REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Roczne sprawozdanie "Education at a Glance 2014" podkreśla znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej.

Sprawozdanie "Education at a Glance 2014"

Komisja stwierdza, że ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE. Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje dzisiejsze ogłoszenie przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) rocznego sprawozdania pt. „Education at a Glance 2014” dotyczącego aktualnej sytuacji i wyzwań, w obliczu których stają krajowe systemy kształcenia. W sprawozdaniu tym podkreśla się rosnące znaczenie inwestycji w kształcenie dla przyszłego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE oraz dla bardziej integracyjnych europejskich społeczeństw.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie dotyczy 34 państw członkowskich OECD, w tym 21 państw członkowskich UE (Austria, Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Słowacka, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy). Łotwa, choć nie jest członkiem OECD, została również uwzględniona w sprawozdaniu jako kraj partnerski OECD.

Nominalny wzrost wynagrodzeń i wzrost zatrudnienia w 2015 r.

„Sprawozdanie to jest ważnym źródłem wiedzy i informacji dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki; dzięki niemu możemy lepiej zrozumieć wyzwania, przed jakimi stoimy. Poza tym wskazuje się w nim na fakt, że nadal istnieją duże różnice między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w poziomie umiejętności zarówno niedawnych absolwentów, jak i przedstawicieli starszych grup wiekowych. Sprawozdanie jest zgodne z polityką Komisji: polepszanie jakości edukacji i podwyższanie poziomu umiejętności to mądra inwestycja i skuteczny sposób na zwalczanie nierówności w naszych społeczeństwach”, stwierdziła komisarz UE ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Androulla Vassiliou.

REKLAMA

„Musimy dopilnować, aby zwłaszcza młodzi ludzie zdobyli umiejętności, jakich będą potrzebować w życiu zawodowym, a także zagwarantować dorosłym możliwości kształcenia ustawicznego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w Brukseli dyrektor OECD ds. edukacji i umiejętności Andreas Schleicher przedstawi sprawozdanie „Education at a Glance 2014”, a dyrektor generalny Komisji Europejskiej ds. edukacji i kultury Xavier Prats Monné przekaże uwagi na temat znaczenia i skutków zawartych w nim ustaleń dla polityk UE i państw członkowskich. Briefing odbędzie się w sali posiedzeń Jean Rey w budynku Berlaymont, siedzibie Komisji Europejskiej, o godz. 11.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Najważniejsze ustalenia dotyczące UE w sprawozdaniu „Education at a Glance 2014”:

  •     Możliwości kształcenia w Europie jest coraz więcej. Chociaż w ostatniej dekadzie odsetek osób dorosłych z wykształceniem wyższym stale wzrastał w większości krajów UE (do 29 proc.), UE nadal pozostaje w tyle w porównaniu ze średnią krajów OECD, która wynosi 33 proc. Odsetek uczniów z kwalifikacjami na poziomie średnim II stopnia nie zmienia się, zaś liczba tych, którzy nie osiągają tego poziomu, zmalała. Sprawozdanie potwierdza analizę Komisji, zgodnie z którą, przy utrzymaniu obecnych tendencji, możliwe będzie osiągnięcie celów strategii „Europa 2020”: przynajmniej 40 proc. młodych osób powinno zdobywać wyższe wykształcenie, a liczbę uczniów kończących naukę przed ukończeniem szkoły średniej II stopnia należy ograniczyć do 10 proc.
  •     Wysokie poziomy kształcenia i umiejętności przynoszą korzyści zarówno obywatelom, jak i społeczeństwu: absolwent uczelni wyższej, posiadający najwyższy poziom umiejętności czytania i pisania – zmierzony za pomocą Badania Umiejętności Osób Dorosłych OECD – zarabia średnio 45 proc. więcej niż podobnie wykształcony dorosły o najniższym poziomie umiejętności czytania i pisania. Ogólnie rzecz biorąc, we wszystkich krajach OECD bardziej prawdopodobne jest, że osoby z wyższym poziomem wykształcenia znajdą pracę. Im wyższy poziom wykształcenia, tym wyższe są średnie zarobki. Ogół społeczeństwa zyskuje również dzięki zmniejszeniu wydatków publicznych na zabezpieczenia socjalne oraz dzięki podatkom: średni zwrot netto wydatków publicznych w przypadku osoby z wykształceniem wyższym jest od dwóch do trzech razy większy od zainwestowanej kwoty.
  •     Podobny poziom wykształcenia nie zawsze oznacza jednak podobny poziom umiejętności. W UE wśród osób o podobnych kwalifikacjach istnieją znaczne różnice w poziomie umiejętności: niedawni absolwenci szkół średnich II stopnia w państwach takich jak Holandia i Finlandia uzyskiwali podobne lub lepsze wyniki w zakresie umiejętności czytania i pisania w porównaniu z absolwentami wyższych uczelni z Irlandii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
  •     Odpowiednie umiejętności mają znaczenie przy przejściu od kształcenia do pracy. W niedawnym badaniu opublikowanym przez Komisję Europejską podkreślono, że doświadczenie zawodowe ma ogromne znaczenie, ale umiejętności interpersonalne takie jak komunikatywność i umiejętność pracy w zespole zyskują na wadze, oraz że doświadczenie zawodowe zdobyte w trakcie studiów jest atutem przy zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych.
  •     Populacja nauczycieli starzeje się. W państwach UE średnio 37 proc. nauczycieli szkół średnich ma przynajmniej 50 lat. Odsetek ten wynosi 45 proc. lub więcej w przypadku Austrii, Estonii, Niemiec i Holandii, a we Włoszech jest to 60 proc. Podkreśla to znaczenie utrzymywania lub zwiększania atrakcyjności zawodu nauczyciela. Komisja niedawno opublikowała szczegółowe badanie na ten temat, wraz z zaleceniami dotyczącymi poprawy kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także udzielania im wsparcia ułatwiającego start w zawodzie.
  •     Prywatne inwestycje w szkolnictwo wyższe wzrastają. Udział wydatków prywatnych w wydatkach na szkolnictwo wyższe w krajach UE wzrósł z 14 proc. w 2000 r. do 21 proc. w 2012 r., w szczególności z powodu podwyższonego lub nowo wprowadzonego czesnego w niektórych krajach. Udział wydatków prywatnych nadal jest znacznie niższy od średniej w krajach OECD, która wynosi 31 proc. Poza tym istnieją duże różnice między krajami UE: w Danii i Finlandii odsetek tych wydatków to 6 proc., natomiast w Wielkiej Brytanii wynosi on 65 proc. W opublikowanym niedawno przez Komisję badaniu stwierdza się, że systemy wsparcia dla studentów (w formie dotacji lub pożyczek) mają kluczowe znaczenie dla zrównoważenia wpływu czesnego na ilość zapisów na studia.

Wzrost zatrudnienia w innowacyjnych firmach

Kontekst

Sprawozdanie „Education at a Glance” opiera się na danych zebranych przez OECD, Eurostat i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Tegoroczne wydanie sprawozdania uwzględnia również wyniki ostatnich badań przeprowadzonych z ramienia OECD: Badanie Umiejętności Osób Dorosłych; PISA, Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów w wieku 15 lat oraz TALIS, Międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się nauczycieli i kadry kierowniczej szkół.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje przedmiotowe sprawozdanie w kontekście zawartej niedawno umowy o ściślejszej współpracy w dziedzinie analizy systemów edukacyjnych między Departamentem ds. Edukacji OECD a Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Edukacji i Kultury.

Pełna wersja sprawozdania „Education at a Glance 2014”

Źródło: europa.eu

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - dla kogo?

W 2026 r. ZUS zagwarantuje nam kolejną podwyżkę - jest ona niemała, bo wynosi ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki?

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

REKLAMA

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Umowa zlecenia z własnym pracownikiem – czy takie rozwiązanie jest możliwe?

Końcówka roku to dla wielu firm czas szczególnie intensywny – realizacja planów sprzedażowych, zamykanie projektów, przygotowanie raportów i inwentaryzacje powodują, że zakres obowiązków rośnie. Pracodawcy często szukają wtedy sposobów na szybkie zwiększenie dostępnych zasobów kadrowych bez konieczności przeprowadzania żmudnego procesu rekrutacyjnego. Jednym z pomysłów, który pojawia się w praktyce, jest zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

REKLAMA

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

REKLAMA