Co zrobić, gdy brakuje składek emerytalnych na indywidualnym rachunku ubezpieczonego w OFE?
REKLAMA
REKLAMA
Składka emerytalna podlegająca przekazaniu do OFE jest równa 7,3% podstawy wymiaru składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje ją na indywidualny rachunek w otwartym funduszu emerytalnym, jeżeli w bazie ZUS znajdują się wypełnione poprawnie dokumenty takie jak:
REKLAMA
- zgłoszenie do ubezpieczeń (ZUS ZUA) dokonane przez płatnika składek,
- imienny raport miesięczny (ZUS RCA),
- deklaracja rozliczeniowa (ZUS DRA),
- wpłata na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS).
Porównaj: Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zleceniobiorców
Warunkiem koniecznym zidentyfikowania tych dokumentów w systemie komputerowym ZUS jest umieszczenie w nich prawidłowych danych identyfikacyjnych płatnika składek. Z drugiej strony - w systemie ZUS musi również istnieć zgłoszenie umowy o członkostwo dokonane przez otwarty fundusz emerytalny.
Nieprzekazanie składki do OFE może wynikać z niedokonania przez płatnika zgłoszenia ubezpieczonego do ubezpieczeń społecznych, błędów w raportach ZUS RCA lub ZUS DRA czy niedokonania wpłaty na FUS. Ponadto, składka nie wpłynie na rachunek w OFE za okresy przebywania na zwolnieniu lekarskim czy urlopie bezpłatnym oraz w przypadku przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – za te okresy składka nie jest należna.
Polecamy serwis: ZUS
REKLAMA
Z informacji podawanych przez ZUS wynika, iż podstawowym powodem nieprzekazywania składek do OFE jest nieterminowe przekazywanie dokumentów lub przekazywanie błędnych dokumentów ubezpieczeniowych oraz nieopłacenie całości składek przez płatników
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyciągu z rachunku w OFE (brak składek lub ich nieprawidłowa wysokość) pracownik powinien w pierwszej kolejności zwrócić się do pracodawcy (płatnika składek), aby sprawdził poprawność dokumentów ubezpieczeniowych i potwierdził fakt opłacania składek za brakujące okresy. Gdy okaże się, że w dokumentach występują nieprawidłowości, osoba odpowiedzialna w firmie za rozliczenia z ZUS powinna skontaktować się z Zakładem, aby ustalić sposób skorygowania dokumentów. Jeśli dokumenty są poprawne i pracodawca dokonał wpłaty w prawidłowej wysokości, pracownik powinien złożyć reklamację w ZUS dotyczącą nieprzekazania składek emerytalnych do OFE, z podaniem wysokości nieprzekazanych składek i okresów, których dotyczą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat