pracowników. W 2024 r. świadczenie urlopowe wynosi 2417,14 zł dla pracownika zatrudnionego na pełen etat w normalnych warunkach pracy.

Pilne! Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 r. – wzrost o ponad 7 proc. Znamy kwotę!

Rada Ministrów przedstawiła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2025 r. Zwiększy się minimalna stawka godzinowa.

REKLAMA

Zasiłek chorobowy już nie 80%. L4 w 100% płatne? Jak dla kobiet w ciąży i po wypadkach? Jak przy urlopie wypoczynkowym?

Dużo pytań o nowe zasady wypłaty zasiłku chorobowego. Obietnicą wyborczą rządu było płacenie za „chorobowe” przez ZUS od pierwszego dnia choroby. Odciążyłoby to finanse pracodawców (zwłaszcza mniejszych). Pojawiła się jednak nowa propozycja – płatność zasiłku chorobowego w wysokości wyższej niż obecne 80%.

Młodzi nauczyciele nie mają odpowiednika dodatku stażowego do pensji 1183 zł brutto. 20 000 z nich odeszło z zawodu. Kto w ich miejsce?

Taki dodatek otrzymują nauczyciele z 20-letnim stażem. W 2023 r. szturmem można określić powrót do pracy w szkołach 34 000 nauczycieli (51–60 lat) i 25 000 (61 lat i więcej). W tym samym czasie z zawodu nauczyciela wycofało się 20 000 młodych nauczycieli (prawdopodobnie dotyczy to głównie większych miast). Jednym z powodów jest to, że dyplomowany nauczyciel w średnim wieku ma 20% dodatek do pensji za wysługę lat (stażowy). Odpowiednika tego dodatku (z innego tytułu) w tej wysokości nie ma młody nauczyciel.

Rewolucyjne zmiany w emeryturach ZUS: komu wypłacą raz na kwartał, komu w ogóle bo będzie znów potrzebny staż, by nabyć prawo do świadczenia

Wiadomo, że w ministerstwie rodziny trwają analizy, które mają rozwiązać problem emerytur groszowych. Prawo do świadczenia dla każdego kto zapłacił choć jedną składkę na ubezpieczenie emerytalne sprawia, że niektóre emerytury ZUS wypłaca w wysokości kilku groszy. Dlaczego skoro ustawa gwarantuje najniższą emeryturę, która obecnie wynosi 1 780,96 zł?

Wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy 2024 r.

Pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego nie może być z tego powodu poszkodowany finansowo. Dlatego zasadą jest, że za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Do prawidłowego obliczenia wynagrodzenia za czas urlopu niezbędne jest ustalenie podstawy wymiaru takiego wynagrodzenia.

REKLAMA

Nowe zasady umów o pracę na okres próbny. Czy poprawiły sytuację pracowników? Ocena eksperta po roku doświadczeń

Dnia 26 kwietnia 2023 r. znaczącemu przemodelowaniu uległy przepisy o umowach na okres próbny, niektóre zasady wykreślono a wiele nowych dodano. Założeniem przy tym była poprawa sytuacji pracowników na okresie próbnym. Czy się to udało? Oceniamy po roku stosowania.

4300 od lipca renty socjalnej? Niekoniecznie! Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Wyrównanie i dodatek a nie zrównanie z minimalną

To kpina, narzekają obywatele. Miało być 4300 od lipca renty socjalnej, tj. wyrównanie do minimalnej ale się na to nie zanosi. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Proponują wyrównanie i dodatek a nie zrównanie renty socjalnej z minimalną.

REKLAMA