REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RPO zaskarżył do TK zmiany w ustawie o służbie cywilnej

RPO zaskarżył do TK zmiany w ustawie o służbie cywilnej/fot. Fotolia
RPO zaskarżył do TK zmiany w ustawie o służbie cywilnej/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek, w którym zakwestionował niedawne zmiany w obsadzaniu wyższych stanowisk w służbie cywilnej w drodze powołania. Zdaniem RPO obsadzanie stanowisk w takiej formie nie służy zapewnieniu zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa.

Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar zaskarżył w poniedziałek do Trybunału Konstytucyjnego nowelę ustawy o Służbie Cywilnej autorstwa posłów PiS. Likwiduje ona m.in. konkursy na wyższe stanowiska w służbie i wygasza stosunki pracy osobom je zajmującym.

REKLAMA

Autopromocja

RPO w swym wniosku zakwestionował przede wszystkim usunięcie przepisów gwarantujących dostęp do wyższych stanowisk w SC w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. "Ustawodawca przywrócił arbitralność w obsadzaniu tych stanowisk" - głosi komunikat RPO. Według niego nie służy to zapewnieniu "zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa".

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Zdaniem RPO niekonstytucyjna jest także zmiana reguł obsadzania wyższych stanowisk w drodze powołania. "Związana z powołaniem możliwość swobodnego odwołania urzędnika z zajmowanego stanowiska przez organ powołujący jest zaprzeczeniem stabilności służby i zachowania przez urzędnika politycznej neutralności" - podkreśla Bodnar. Uważa on, że wykonywanie zadań państwa w urzędach administracji rządowej "powinno być wolne od jakichkolwiek wpływów i nacisków politycznych". Dodał, iż "brak poczucia bezpieczeństwa prawnego oraz permanentna obawa przed możliwością zwolnienia z pracy z pewnością nie sprzyjają zasadzie bezstronności i politycznej neutralności".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Bodnara sprzeczne z konstytucją jest również wygaśnięcie stosunków pracy z osobami zajmującymi wyższe stanowiska służbowe w SC po upływie 30 dni od dnia wejścia noweli w życie, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki. "Ustawodawca zdecydował się zastąpić dotychczasowy konstytucyjny wymóg bezstronności, rzetelności i neutralności politycznej swobodnym uznaniem organu powołującego; uznaniem, w ramach którego decydujące będą racje polityczne a nie merytoryczne, czego dowodem jest radykalne obniżenie wymagań kwalifikacyjnych dla osób ubiegających się o zatrudnienie na wyższych stanowiskach w SC" - napisano.

Zadaj pytanie na FORUM!

W ocenie RPO zmiany naruszają konstytucyjne standardy dotyczące dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach (art. 60 konstytucji) oraz funkcjonowania korpusu SC "w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa" (art. 153 ust. 1). Mechanizm wygaszania stosunków pracy jest ponadto niezgodny z zasadą zaufania do państwa i prawa (art. 2 konstytucji), gdyż - według RPO - bez konstytucyjnie uzasadnionego powodu narusza bezpieczeństwo prawne osób dotychczas zajmujących wyższe stanowiska w SC.

W swym wniosku Bodnar powołał się na m.in. informację Najwyższej Izby Kontroli z 2012 r., która wykazała, że w stosunku do poprzedniej kontroli stan funkcjonowania SC uległ zdecydowanej poprawie. "W jej świetle nie było żadnych uzasadnionych merytorycznie powodów do demontażu dotychczasowego systemu naboru do SC" - podsumował swój 14-stronicowy wniosek do TK.

W styczniu tego roku nowelę do TK zaskarżyła już PO. Według PO przyjęta w ekspresowym tempie nowela czyni z SC "kolejny element upartyjnienia państwa". "Rozumiem ból i gorycz PO, która wyobrażała sobie, że nominowani przez nią ludzie będą zajmowali funkcje dożywotnio. Ale tak nie jest: nie będą" - komentował wtedy szef klubu PiS Ryszard Terlecki.

Uchwalona 10 grudnia 2015 r. zmiana zakłada, że stosunki pracy z osobami zajmującymi wyższe stanowiska w SC wygasną po 30 dniach od jej wejścia w życie (co stało się 23 stycznia), chyba że zostaną im zaproponowane nowe warunki. Stanowisk takich jest ok. 1600. Nowela wprowadza także powołania, a nie konkursy na kierownicze stanowiska.

Zlikwidowano też wymóg wobec szefa SC, by nie był członkiem partii politycznej w okresie 5 lat poprzedzających objęcie tego stanowiska - ma on nie być członkiem partii politycznej w momencie objęcia stanowiska. Usunięto też wymóg posiadania przez niego co najmniej 5-letniego doświadczenia na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej lub co najmniej 7-letniego doświadczenia na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych.

W toku prac legislacyjnych szefowa kancelarii premiera Beata Kempa oceniała, że dotychczasowa zasada przeprowadzania konkursów w praktyce okazywała się rozwiązaniem fikcyjnym. Zapewniała, że apolityczność wszystkich członków SC obowiązuje i niezmienione pozostają przepisy, że nie mogą manifestować poglądów politycznych, łączyć zatrudnienia w SC z mandatem radnego, czy działać w partiach. Rząd stanął na stanowisku, że zmiany wprowadzane nowelizacją "pozytywnie wpłyną na administrowanie i zarządzanie kadrami w SC, a przez to na efektywne wykonywanie zadań państwa".

Dołącz do nas na Facebooku!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA