REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przy pomocy ZUS odtworzyć dane zniszczone w powodzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kowalczyk

REKLAMA

Majowa i czerwcowa powódź w wielu rejonach kraju zabrała ludziom dobytek całego życia. W momencie gdy na zalanych terenach trwa sprzątnie, niewiele osób zaprząta sobie głowę utratą danych zapisanych na twardych dyskach zalanych komputerów. Jednak wiele małych i średnich firm oraz biur rachunkowych utraciło ślady i dowody swoich rozliczeń z ZUS. Na szczęście znaczną część tych danych można odzyskać.

Od kilku lat istnieje możliwość odzyskania z systemu komputerowego ZUS elektronicznej formy dokumentów ubezpieczeniowych złożonych lub przesłanych w przeszłości do ZUS. W takie dokumenty, odebrane z ZUS w formie tzw. plików KEDU, można w prosty sposób zasilić program Płatnik i wykorzystać je w dalszej pracy z programem.

REKLAMA

REKLAMA

W normalnych warunkach procedura ta dotyczy głównie płatników wezwanych do złożenia korekty dokumentów ubezpieczeniowych, którzy z jakichś przyczyn nie dysponują elektroniczną kopią tych dokumentów. Uzyskanie ich zdecydowanie ułatwia przygotowanie dokumentów korygujących w Płatniku i znacznie skraca potrzebny do tego czas.

W związku z sytuacją powodziową, która dotknęła wielu płatników składek, ZUS postanowił pomóc tym, którzy w powodzi stracili swoje komputery i przechowywane na nich dane. ZUS umożliwił poszkodowanym składanie wniosków o uzyskanie plików KEDU w specjalnym trybie. Zamiast zgłaszania się do jednostek ZUS z dokumentami rejestracyjnymi firmy, upoważnieniem i wypełnionym formularzem zamówienia wystarczy, że płatnik poszkodowany w powodzi zgłosi zapotrzebowanie na pliki KEDU dzwoniąc na infolinię programu Płatnik obsługiwaną przez ZUS (0-801-410-410). Infolinia jest czynna codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00.

Korzyści
Płatnicy poszkodowani w powodzi są zwolnieni z formalności przy ubieganiu się w ZUS o pliki KEDU.

Zasady przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W rozmowie telefonicznej z operatorem infolinii ZUS płatnik musi podać dane identyfikacyjne firmy, poinformować o utracie danych w wyniku zaistniałej klęski żywiołowej, ustalić zakres dokumentów do odzyskania oraz zostawić swój numer telefonu kontaktowego.

Niestety, przekazanie plików KEDU nie jest możliwe „od ręki”, ponieważ proces wygenerowania ich z systemu trwa. Jednak ZUS zapewnia, że w tych szczególnych przypadkach dołoży wszelkich starań, aby czas oczekiwania na odtworzenie plików skrócić do absolutnego minimum. Procedura ułatwień wobec płatników poszkodowanych w powodzi nic jednak nie mówi na temat odpowiedzialności płatników za nieterminowe przekazanie dokumentów ubezpieczeniowych i opłacenie składek. W związku z tym ustawowe terminy obowiązują również płatników poszkodowanych w powodzi.

Po wygenerowaniu plików pracownik ZUS skontaktuje się telefonicznie z płatnikiem składek w celu uzgodnienia terminu odbioru nośnika z danymi (płyty CD). Po odbiór płatnik składek musi zgłosić się osobiście (legitymując się w placówce ZUS dowodem osobistym) lub przysyłając pełnomocnika (z pisemnym upoważnieniem płatnika do jego reprezentowania oraz z dowodem osobistym).


Otrzymane pliki KEDU należy zaimportować do programu Płatnik korzystając z poniższej instrukcji.

1. Zakładając, że osoba utraciła w powodzi wszystkie dane na twardym dysku swojego komputera, pierwszym krokiem będzie zainstalowanie na nowym twardym dysku programu Płatnik w aktualnej wersji, czyli 8.01.001. Plik instalacyjny jest dostępny na stronie www.platnik.info.pl oraz www.e-inspektorat.zus.pl.

2. Podczas instalacji należy założyć nową – pustą bazę danych i do rejestru płatników wprowadzić dane swojej firmy. Uwaga! Czynności te dotyczą wyłącznie osób, które utraciły całość swoich danych! Użytkownicy, którzy tylko uzupełniają brakujące dane w swojej bazie, nie instalują Płatnika od nowa i nie zakładają nowej bazy danych.

3. Włożyć płytę z plikami otrzymanymi z ZUS do napędu CD komputera.

4. Kliknąć menu Narzędzia-Zasilanie inicjalne.

5. W kroku drugim (rys. 1) można zostawić domyślnie zaznaczone pola, jeśli odzyskane pliki KEDU dotyczą tylko jednego płatnika. Jeśli naraz mają zostać wczytane pliki dla wielu płatników (np. w przypadku biura rachunkowego), należy zaznaczyć właściwą opcję. Następnie należy kliknąć Dalej.

Rys. 1. Zaznacz odpowiednie pola charakterystyczne dla żądanego procesu zasilania

6. Wybrać przycisk Przeglądaj, a następnie w oknie systemowym wskazać na płycie CD pliki, którymi ma zostać zasilony program.

7. Program Płatnik rozpocznie proces zasilania swojej bazy wskazanymi dokumentami (rys. 2).

Odnów certyfikat kwalifikowany przed utratą jego ważności >>

Rys. 2. Trwający proces zasilania bazy Płatnika wskazanymi dokumentami

8. Po zakończeniu procesu wczytywania dokumentów (w zależności od liczby i wielkości zaznaczonych plików może on potrwać dłuższy czas) można zapoznać się z raportem zawierającym szczegóły przeprowadzonej operacji.

Aby zakończyć proces, należy zaznaczyć opcję Uruchom optymalizację bazy i kliknąć Zakończ.

9. Baza danych zostanie zoptymalizowana i w widoku Zestawy wysłane zostaną zapisane wczytane zestawy dokumentów. Każdy z nich zostanie opatrzony statusem Historyczny i będzie traktowany przez program jako przekazany do ZUS z wykorzystaniem starszej wersji Płatnika.

Dokumenty, którymi zostanie zasilona baza, można w przyszłości wykorzystać do szybkiego utworzenia ewentualnych korekt czy do zwykłej comiesięcznej kontroli rozliczeń z ZUS.

Utrata danych i odbudowa bazy za pomocą zamawiania plików KEDU ma jeden minus. Wraz z zasilaniem Płatnika zestawami dokumentów nie dopisują się do bazy danych potwierdzenia ich przekazania. Nie będzie można więc sprawdzić w Płatniku, kiedy dokładnie przekazano dokumenty do ZUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA