REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Malkontenci i plotkarze – to oni najczęściej irytują nas w pracy. Co jeszcze pokazują badania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Malkontenci obniżają nasz nastrój i produktywność
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 80% Polaków przyznaje, że spotyka się z narzekaniem w miejscu pracy, a 3/4 z nas przynajmniej od czasu do czasu słyszy biurowe plotki. Badanie ujawnia, jakie cechy współpracowników nas zniechęcają, a za które ich cenimy.

Większość Polaków przyjaźni się z osobami z pracy

Badanie „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań” przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla Preply rzuca nowe światło na relacje, jakie Polacy mają ze swoimi kolegami z pracy. Wyniki są dość optymistyczne. Okazuje się, że 67% ankietowanych lubi ludzi, z którymi pracuje, a 58% czuje, że może liczyć na ich wsparcie w trudnych sytuacjach. Ponad połowa buduje z nimi bliskie relacje także w życiu prywatnym. W tworzenie więzi po godzinach bardziej angażują się kobiety. Do takich przyjaźni przyznaje się 59% z nich.

REKLAMA

Malkontenci obniżają nasz nastrój i produktywność

REKLAMA

Choć z ankiety wynika, że tylko 5% respondentów podpisuje się pod stwierdzeniem, że zdecydowanie nie lubi osób, które mija w biurze, to większość Polaków przynajmniej raz spotkała się z uciążliwym zachowaniem swoich współpracowników. Otwarcie mówimy, że niektóre cechy kolegów z pracy wpływają na nasze samopoczucie i skutecznie zniechęcają do angażowania się w zawodowe obowiązki. Co dziesiąta osoba biorąca udział w badaniu stwierdziła, że zachowaniami powszechnie uznawanymi za negatywne spotyka się bardzo często.  

Preply spytało też, który typ uciążliwych osób jest najczęściej spotykany w polskich firmach. Na podium stanęli malkontenci, którzy są zmorą aż 78% respondentów. Na drugim miejscu są plotkarze (75%), a na trzecim leniuchy (66%). Tuż za pierwszą trójką znalazły się osoby unikające wykonywania obowiązków (59%) oraz zawistne (54%). Za zachowanie, które najbardziej psuje atmosferę i pogarsza nastrój całego otoczenia, uznano donoszenie na współpracowników.

Cechy idealnego współpracownika

Jakie są według Polaków cechy idealnego kolegi z pracy? Ranking najbardziej pożądanych cech wygrywa uczciwość. Wskazało ją zgodnie 37% ankietowanych, ale jednocześnie tylko 29% przyznało, że rzeczywiście dostrzega tę cechę wśród swoich aktualnych współpracowników. Od naszego zawodowego otoczenia oczekujemy też rzetelności (32%), zaangażowania (31%) i pozytywnego nastawienia (29%).

Są też takie cechy współpracowników, które „otrzymujemy” od nich z nawiązką. Jak pokazują wyniki badania, nasi koledzy z pracy są średnio dużo bardziej komunikatywni, zabawni, punktualni oraz wspierający, niż byśmy się tego spodziewali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na grupie 1000 Polaków w przedziale wiekowym 18–65. Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, to osoby z różnych grup zawodowych – głównie z firm zatrudniających do 50 oraz do 250 pracowników.

Źródło: Preply

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Working and living in Poland: nowa platforma dla cudzoziemców i pracodawców

„Working and living in Poland” to miejsce, w którym cudzoziemcy z całego świata będą mogli znaleźć sprawdzone i kompleksowe informacje na temat życia i pracy w Polsce. Ponadto możliwe będzie zadawanie pytań konsultantom w trakcie rozmowy telefonicznej lub rozmowy na czacie. Można będzie również napisać mail z pytaniem.

Dodatkowy urlop pracownika z niepełnosprawnością do zmiany

Czy pracownicy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności będą mogli korzystać z dodatkowego urlopu już w pierwszym roku, w którym wydano orzeczenie? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie wyklucza wprowadzenia zmian. Chce jednak, by taki dodatkowy urlop był przyznawany proporcjonalnie, na podobnych zasadach jak „zwykły” urlop wypoczynkowy.

REKLAMA

Czerwiec 2025: dni wolne, godziny pracy

Czerwiec w 2025 roku – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Controlling personalny a prawo – gdzie kończy się analiza, a zaczyna odpowiedzialność

W epoce cyfrowej, gdzie dane pracownicze są coraz bardziej dostępne i kuszące do analizy, controlling personalny staje przed zadaniem nie tylko liczenia, ale także… rozumienia granic, których nie wolno przekroczyć. Odpowiednie systemy controllingowe (BI i EPM/CPM) mogą tu być nie tylko narzędziem, ale też gwarantem zgodności z prawem – o ile są mądrze skonfigurowane i używane.

REKLAMA