REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przy pomocy ZUS odtworzyć dane zniszczone w powodzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kowalczyk

REKLAMA

Majowa i czerwcowa powódź w wielu rejonach kraju zabrała ludziom dobytek całego życia. W momencie gdy na zalanych terenach trwa sprzątnie, niewiele osób zaprząta sobie głowę utratą danych zapisanych na twardych dyskach zalanych komputerów. Jednak wiele małych i średnich firm oraz biur rachunkowych utraciło ślady i dowody swoich rozliczeń z ZUS. Na szczęście znaczną część tych danych można odzyskać.

Od kilku lat istnieje możliwość odzyskania z systemu komputerowego ZUS elektronicznej formy dokumentów ubezpieczeniowych złożonych lub przesłanych w przeszłości do ZUS. W takie dokumenty, odebrane z ZUS w formie tzw. plików KEDU, można w prosty sposób zasilić program Płatnik i wykorzystać je w dalszej pracy z programem.

REKLAMA

REKLAMA

W normalnych warunkach procedura ta dotyczy głównie płatników wezwanych do złożenia korekty dokumentów ubezpieczeniowych, którzy z jakichś przyczyn nie dysponują elektroniczną kopią tych dokumentów. Uzyskanie ich zdecydowanie ułatwia przygotowanie dokumentów korygujących w Płatniku i znacznie skraca potrzebny do tego czas.

W związku z sytuacją powodziową, która dotknęła wielu płatników składek, ZUS postanowił pomóc tym, którzy w powodzi stracili swoje komputery i przechowywane na nich dane. ZUS umożliwił poszkodowanym składanie wniosków o uzyskanie plików KEDU w specjalnym trybie. Zamiast zgłaszania się do jednostek ZUS z dokumentami rejestracyjnymi firmy, upoważnieniem i wypełnionym formularzem zamówienia wystarczy, że płatnik poszkodowany w powodzi zgłosi zapotrzebowanie na pliki KEDU dzwoniąc na infolinię programu Płatnik obsługiwaną przez ZUS (0-801-410-410). Infolinia jest czynna codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00.

Korzyści
Płatnicy poszkodowani w powodzi są zwolnieni z formalności przy ubieganiu się w ZUS o pliki KEDU.

Zasady przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W rozmowie telefonicznej z operatorem infolinii ZUS płatnik musi podać dane identyfikacyjne firmy, poinformować o utracie danych w wyniku zaistniałej klęski żywiołowej, ustalić zakres dokumentów do odzyskania oraz zostawić swój numer telefonu kontaktowego.

Niestety, przekazanie plików KEDU nie jest możliwe „od ręki”, ponieważ proces wygenerowania ich z systemu trwa. Jednak ZUS zapewnia, że w tych szczególnych przypadkach dołoży wszelkich starań, aby czas oczekiwania na odtworzenie plików skrócić do absolutnego minimum. Procedura ułatwień wobec płatników poszkodowanych w powodzi nic jednak nie mówi na temat odpowiedzialności płatników za nieterminowe przekazanie dokumentów ubezpieczeniowych i opłacenie składek. W związku z tym ustawowe terminy obowiązują również płatników poszkodowanych w powodzi.

Po wygenerowaniu plików pracownik ZUS skontaktuje się telefonicznie z płatnikiem składek w celu uzgodnienia terminu odbioru nośnika z danymi (płyty CD). Po odbiór płatnik składek musi zgłosić się osobiście (legitymując się w placówce ZUS dowodem osobistym) lub przysyłając pełnomocnika (z pisemnym upoważnieniem płatnika do jego reprezentowania oraz z dowodem osobistym).


Otrzymane pliki KEDU należy zaimportować do programu Płatnik korzystając z poniższej instrukcji.

1. Zakładając, że osoba utraciła w powodzi wszystkie dane na twardym dysku swojego komputera, pierwszym krokiem będzie zainstalowanie na nowym twardym dysku programu Płatnik w aktualnej wersji, czyli 8.01.001. Plik instalacyjny jest dostępny na stronie www.platnik.info.pl oraz www.e-inspektorat.zus.pl.

2. Podczas instalacji należy założyć nową – pustą bazę danych i do rejestru płatników wprowadzić dane swojej firmy. Uwaga! Czynności te dotyczą wyłącznie osób, które utraciły całość swoich danych! Użytkownicy, którzy tylko uzupełniają brakujące dane w swojej bazie, nie instalują Płatnika od nowa i nie zakładają nowej bazy danych.

3. Włożyć płytę z plikami otrzymanymi z ZUS do napędu CD komputera.

4. Kliknąć menu Narzędzia-Zasilanie inicjalne.

5. W kroku drugim (rys. 1) można zostawić domyślnie zaznaczone pola, jeśli odzyskane pliki KEDU dotyczą tylko jednego płatnika. Jeśli naraz mają zostać wczytane pliki dla wielu płatników (np. w przypadku biura rachunkowego), należy zaznaczyć właściwą opcję. Następnie należy kliknąć Dalej.

Rys. 1. Zaznacz odpowiednie pola charakterystyczne dla żądanego procesu zasilania

6. Wybrać przycisk Przeglądaj, a następnie w oknie systemowym wskazać na płycie CD pliki, którymi ma zostać zasilony program.

7. Program Płatnik rozpocznie proces zasilania swojej bazy wskazanymi dokumentami (rys. 2).

Odnów certyfikat kwalifikowany przed utratą jego ważności >>

Rys. 2. Trwający proces zasilania bazy Płatnika wskazanymi dokumentami

8. Po zakończeniu procesu wczytywania dokumentów (w zależności od liczby i wielkości zaznaczonych plików może on potrwać dłuższy czas) można zapoznać się z raportem zawierającym szczegóły przeprowadzonej operacji.

Aby zakończyć proces, należy zaznaczyć opcję Uruchom optymalizację bazy i kliknąć Zakończ.

9. Baza danych zostanie zoptymalizowana i w widoku Zestawy wysłane zostaną zapisane wczytane zestawy dokumentów. Każdy z nich zostanie opatrzony statusem Historyczny i będzie traktowany przez program jako przekazany do ZUS z wykorzystaniem starszej wersji Płatnika.

Dokumenty, którymi zostanie zasilona baza, można w przyszłości wykorzystać do szybkiego utworzenia ewentualnych korekt czy do zwykłej comiesięcznej kontroli rozliczeń z ZUS.

Utrata danych i odbudowa bazy za pomocą zamawiania plików KEDU ma jeden minus. Wraz z zasilaniem Płatnika zestawami dokumentów nie dopisują się do bazy danych potwierdzenia ich przekazania. Nie będzie można więc sprawdzić w Płatniku, kiedy dokładnie przekazano dokumenty do ZUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

REKLAMA

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA

Aplikacja mZUS zyskuje popularność – już ponad 700 tys. użytkowników w całej Polsce

Aplikacja mobilna mZUS, dostępna na smartfony z systemem Android i iOS, przekroczyła próg 700 tysięcy użytkowników. Umożliwia szybki i wygodny dostęp do usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, takich jak składanie wniosków o 800+, „Dobry Start” czy rezerwacja e-wizyt.

Coraz więcej seniorów wybiera przelew zamiast gotówki. Już 80% świadczeń ZUS trafia na konta bankowe

W marcu 2025 roku aż 80 proc. emerytów i rencistów otrzymywało świadczenia ZUS przelewem na konto bankowe. Choć coraz więcej osób rezygnuje z gotówki, część seniorów nadal wybiera wizytę listonosza – z powodów praktycznych i społecznych.

REKLAMA