REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Nowińska
Jak złożyć wniosek o przyznanie emerytury? / Fot. Fotolia
Jak złożyć wniosek o przyznanie emerytury? / Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w sprawie świadczenia emerytalnego wiąże się z wykonaniem szeregu czynności formalnych. Pracodawca ma obowiązek udzielenia w tym zakresie pomocy przyszłemu emerytowi. Jak należy złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Przyznaniem świadczenia emerytalnego i wypłacaniem go zajmują się organy rentowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Postępowanie o przyznanie emerytury może zostać wszczęte na wniosek lub z urzędu. Postępowanie o emeryturę wszczyna się z urzędu, jeżeli wiek emerytalny dla uprawnionych do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego określają przepisy zawarte w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski w sprawie przyznania świadczeń zgłasza się w organie rentowym bezpośrednio lub za pośrednictwem płatnika składek.

REKLAMA

Autopromocja

Emerytury 2014 - praktyczny przewodnik

Obowiązek pomocy pracodawcy w złożeniu wniosku

Do wniosku w sprawie przyznania świadczeń powinny być dołączone dowody uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokości określone w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Zatrudnione osoby mogą zwrócić się do swojego pracodawcy o pomoc w zebraniu dokumentacji emerytalnej, a także domagać się wystawienia zaświadczeń potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskiwane wynagrodzenia, a pracodawca ma obowiązek takiej pomocy udzielić.

Pracodawcy zostali bowiem zobowiązani przepisami ustawy emerytalnej m.in. do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę,
  • współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji emerytalnej oraz
  • wydawania zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do tego świadczenia i jego wysokości.

Wniosek wraz z niezbędną dokumentacją należy zgłosić we właściwej placówce ZUS lub za pomocą formy elektronicznej.

Postępowanie o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy

Pobranie i wypełnienie wniosku

Pierwszym krokiem jest pobranie i wypełnienie wniosku, który musi być opatrzony własnoręcznym podpisem. Dokument należy pobrać ze strony www.zus.pl lub odebrać bezpośrednio z placówki ZUS. Wniosek można również złożyć na zwykłej kartce papieru, ale musi on posiadać wszystkie niezbędne informacje znajdujące się w formularzu. Jeżeli nie zawrzesz niezbędnych informacji, ZUS wezwie Cię do ponownego złożenia podania, co ostatecznie przedłuży proces postępowania. Co najistotniejsze, wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem.

Niezbędna dokumentacja

Należy udokumentować okresy składkowe i nieskładkowe, zdobyć zaświadczenia z obecnego miejsca zatrudnienia oraz odnaleźć świadectwa pracy i inne dokumenty, które mogą potwierdzić staż.

W przypadku wnioskowania o emeryturę, której przyznanie lub ustalenie wysokości jest uzależnione od długości przebytego stażu ubezpieczeniowego, trzeba zebrać dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe przebyte w czasie kariery zawodowej.

Należy również zwrócić się do obecnego pracodawcy o wystawienie zaświadczenia potwierdzającego dotychczasowe zatrudnienie. Kolejnym krokiem jest pozbieranie świadectw pracy ze wszystkich zakładów, w których wcześniej się pracowało. Jeżeli mamy problem ze znalezieniem takiego świadectwa, można zwrócić się do byłego pracodawcy o wystawienie odpisu świadectwa pracy. Gdy taka sytuacja jest niemożliwa (np. zakład pracy nie istnieje), należy poszukać innych dokumentów potwierdzających zatrudnienie. Może to być np. legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca odpowiednie wpisy o zatrudnieniu.

Jeśli nadal nie mamy żadnego dokumentu potwierdzającego przebyty staż, można spróbować poszukać dokumentacji osobowej przekazanej przez zlikwidowany zakład pracy do archiwum lub do prywatnego przechowawcy.

Informacji o miejscu przechowywania tej dokumentacji można zasięgnąć w bazie zlikwidowanych zakładów pracy zamieszczonej w serwisie internetowym ZUS - TUTAJ.

Staż emerytalny a prawo do emerytury

Potwierdzenie wysokości uzyskanych dochodów

Ubieganie się o emeryturę, która uzależniona jest od podstawy wymiaru, wiąże się z dodaniem do wniosku o emeryturę dokumentów potwierdzających wysokość wynagrodzeń w poszczególnych latach kariery zawodowej.

Jeśli jesteśmy pewni, że najkorzystniejsze zarobki mieliśmy w określonych 10 kolejnych latach wybranych z ostatniego 20-lecia lub w 20 dowolnie wybranych latach, można dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające wynagrodzenia wyłącznie z tych lat.

Zarobki można potwierdzić w różny sposób, ale najlepiej w formie zaświadczenia zakładu pracy wystawionego przez pracodawcę według wzoru ustalonego przez ZUS.

Równorzędne z zaświadczeniem są wpisy w legitymacji ubezpieczeniowej, jeżeli zawierają informacje o dacie rozpoczęcia i zakończenia pracy, o jej rodzaju, kwocie wynagrodzenia oraz roku, w którym zostało ono osiągnięte. Wpisy te muszą zostać potwierdzone pieczątką zakładu pracy lub upoważnionego pracownika oraz podpisem i pieczątką służbową kierownika komórki finansowej lub upoważnionego pracownika.

REKLAMA

Jeśli ubiegasz się o przyznanie emerytury uzależnionej od stażu pracy w szczególnych warunkach lub o ustalenie rekompensaty za taką pracę, musisz dołączyć dodatkowy dokument potwierdzający takie zatrudnienie (świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze) albo zadbać o to, aby odpowiednie wpisy zawierało świadectwo pracy.

Czasami konieczne jest również przedłożenie w ZUS zaświadczenia o stanie zdrowia wystawionego przez lekarza prowadzącego leczenie, dokumentacji leczniczej oraz wywiadu zawodowego wystawionego przez pracodawcę na druku.

O ile wzrosły emerytury i renty od 1 marca 2014 r.

Złożenie wniosku

Wniosek o emeryturę wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć w jednostce organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na swoje miejsce zameldowania na pobyt stały. Gdy mieszkamy za granicą w państwie, z którym Polska nie podpisała umowy międzynarodowej w zakresie ubezpieczeń społecznych, dokumentację należy skierować do oddziału ZUS właściwego ze względu na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały w Polsce.

Wniosek o emeryturę można również przesłać drogą elektroniczną. Musi on wtedy zostać uwierzytelniony podpisem elektronicznym. Jeśli go nie posiadamy, można wykorzystać tzw. profil zaufany nadawany po zalogowaniu się na Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Należy pamiętać jednak, że jeśli do wniosku trzeba było dołączyć określone dokumenty, i tak trzeba je przekazać do ZUS w formie papierowej. W przeciwnym razie ZUS wezwie do uzupełnienia dokumentacji.

Forum Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

REKLAMA

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

REKLAMA

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

REKLAMA