Koniec legitymacji dla ubezpieczonych
REKLAMA
REKLAMA
Od dnia 1 stycznia ZUS nie będzie wydawał legitymacji ubezpieczeniowych firmom, jak i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. ZUS stwierdza, że legitymacje nie są potrzebne. Argumentujące swoja decyzję podaje, że informacje umożliwiające stwierdzenie czy dana osoba jest ubezpieczona, ZUS przekazuje do Narodowego Funduszu Zdrowia w formie elektronicznej. Deklaracje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz deklaracje wyrejestrowania z ubezpieczenia przekazywane są do NFZ raz w tygodniu. Natomiast raz w miesiącu NFZ otrzymuje pliki zawierające informacje o należnych i opłaconych składkach.
REKLAMA
Zobacz: Jak naliczane są odsetki za opóźnienia w przekazaniu do ZUS składek na ubezpieczenia społeczne?
Co od nowego roku?
Po nowym roku dokumentami potwierdzającym prawo do nieodpłatnego leczenia dla:
- pracowników będzie druk ZUS RMUA - znajdują się na nim informacje o miesięcznej kwocie opłaconych składek. Każdy pracodawca ma obowiązek co miesiąc wystawić taki dokument;
- osób prowadzących działalność gospodarczą druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz dowód opłacenia składek;
- osób ubezpieczonych w KRUS zaświadczenie lub legitymacja podstemplowana przez KRUS;
- emerytów i rencistów np. legitymacja lub odcinek emerytury lub renty;
- osób bezrobotnych - aktualne zaświadczenie z urzędu pracy o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zobacz serwis: Ubezpieczenie wypadkowe
Dla ubezpieczonych zaprzestanie wydawania i potwierdzania legitymacji ubezpieczeniowych przez ZUS nie powinna mieć żadnego wpływu na możliwość korzystania z opieki zdrowotnej na dotychczasowych zasadach.
Źródło:www.zus.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA