REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przy pomocy ZUS odtworzyć dane zniszczone w powodzi

Łukasz Kowalczyk

REKLAMA

Majowa i czerwcowa powódź w wielu rejonach kraju zabrała ludziom dobytek całego życia. W momencie gdy na zalanych terenach trwa sprzątnie, niewiele osób zaprząta sobie głowę utratą danych zapisanych na twardych dyskach zalanych komputerów. Jednak wiele małych i średnich firm oraz biur rachunkowych utraciło ślady i dowody swoich rozliczeń z ZUS. Na szczęście znaczną część tych danych można odzyskać.

Od kilku lat istnieje możliwość odzyskania z systemu komputerowego ZUS elektronicznej formy dokumentów ubezpieczeniowych złożonych lub przesłanych w przeszłości do ZUS. W takie dokumenty, odebrane z ZUS w formie tzw. plików KEDU, można w prosty sposób zasilić program Płatnik i wykorzystać je w dalszej pracy z programem.

REKLAMA

Autopromocja

W normalnych warunkach procedura ta dotyczy głównie płatników wezwanych do złożenia korekty dokumentów ubezpieczeniowych, którzy z jakichś przyczyn nie dysponują elektroniczną kopią tych dokumentów. Uzyskanie ich zdecydowanie ułatwia przygotowanie dokumentów korygujących w Płatniku i znacznie skraca potrzebny do tego czas.

W związku z sytuacją powodziową, która dotknęła wielu płatników składek, ZUS postanowił pomóc tym, którzy w powodzi stracili swoje komputery i przechowywane na nich dane. ZUS umożliwił poszkodowanym składanie wniosków o uzyskanie plików KEDU w specjalnym trybie. Zamiast zgłaszania się do jednostek ZUS z dokumentami rejestracyjnymi firmy, upoważnieniem i wypełnionym formularzem zamówienia wystarczy, że płatnik poszkodowany w powodzi zgłosi zapotrzebowanie na pliki KEDU dzwoniąc na infolinię programu Płatnik obsługiwaną przez ZUS (0-801-410-410). Infolinia jest czynna codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00.

Korzyści
Płatnicy poszkodowani w powodzi są zwolnieni z formalności przy ubieganiu się w ZUS o pliki KEDU.

Zasady przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W rozmowie telefonicznej z operatorem infolinii ZUS płatnik musi podać dane identyfikacyjne firmy, poinformować o utracie danych w wyniku zaistniałej klęski żywiołowej, ustalić zakres dokumentów do odzyskania oraz zostawić swój numer telefonu kontaktowego.

Niestety, przekazanie plików KEDU nie jest możliwe „od ręki”, ponieważ proces wygenerowania ich z systemu trwa. Jednak ZUS zapewnia, że w tych szczególnych przypadkach dołoży wszelkich starań, aby czas oczekiwania na odtworzenie plików skrócić do absolutnego minimum. Procedura ułatwień wobec płatników poszkodowanych w powodzi nic jednak nie mówi na temat odpowiedzialności płatników za nieterminowe przekazanie dokumentów ubezpieczeniowych i opłacenie składek. W związku z tym ustawowe terminy obowiązują również płatników poszkodowanych w powodzi.

Po wygenerowaniu plików pracownik ZUS skontaktuje się telefonicznie z płatnikiem składek w celu uzgodnienia terminu odbioru nośnika z danymi (płyty CD). Po odbiór płatnik składek musi zgłosić się osobiście (legitymując się w placówce ZUS dowodem osobistym) lub przysyłając pełnomocnika (z pisemnym upoważnieniem płatnika do jego reprezentowania oraz z dowodem osobistym).


Otrzymane pliki KEDU należy zaimportować do programu Płatnik korzystając z poniższej instrukcji.

1. Zakładając, że osoba utraciła w powodzi wszystkie dane na twardym dysku swojego komputera, pierwszym krokiem będzie zainstalowanie na nowym twardym dysku programu Płatnik w aktualnej wersji, czyli 8.01.001. Plik instalacyjny jest dostępny na stronie www.platnik.info.pl oraz www.e-inspektorat.zus.pl.

2. Podczas instalacji należy założyć nową – pustą bazę danych i do rejestru płatników wprowadzić dane swojej firmy. Uwaga! Czynności te dotyczą wyłącznie osób, które utraciły całość swoich danych! Użytkownicy, którzy tylko uzupełniają brakujące dane w swojej bazie, nie instalują Płatnika od nowa i nie zakładają nowej bazy danych.

3. Włożyć płytę z plikami otrzymanymi z ZUS do napędu CD komputera.

4. Kliknąć menu Narzędzia-Zasilanie inicjalne.

5. W kroku drugim (rys. 1) można zostawić domyślnie zaznaczone pola, jeśli odzyskane pliki KEDU dotyczą tylko jednego płatnika. Jeśli naraz mają zostać wczytane pliki dla wielu płatników (np. w przypadku biura rachunkowego), należy zaznaczyć właściwą opcję. Następnie należy kliknąć Dalej.

Rys. 1. Zaznacz odpowiednie pola charakterystyczne dla żądanego procesu zasilania

6. Wybrać przycisk Przeglądaj, a następnie w oknie systemowym wskazać na płycie CD pliki, którymi ma zostać zasilony program.

7. Program Płatnik rozpocznie proces zasilania swojej bazy wskazanymi dokumentami (rys. 2).

Odnów certyfikat kwalifikowany przed utratą jego ważności >>

Rys. 2. Trwający proces zasilania bazy Płatnika wskazanymi dokumentami

8. Po zakończeniu procesu wczytywania dokumentów (w zależności od liczby i wielkości zaznaczonych plików może on potrwać dłuższy czas) można zapoznać się z raportem zawierającym szczegóły przeprowadzonej operacji.

Aby zakończyć proces, należy zaznaczyć opcję Uruchom optymalizację bazy i kliknąć Zakończ.

9. Baza danych zostanie zoptymalizowana i w widoku Zestawy wysłane zostaną zapisane wczytane zestawy dokumentów. Każdy z nich zostanie opatrzony statusem Historyczny i będzie traktowany przez program jako przekazany do ZUS z wykorzystaniem starszej wersji Płatnika.

Dokumenty, którymi zostanie zasilona baza, można w przyszłości wykorzystać do szybkiego utworzenia ewentualnych korekt czy do zwykłej comiesięcznej kontroli rozliczeń z ZUS.

Utrata danych i odbudowa bazy za pomocą zamawiania plików KEDU ma jeden minus. Wraz z zasilaniem Płatnika zestawami dokumentów nie dopisują się do bazy danych potwierdzenia ich przekazania. Nie będzie można więc sprawdzić w Płatniku, kiedy dokładnie przekazano dokumenty do ZUS.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

REKLAMA

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

REKLAMA

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

Najlepiej teraz złóż wniosek o rentę wdowią ERWD. Sprawdź, dlaczego

ZUS podpowiada, że teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku o rentę wdowią ERWD. Dlaczego? Dopiero połowa osób uprawnionych złożyła wniosek o rentę wdowią. Od stycznia były duże kolejki. Kolejna fala wniosków przewidywana jest w maju 2025 r.

REKLAMA