REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

REKLAMA

REKLAMA

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014" podkreśla znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej.

Sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

Komisja stwierdza, że ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE. Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje dzisiejsze ogłoszenie przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) rocznego sprawozdania pt. „Education at a Glance 2014” dotyczącego aktualnej sytuacji i wyzwań, w obliczu których stają krajowe systemy kształcenia. W sprawozdaniu tym podkreśla się rosnące znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE oraz dla bardziej integracyjnych europejskich społeczeństw.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie dotyczy 34 państw członkowskich OECD, w tym 21 państw członkowskich UE (Austria, Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Słowacka, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy). Łotwa, choć nie jest członkiem OECD, została również uwzględniona w sprawozdaniu jako kraj partnerski OECD.

Nominalny wzrost wynagrodzeń i wzrost zatrudnienia w 2015 r.

„Sprawozdanie to jest ważnym źródłem wiedzy i informacji dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki; dzięki niemu możemy lepiej zrozumieć wyzwania, przed jakimi stoimy. Poza tym wskazuje się w nim na fakt, że nadal istnieją duże różnice między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w poziomie umiejętności zarówno niedawnych absolwentów, jak i przedstawicieli starszych grup wiekowych. Sprawozdanie jest zgodne z polityką Komisji: polepszanie jakości edukacji i podwyższanie poziomu umiejętności to mądra inwestycja i skuteczny sposób na zwalczanie nierówności w naszych społeczeństwach”, stwierdziła komisarz UE ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Androulla Vassiliou.

„Musimy dopilnować, aby zwłaszcza młodzi ludzie zdobyli umiejętności, jakich będą potrzebować w życiu zawodowym, a także zagwarantować dorosłym możliwości kształcenia ustawicznego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w Brukseli dyrektor OECD ds. edukacji i umiejętności Andreas Schleicher przedstawi sprawozdanie „Education at a Glance 2014”, a dyrektor generalny Komisji Europejskiej ds. edukacji i kultury Xavier Prats Monné przekaże uwagi na temat znaczenia i skutków zawartych w nim ustaleń dla polityk UE i państw członkowskich. Briefing odbędzie się w sali posiedzeń Jean Rey w budynku Berlaymont, siedzibie Komisji Europejskiej, o godz. 11.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Najważniejsze ustalenia dotyczące UE w sprawozdaniu „Education at a Glance 2014”:

  •     Możliwości kształcenia w Europie jest coraz więcej. Chociaż w ostatniej dekadzie odsetek osób dorosłych z wykształceniem wyższym stale wzrastał w większości krajów UE (do 29 proc.), UE nadal pozostaje w tyle w porównaniu ze średnią krajów OECD, która wynosi 33 proc. Odsetek uczniów z kwalifikacjami na poziomie średnim II stopnia nie zmienia się, zaś liczba tych, którzy nie osiągają tego poziomu, zmalała. Sprawozdanie potwierdza analizę Komisji, zgodnie z którą, przy utrzymaniu obecnych tendencji, możliwe będzie osiągnięcie celów strategii „Europa 2020”: przynajmniej 40 proc. młodych osób powinno zdobywać wyższe wykształcenie, a liczbę uczniów kończących naukę przed ukończeniem szkoły średniej II stopnia należy ograniczyć do 10 proc.
  •     Wysokie poziomy kształcenia i umiejętności przynoszą korzyści zarówno obywatelom, jak i społeczeństwu: absolwent uczelni wyższej, posiadający najwyższy poziom umiejętności czytania i pisania – zmierzony za pomocą Badania Umiejętności Osób Dorosłych OECD – zarabia średnio 45 proc. więcej niż podobnie wykształcony dorosły o najniższym poziomie umiejętności czytania i pisania. Ogólnie rzecz biorąc, we wszystkich krajach OECD bardziej prawdopodobne jest, że osoby z wyższym poziomem wykształcenia znajdą pracę. Im wyższy poziom wykształcenia, tym wyższe są średnie zarobki. Ogół społeczeństwa zyskuje również dzięki zmniejszeniu wydatków publicznych na zabezpieczenia socjalne oraz dzięki podatkom: średni zwrot netto wydatków publicznych w przypadku osoby z wykształceniem wyższym jest od dwóch do trzech razy większy od zainwestowanej kwoty.
  •     Podobny poziom wykształcenia nie zawsze oznacza jednak podobny poziom umiejętności. W UE wśród osób o podobnych kwalifikacjach istnieją znaczne różnice w poziomie umiejętności: niedawni absolwenci szkół średnich II stopnia w państwach takich jak Holandia i Finlandia uzyskiwali podobne lub lepsze wyniki w zakresie umiejętności czytania i pisania w porównaniu z absolwentami wyższych uczelni z Irlandii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
  •     Odpowiednie umiejętności mają znaczenie przy przejściu od kształcenia do pracy. W niedawnym badaniu opublikowanym przez Komisję Europejską podkreślono, że doświadczenie zawodowe ma ogromne znaczenie, ale umiejętności interpersonalne takie jak komunikatywność i umiejętność pracy w zespole zyskują na wadze, oraz że doświadczenie zawodowe zdobyte w trakcie studiów jest atutem przy zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych.
  •     Populacja nauczycieli starzeje się. W państwach UE średnio 37 proc. nauczycieli szkół średnich ma przynajmniej 50 lat. Odsetek ten wynosi 45 proc. lub więcej w przypadku Austrii, Estonii, Niemiec i Holandii, a we Włoszech jest to 60 proc. Podkreśla to znaczenie utrzymywania lub zwiększania atrakcyjności zawodu nauczyciela. Komisja niedawno opublikowała szczegółowe badanie na ten temat, wraz z zaleceniami dotyczącymi poprawy kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także udzielania im wsparcia ułatwiającego start w zawodzie.
  •     Prywatne inwestycje w szkolnictwo wyższe wzrastają. Udział wydatków prywatnych w wydatkach na szkolnictwo wyższe w krajach UE wzrósł z 14 proc. w 2000 r. do 21 proc. w 2012 r., w szczególności z powodu podwyższonego lub nowo wprowadzonego czesnego w niektórych krajach. Udział wydatków prywatnych nadal jest znacznie niższy od średniej w krajach OECD, która wynosi 31 proc. Poza tym istnieją duże różnice między krajami UE: w Danii i Finlandii odsetek tych wydatków to 6 proc., natomiast w Wielkiej Brytanii wynosi on 65 proc. W opublikowanym niedawno przez Komisję badaniu stwierdza się, że systemy wsparcia dla studentów (w formie dotacji lub pożyczek) mają kluczowe znaczenie dla zrównoważenia wpływu czesnego na ilość zapisów na studia.

Wzrost zatrudnienia w innowacyjnych firmach

Kontekst

Sprawozdanie „Education at a Glance” opiera się na danych zebranych przez OECD, Eurostat i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Tegoroczne wydanie sprawozdania uwzględnia również wyniki ostatnich badań przeprowadzonych z ramienia OECD: Badanie Umiejętności Osób Dorosłych; PISA, Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów w wieku 15 lat oraz TALIS, Międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się nauczycieli i kadry kierowniczej szkół.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje przedmiotowe sprawozdanie w kontekście zawartej niedawno umowy o ściślejszej współpracy w dziedzinie analizy systemów edukacyjnych między Departamentem ds. Edukacji OECD a Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Edukacji i Kultury.

Pełna wersja sprawozdania „Education at a Glance 2014”

Źródło: europa.eu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA