REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014" podkreśla znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej.

Sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

Komisja stwierdza, że ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE. Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje dzisiejsze ogłoszenie przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) rocznego sprawozdania pt. „Education at a Glance 2014” dotyczącego aktualnej sytuacji i wyzwań, w obliczu których stają krajowe systemy kształcenia. W sprawozdaniu tym podkreśla się rosnące znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE oraz dla bardziej integracyjnych europejskich społeczeństw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie dotyczy 34 państw członkowskich OECD, w tym 21 państw członkowskich UE (Austria, Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Słowacka, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy). Łotwa, choć nie jest członkiem OECD, została również uwzględniona w sprawozdaniu jako kraj partnerski OECD.

Nominalny wzrost wynagrodzeń i wzrost zatrudnienia w 2015 r.

„Sprawozdanie to jest ważnym źródłem wiedzy i informacji dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki; dzięki niemu możemy lepiej zrozumieć wyzwania, przed jakimi stoimy. Poza tym wskazuje się w nim na fakt, że nadal istnieją duże różnice między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w poziomie umiejętności zarówno niedawnych absolwentów, jak i przedstawicieli starszych grup wiekowych. Sprawozdanie jest zgodne z polityką Komisji: polepszanie jakości edukacji i podwyższanie poziomu umiejętności to mądra inwestycja i skuteczny sposób na zwalczanie nierówności w naszych społeczeństwach”, stwierdziła komisarz UE ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Androulla Vassiliou.

REKLAMA

„Musimy dopilnować, aby zwłaszcza młodzi ludzie zdobyli umiejętności, jakich będą potrzebować w życiu zawodowym, a także zagwarantować dorosłym możliwości kształcenia ustawicznego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w Brukseli dyrektor OECD ds. edukacji i umiejętności Andreas Schleicher przedstawi sprawozdanie „Education at a Glance 2014”, a dyrektor generalny Komisji Europejskiej ds. edukacji i kultury Xavier Prats Monné przekaże uwagi na temat znaczenia i skutków zawartych w nim ustaleń dla polityk UE i państw członkowskich. Briefing odbędzie się w sali posiedzeń Jean Rey w budynku Berlaymont, siedzibie Komisji Europejskiej, o godz. 11.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Najważniejsze ustalenia dotyczące UE w sprawozdaniu „Education at a Glance 2014”:

  •     Możliwości kształcenia w Europie jest coraz więcej. Chociaż w ostatniej dekadzie odsetek osób dorosłych z wykształceniem wyższym stale wzrastał w większości krajów UE (do 29 proc.), UE nadal pozostaje w tyle w porównaniu ze średnią krajów OECD, która wynosi 33 proc. Odsetek uczniów z kwalifikacjami na poziomie średnim II stopnia nie zmienia się, zaś liczba tych, którzy nie osiągają tego poziomu, zmalała. Sprawozdanie potwierdza analizę Komisji, zgodnie z którą, przy utrzymaniu obecnych tendencji, możliwe będzie osiągnięcie celów strategii „Europa 2020”: przynajmniej 40 proc. młodych osób powinno zdobywać wyższe wykształcenie, a liczbę uczniów kończących naukę przed ukończeniem szkoły średniej II stopnia należy ograniczyć do 10 proc.
  •     Wysokie poziomy kształcenia i umiejętności przynoszą korzyści zarówno obywatelom, jak i społeczeństwu: absolwent uczelni wyższej, posiadający najwyższy poziom umiejętności czytania i pisania – zmierzony za pomocą Badania Umiejętności Osób Dorosłych OECD – zarabia średnio 45 proc. więcej niż podobnie wykształcony dorosły o najniższym poziomie umiejętności czytania i pisania. Ogólnie rzecz biorąc, we wszystkich krajach OECD bardziej prawdopodobne jest, że osoby z wyższym poziomem wykształcenia znajdą pracę. Im wyższy poziom wykształcenia, tym wyższe są średnie zarobki. Ogół społeczeństwa zyskuje również dzięki zmniejszeniu wydatków publicznych na zabezpieczenia socjalne oraz dzięki podatkom: średni zwrot netto wydatków publicznych w przypadku osoby z wykształceniem wyższym jest od dwóch do trzech razy większy od zainwestowanej kwoty.
  •     Podobny poziom wykształcenia nie zawsze oznacza jednak podobny poziom umiejętności. W UE wśród osób o podobnych kwalifikacjach istnieją znaczne różnice w poziomie umiejętności: niedawni absolwenci szkół średnich II stopnia w państwach takich jak Holandia i Finlandia uzyskiwali podobne lub lepsze wyniki w zakresie umiejętności czytania i pisania w porównaniu z absolwentami wyższych uczelni z Irlandii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
  •     Odpowiednie umiejętności mają znaczenie przy przejściu od kształcenia do pracy. W niedawnym badaniu opublikowanym przez Komisję Europejską podkreślono, że doświadczenie zawodowe ma ogromne znaczenie, ale umiejętności interpersonalne takie jak komunikatywność i umiejętność pracy w zespole zyskują na wadze, oraz że doświadczenie zawodowe zdobyte w trakcie studiów jest atutem przy zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych.
  •     Populacja nauczycieli starzeje się. W państwach UE średnio 37 proc. nauczycieli szkół średnich ma przynajmniej 50 lat. Odsetek ten wynosi 45 proc. lub więcej w przypadku Austrii, Estonii, Niemiec i Holandii, a we Włoszech jest to 60 proc. Podkreśla to znaczenie utrzymywania lub zwiększania atrakcyjności zawodu nauczyciela. Komisja niedawno opublikowała szczegółowe badanie na ten temat, wraz z zaleceniami dotyczącymi poprawy kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także udzielania im wsparcia ułatwiającego start w zawodzie.
  •     Prywatne inwestycje w szkolnictwo wyższe wzrastają. Udział wydatków prywatnych w wydatkach na szkolnictwo wyższe w krajach UE wzrósł z 14 proc. w 2000 r. do 21 proc. w 2012 r., w szczególności z powodu podwyższonego lub nowo wprowadzonego czesnego w niektórych krajach. Udział wydatków prywatnych nadal jest znacznie niższy od średniej w krajach OECD, która wynosi 31 proc. Poza tym istnieją duże różnice między krajami UE: w Danii i Finlandii odsetek tych wydatków to 6 proc., natomiast w Wielkiej Brytanii wynosi on 65 proc. W opublikowanym niedawno przez Komisję badaniu stwierdza się, że systemy wsparcia dla studentów (w formie dotacji lub pożyczek) mają kluczowe znaczenie dla zrównoważenia wpływu czesnego na ilość zapisów na studia.

Wzrost zatrudnienia w innowacyjnych firmach

Kontekst

Sprawozdanie „Education at a Glance” opiera się na danych zebranych przez OECD, Eurostat i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Tegoroczne wydanie sprawozdania uwzględnia również wyniki ostatnich badań przeprowadzonych z ramienia OECD: Badanie Umiejętności Osób Dorosłych; PISA, Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów w wieku 15 lat oraz TALIS, Międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się nauczycieli i kadry kierowniczej szkół.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje przedmiotowe sprawozdanie w kontekście zawartej niedawno umowy o ściślejszej współpracy w dziedzinie analizy systemów edukacyjnych między Departamentem ds. Edukacji OECD a Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Edukacji i Kultury.

Pełna wersja sprawozdania „Education at a Glance 2014”

Źródło: europa.eu

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

REKLAMA

Zmiany w Kodeksie pracy 2026 - co zaliczamy do stażu pracy?

Sejm przyjął projekt zmiany Kodeksu pracy w 2026 roku. Ustawa wprowadza rewolucyjne zmiany w naliczaniu stażu pracy. Jak obecnie liczymy staż pracy? Kto skorzysta na nowych przepisach? Teraz zajmą się nimi senatorowie.

O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku? Przewoźnicy na pewno zapłacą więcej

Pod koniec sierpnia 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z elementów dokumentu jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W przyszłym roku stawka ta wzrośnie o 747 zł, czyli do 9420 zł. Ta kwota ma ogromne znaczenie dla branży transportowej, bo to właśnie od niej naliczane są najczęściej składki ZUS kierowców w transporcie międzynarodowym.

Minimalne wynagrodzenie 2026 zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2025 r. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września każdego roku. Ile wynosi nowa kwota?

Na wypalenie zawodowe pracodawcy reagują dyscyplinowaniem. Nie chroni to jednak przed częstymi L4

Wypalenie zawodowe pracowników to nie kwestia złej woli zatrudnionych, lecz braku systemowego wsparcia w organizacji. Złe samopoczucie, spadek motywacji czy drażliwość są często uznawane za lenistwo lub brak zaangażowania w pracę. Tymczasem mogą mieć bardzo konkretne źródła fizjologiczne. Co powinien robić pracodawca, by przeciwdziałać wypaleniu pracowników i częstym przechodzeniem członków załogi na L4?

REKLAMA

PPK: wpłaty nienależne zwraca się finansującemu daną wpłatę

Zdarza się, że pracodawca przekazuje do instytucji finansowej wpłaty na PPK mimo złożenia przez uczestnika programu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK albo nalicza je od zawyżonej podstawy. Tzw. wpłaty nienależne zwraca się finansującemu. Co to w praktyce oznacza?

Czy trzeba poinformować pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?

Otrzymałam zwolnienie lekarskie. Czy muszę poinformować pracodawcę o tym, że jestem chora i ile dni nie będzie mnie w pracy? Czy pracodawca widzi moje zwolnienie lekarskie w systemie? Jaka kara grozi za niepowiadomienie pracodawcy o L4?

REKLAMA