REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!

Subskrybuj nas na Youtube
rekrutacja fot. shutterstock
rekrutacja fot. shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?

Bieżący rok pokazuje kilka kluczowych zmian w samym podejściu potencjalnych pracowników do pracy. Sytuacja związana z pandemią pokazała, że w niektórych zawodach można pracować z każdego miejsca na świecie, niekoniecznie z biura, równie efektywnie i w dodatku nie za polską walutę. Stąd też większa śmiałość do sięgania po oferty zagraniczne, które często są bardziej konkurencyjne finansowo jak i benefitowo. To oczywiście wpływa na pogłębiający się deficyt talentów na polskim rynku. Kandydaci bardziej świadomie podchodzą do tego co tak naprawdę ich interesuje i co chcą robić przez zakładane 8 godzin pracy, oraz jakie dodatkowe profity mogą z tego mieć. Praca “dla samej pracy” nie jest już dla nich wartością. Są świadomi sytuacji jaka panuje w państwie i tego, że powróciliśmy do stanu sprzed pandemii, tzn. rynku pracownika - mówi Karolina Kołosowska - Head of People w Just Join IT i RocketJobs.pl.

REKLAMA

Autopromocja

Jak więc skutecznie zrekrutować utalentowanego pracownika?

REKLAMA

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na skuteczność rekrutacji jest odpowiednio skonstruowane ogłoszenie. Dla pracowników w cenie są oferty z jasno podanymi widełkami płacowymi. Według statystyk portalu RocketJobs.pl, ich pokazanie zwiększa liczbę przesłanych CV aż czterokrotnie![1] Publikowanie informacji o wysokości wynagrodzenia, które w krajach zachodnich od lat jest już standardem, staje się coraz częściej wymagane również przez polskich pracowników. Jeśli potencjalny kandydat widzi, na jakie wynagrodzenie może liczyć, szybciej podejmuje decyzję o aplikowaniu. Rekruter nie musi za to marnować czasu na umawianie spotkań z osobami o rozbieżnych oczekiwaniach finansowych. Efekt jest taki, że mamy więcej wartościowych aplikacji, co znacznie poprawia efektywność całego procesu. Ponadto wyraźne określenie wynagrodzenia w ofercie pracy stanowi też mechanizm równościowy. Pokazuje, że każdy pracownik, niezależnie od płci, wyznania czy orientacji seksualnej może zarabiać tyle samo. Kształtuje to pozytywny wizerunek firmy jako transparentnej organizacji, która daje równe szanse każdemu. Mniej doświadczonych pracowników podawanie widełek motywuje zaś do pogłębiania swojej wiedzy i kompetencji w celu otrzymywania wynagrodzenia z górnej granicy.

Podanie widełek finansowych w ofercie pracy jest przejawem szacunku wobec rekrutujących i bardziej motywuje do aplikowania. Transparentna komunikacja pomiędzy pracodawcą i kandydatem to podstawa udanej rekrutacji - mówi Łukasz Żuk, Head of RocketJobs.pl.

W RocketJobs.pl mamy szczególną misję łączenia pracodawców i pracowników. Chcemy budować między nimi pomost, wzajemne porozumienie, sprawiać by dla obydwu stron ten proces był jak najbardziej satysfakcjonujący. Na naszym portalu oferty z widełkami stanowią już 30% całkowitej liczby ogłoszeń, co jest naszym wyróżnikiem względem konkurencji. Staramy się propagować to rozwiązanie wśród naszych klientów i polepszać standardy na rynku - dodaje.

Co jeszcze oprócz widełek finansowych powinno się znaleźć w atrakcyjnym ogłoszeniu?

Precyzyjnie określone wymagane umiejętności i dokładny zakres obowiązków. Rzetelne i konkretne określenie oczekiwań pomoże przyciągnąć kandydatów, którzy rzeczywiście takie umiejętności posiadają. Jak twierdzi Marcin Nowosad, HR Business Partner w Rocketjobs.pl: Im więcej przysłowiowego „mięsa” dla odbiorcy komunikatu, tym lepiej! Oprócz danych dotyczących wynagrodzenia nie zapominajmy o realnym określeniu zadań (a nie tylko wymagań), za które odpowiedzialny będzie przyszły pracownik. Co Kandydaci docenią równie mocno? Rozpisanie przebiegu procesu rekrutacyjnego: z kim i na jakim etapie będą się oni spotykać (bezpośrednie linki do zawodowych social mediów będą tutaj mile widziane, nie zaszkodzi również kilka słów o samym teamie). Warto wskazywać również ramy czasowe. Jeżeli osoba aplikująca widzi, że przejście przez wszystkie etapy zajmie potencjalnie około miesiąca, to już na etapie podejmowania decyzji o przesłaniu aplikacji zadecyduje, czy chce wysłać zgłoszenie do danego pracodawcy. Przyda się też wskazanie wyróżników benefitowych - pozwoli to na szybsze przeanalizowanie oraz ocenienie przez czytelnika atrakcyjności nas jako potencjalnego pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób zapewnić sobie ciągły i zróżnicowany dostęp do talentów?

REKLAMA

Na równi z atrakcyjnością oferty liczą się relacje z odbiorcami, do których jest skierowana. A w te warto inwestować na przykład poprzez media społecznościowe. Rolą portalu pracy powinno być nie tylko publikowanie ogłoszeń, ale też angażowanie społeczności wokół tematu pracy. Na przykład na swoich profilach społecznościowych czy na grupach dedykowanych poszczególnym branżom, które są prawdziwą kopalnią utalentowanych pracowników! Można za ich pośrednictwem precyzyjnie docierać do osób zainteresowanych określonym stanowiskiem lub branżą. W dodatku swoim zasięgiem obejmują nie tylko poszukujących pracy aktywnie, ale również pasywnych kandydatów.

Dostrzegamy ogromną wartość w budowaniu społeczności za pośrednictwem mediów społecznościowych. Fanpage RocketJobs.pl na Facebooku wg. rankingu Sotrendera ma najbardziej zaangażowaną społeczność spośród serwisów branżowych[2]. A dzięki temu, że mamy aż 16 grup tematycznych (zrzeszających już niemal 180 000 członków) związanych z pracą m.in. w finansach, marketingu czy inżynierii, o wiele łatwiej jest nam docierać z ofertami pracy do docelowej grupy odbiorców, ponieważ kierujemy komunikat wyłącznie do osób, które same zadeklarowały że są zainteresowani daną kategorią. - mówi Łukasz Żuk, Head of RocketJobs.pl.

Grupy profesjonalistów dają możliwość promowania najciekawszych ofert wśród najbardziej zainteresowanych kandydatów bez efektu spamowania. Na grupach RJ dla finansistów, inżynierów czy marketingowców cyklicznie, kilka razy w tygodniu publikowane są wyselekcjonowane, najbardziej atrakcyjne ogłoszenia z danych kategorii, które dzięki temu generują znacznie więcej przesyłanych CV.

Co przyciągnie talenty do Twojej oferty?

Ciekawy content! Dostarczanie im fachowej wiedzy, ciekawostek branżowych, nowości z rynku. Największe serwisy pracy w Polsce posiadają swoje blogi, własne magazyny z treściami. W RocketJobs.pl funkcję tę pełni RocketSpace - platforma contentowa z artykułami eksperckimi, poradnikowymi i newsowymi. To właśnie w tym miejscu firmy poszukujące pracowników, za pomocą tekstów eksperckich, czy wywiadów z ich przedstawicielami mogą pokazać kandydatom, jak wygląda praca i kariera w danym miejscu. Z badań wynika, że 93% aplikujących przed wysłaniem cv szuka pogłębionych informacji o firmie. W ten sposób podajemy im je na tacy jeszcze przed odwiedzeniem witryny www.

Jak marketing wspiera rekrutację?

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku oferta pracy jest niczym produkt, który trzeba odpowiednio zareklamować. Szanse na dotarcie do odpowiednich kandydatów zwiększają też niestandardowe formy promocji, jak na przykład współpraca z influencerami. To część procesu zwanego Recruitment Marketing, którego celem jest przeniesienie kandydatów w ciekawe dla nich miejsce i zdobycie całej ich uwagi.

Działania z influencerami, do których zapraszamy naszych klientów pomagają budować świadomość marki i zainteresować potencjalnych kandydatów. Jako portal prężnie działamy na Instagramie, Tik Toku czy YouTube - realizowaliśmy m.in. cykl video na temat zawodów przyszłości z dziennikarzem, przedsiębiorcą i youtuberem Radkiem Kotarskim oraz twórcą internetowym i popularyzatorem nauki Dawidem Myśliwcem. mówi Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl. Wszystkie nasze działania mediowe przekładają się również na wzrost zainteresowania ofertą naszych klientów. Contentowe formy współpracy jakie im oferujemy pozwalają na jeszcze lepsze dotarcie do potencjalnych kandydatów - dodaje.

Walka o pracownika jest teraz bardziej zacięta niż kiedykolwiek wcześniej. Aby ją wygrać należy działać niestandardowo, zwiększać możliwości dotarcia do potencjalnych pracowników i maksymalizować punkty styczności z nimi. Portale pracy mają bez wątpienia ogromny potencjał w docieraniu do szerokiej, wyspecjalizowanej społeczności, która jest źródłem najlepszych kandydatów dla firm.

[1] Dane własne RocketJobs.pl

[2] https://www.sotrender.com/trends/facebook/poland/202205/hr_rekrutacja

Źródło: RocketJobs

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA