Nowe zasady doliczania pracy cywilnej do emerytury wojskowej i mundurowej
REKLAMA
REKLAMA
Nowe przepisy obejmą żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Marszałkowskiej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej.
REKLAMA
Najważniejsze zmiany w ustawie zaopatrzeniowej
Projektowane przepisy pozwolą funkcjonariuszom i żołnierzom - przyjętym do służby po raz pierwszy po 1 stycznia 1999 r., a przed 1 października 2003 r., i posiadającym co najmniej 25 lat służby - uwzględnić w wysłudze emerytalnej tzw. okresy pracy cywilnej. Obecnie emerytura mundurowa dla tej grupy funkcjonariuszy obliczana jest tylko za okresy służby. Różnica w sytuacji tej grupy funkcjonariuszy wynika z reform dotyczących emerytur mundurowych i wojskowych z tych lat (1998-2003).
Zmiany w ustawie zaopatrzeniowej – od kiedy
Zmiany przewidziano w porozumieniu między MSWiA a związkami zawodowymi w służbach mundurowych z listopada 2018 roku. Wiceszef MSWiA Maciej Wąsik przypomniał na posiedzeniu komisji, że stanowiska wobec kwestii art. 15a, regulującego obliczanie emerytury przyjętym do służby po 1999 roku, pozostawały rozbieżne. "W końcu we wrześniu zeszłego roku podpisaliśmy porozumienie w tym zakresie, że na wiosnę tego roku ta zmiana zostanie przeprowadzona" - tłumaczył Wąsik.
Nowe zasady przejścia na emeryturę
Zgodnie z propozycją funkcjonariusze i żołnierze, których dotyczy zmiana, gdy zdecydują o przejściu na emeryturę, będą mieli dwie możliwości. Pierwsza to doliczenie stażu cywilnego do wysługi i pobieranie tylko emerytury mundurowej, a druga - pozostanie na dotychczasowych zasadach, czyli pobieranie dwóch emerytur: mundurowej i z ZUS za pracę cywilną po osiągnięciu wieku emerytalnego.
"Okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek funkcjonariusza lub żołnierza do wysługi emerytalnej, jeżeli jego emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc." - przewiduje projekt.
Związki zawodowe o emeryturach
Związkowcy postulują jednak, aby wskaźnik w przypadku pierwszych trzech lat pracy przed służbą wynosił 2,6 proc. Na komisji mówili o tym m.in. Sławomir Koniuszy z NSZZ Policjantów oraz Krzysztof Jędrachowicz ze Związku Zawodowego Strażaków Florian. Związkowcy optują też za zniesieniem wymogu 25 lat służby.
Wiceszef MSWiA podkreślił, że choć postulaty związkowców szły dalej, to nowelizacja rozwiązuje pewien problem. "Rozwiązanie, które przedstawiłem, jest pewnym kompromisem pomiędzy oczekiwaniami związkowców a możliwościami zakładów emerytalno-rentowych" - powiedział.
Jak zaznaczył Koniuszy, funkcjonariusze czekają na uchwalenie tej nowelizacji, bo będzie to pewien "krok do przodu". Jego zdaniem jednak "za burtą" zostały istotne postulaty.
Podczas rozpatrywania projektu ustawy poseł Lewicy Marcin Kulasek złożył poprawkę "cofającą skutki ustawy represyjnej i przywracającą współczynnik 1,3 proc. za każdy rok służby w okresie PRL". Chodzi o tzw. ustawę dezubekizacyjną, na mocy której obniżono emerytury i renty byłym funkcjonariuszom SB do wysokości średniego świadczenia wypłacanego przez ZUS. "Jesteśmy przeciwni tej poprawce z przyczyn fundamentalnych, oczywistych" - powiedział Wąsik. Poprawka została odrzucona przez komisje.
Pozbawienie prawa do świadczenia motywacyjnego - kiedy
Inne zmiany zawarte w projekcie mają na celu wyeliminowanie sytuacji, w której funkcjonariusze służb podległych MSWiA i Służby Więziennej mogą zostać pozbawieni prawa do świadczenia motywacyjnego w przypadku wszczęcia przeciwko nim postępowań karnych m.in. wskutek prywatnego aktu oskarżenia. Podstawą pozbawienia funkcjonariusza prawa do tego świadczenia będzie wszczęcie przeciw niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, a także postępowania dyscyplinarnego – do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania.
Projekt zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Został skierowany do drugiego czytania na posiedzeniu Sejmu.
Autorka: Agnieszka Ziemska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat