Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narzędzia cyfrowe, które skutecznie wspierają działy HR i pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł partnerski
Cyfryzacja, hr, kir
Narzędzia cyfrowe, które skutecznie wspierają działy HR i pracowników
Media

Współczesne firmy coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby usprawnić swoje procesy i zwiększyć efektywność pracy. Dotyczy to również obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. Jak podkreśla Dorota Dublanka, Szefowa Działu HR w KIR, narzędzia cyfrowe odgrywają kluczową rolę w optymalizacji pracy zarówno działów HR, jak i pracowników.

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych do pracy w dziale HR ulepsza realizację wielu procesów. Natomiast pracownikowi pozwala lepiej organizować swoje zadania i obowiązki oraz ułatwia planowanie czasu niezbędnego na rozwój osobisty – mówi Dorota Dublanka, Dyrektorka zarządzająca, Dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.

KIR to hub technologiczny, który od ponad trzech dekad pełni kluczową rolę w polskim systemie bankowym, dostarczając niezawodne i bezpieczne rozwiązania dla szeroko rozumianej gospodarki cyfrowej. Tworzy narzędzia służące bezpiecznej wymianie informacji i otwartej bankowości, takie jak np. zdalne potwierdzanie tożsamości – mojeID, kwalifikowany podpis elektroniczny – mSzafir oraz kwalifikowaną pieczęć elektroniczną. KIR aktywnie wdraża cyfrowe rozwiązania również wśród własnych pracowników.

Z narzędzi cyfrowych korzystamy w życiu prywatnym każdego dnia w ogóle o nich nie myśląc, bo po prostu nas otaczają. Patrząc z perspektywy firmy, ułatwiają i usprawniają procesy sprawiając, że wiele działań staje się bardziej efektywnych – mówi Dorota Dublanka.

W przeszłości komunikacja z pracownikami odbywała się głównie za pośrednictwem statycznych intranetów. Obecnie narzędzia HR są znacznie bardziej dynamiczne i przyjazne użytkownikowi.

W wielu współczesnych firmach intranety  dalej funkcjonują, ale inaczej wyglądają. W naszej organizacji narzędzia, które widzi pracownik czy kandydat do pracy muszą być przyjazne, łatwe w obsłudze. Również proces aplikowania do firmy nie może być skomplikowany – podkreśla przedstawicielka KIR.

Codzienny obieg dokumentów w firmie warto projektować w sposób prosty i bezpieczny – a możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów powinna być standardem dostępnym dla każdego pracownika. Przełomem, który w tym zakresie nastąpił był mobilny e-podpis mSzafir, który wprowadziliśmy na rynek na początku pandemii. Jest to bardzo nowoczesna usługa, która umożliwia podpisywanie dokumentów elektronicznych z wykorzystaniem telefonu. W naszej firmie to benefit, ale też codzienne narzędzie pracy, z którego korzystamy do celów prywatnych i służbowych. Chętnie udostępniamy go także osobom, które do nas aplikują – mówi Dorota Dublanka.

Rozwiązanie budziło pewne obawy

– Kiedy wdrażaliśmy elektroniczny podpis mSzafir, pracownicy podchodzili do niego z pewną ostrożnością i obawami, że stosowanie będzie trudne i skomplikowane. Jednak w wielu przypadkach, już po pierwszym użyciu, dostawaliśmy informacje: mSzafir jest super! Takie rozwiązania ułatwiają życie wszystkim. Dorota Dublanka przewiduje, że przyszłość narzędzi HR będzie wiązała się z jeszcze większą intuicyjnością i personalizacją. Rozwiązania będą coraz trafniej dopasowane do potrzeb użytkowników, a także będą sprawnie integrowane z innymi systemami. Ważnym aspektem będzie również zbieranie i analiza danych, które pozwolą na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi.

Narzędzia cyfrowe funkcjonują na każdym poziomie zarządzania firmą. Jak zauważa Dorota Dublanka, z perspektywy działu HR jest ważne, by te wszystkie rozwiązania pozwalały zbierać dane w sposób etyczny. Mowa tu o np. cyfrowych teczkach pracowniczych, które zawierają umowy, regulaminy czy inne istotne dokumenty. Jeśli są one opatrzone elektronicznym podpisem kwalifikowanym lub pieczęcią elektroniczną, szybko można je zweryfikować pod względem bezpieczeństwa i integralności.

W jakim zatem kierunku będą się rozwijać narzędzia przydatne w zarządzaniu firmą? Dorota Dublanka uważa, że powinny być one jak najbardziej przyjazne użytkownikowi.

Dla mnie jako HR-owca ważne jest to, aby narzędzie, które wybieramy synchronizowało się z innymi systemami, miało otwarte API (interfejs programistyczny umożliwiający łączenie danych z różnych źródeł), abyśmy mogli je dobrze wkomponować w nasz ekosystem. Ważne, by było dodatkiem, a nie kolejnym narzędziem, które implementujemy – mówi Dorota Dublanka.

Mówiąc o przyszłości rozwiązań cyfrowych wykorzystywanych w zarządzaniu zasobami ludzkimi przedstawicielka KIR jest optymistką.

Będziemy szli w kierunku większej intuicyjności. Narzędzia będą nas wspierały. Dostanę takiego „asystenta-współpracownika”, który będzie mi podpowiadał w wielu kwestiach. Z drugiej strony, te narzędzia będą też pozwalały na zbieranie dużych ilości danych, które po odpowiednim zagregowaniu i przetworzeniu będą podpowiadać, jak działać skuteczniej – tłumaczy Dorota Dublanka.

Technologia pozwoli na lepszy work-life balance

Na rynku trwa dyskusja o tym, że technologia, a szczególnie AI zabierze nam pracę. - Ale mnie się wydaje, że zabierze ona pracę tym osobom, które nie będą starały się zrozumieć tej technologii i nie nauczą się jak ją wykorzystywać w życiu prywatnym i zawodowym – podsumowuje przedstawicielka KIR.

Cyfrowe narzędzia HR przestały być jedynie dodatkiem, a stały się nieodłącznym elementem nowoczesnego zarządzania personelem. Dzięki nim zarówno pracownicy, jak i działy HR zyskują na czasie, efektywności i wygodzie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.