REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Pracodawcy nierzadko stawiają pytanie, w jaki sposób powinni uregulować kwestie związane z refundowaniem pracownikom kosztu zakupu okularów korygujących wzrok lub aparatów słuchowych. Istnieją różne propozycje formułowania treści przepisów wewnątrzzakładowych odnoszących się do tej kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Zaopatrzenie pracowników w okulary jest obowiązkiem pracodawcy mającym swoje źródło w przepisach powszechnie obowiązujących. W praktyce pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zwracając pracownikom koszt zakupu okularów po przedstawieniu dowodów potwierdzających zakup.

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP >>

Udzielenie z kolei wsparcia finansowego na zakup aparatu słuchowego nie należy do materii regulowanej przez ustawodawcę. Pracodawca ma w związku z tym swobodę w zakresie podjęcia decyzji o przyznaniu dofinansowania i jego wysokości.

REKLAMA

Okulary korekcyjne

Przepisy bhp niejednokrotnie wprowadzają wymóg przyznawania pracownikom świadczeń o charakterze rzeczowym bądź ekwiwalentów za te świadczenia. Przykładem takich przepisów jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie służby bhp w firmie >>

Rozporządzenie nie wprowadza dodatkowych wymagań co do trybu przyznawania dopłat. Szczegóły można więc doprecyzować w przepisach wewnątrzzakładowych. Zasady przyznawania dofinansowania mogą być włączone do regulaminu pracy lub innego aktu wewnętrznego.

Można je także wprowadzić w formie uchwały zarządu spółki albo decyzji, zarządzenia lub innego aktu wydawanego przez pracodawcę. Regulacje zakładowe konkretyzują i dopełniają obowiązek wynikający z przepisów wyższej rangi, dlatego nie jest konieczne powtarzanie w ich ramach treści rozporządzenia. Niemniej jednak, mając na względnie potrzebę informowania pracowników o przysługujących im uprawnieniach, pracodawca może przytoczyć fragmenty rozporządzenia.


WAŻNE!

Należy podkreślić, że jasność w zakresie przyjętych procedur będzie służyć także prawidłowemu wywiązywaniu się pracodawcy z zobowiązań podatkowych, zwłaszcza w zakresie dokumentowania poniesionych wydatków.

Przede wszystkim w regulaminie (lub innym akcie) należy opisać tryb, w jakim refundowane będą koszty zakupu okularów. Pracodawca może postanowić, że o przyznawaniu dofinansowania będzie rozstrzygać wyznaczony pracownik działu kadr. Dla zarządu spółki zaś można zastrzec kompetencję do rozpoznawania odwołań od decyzji tego pracownika.

Ponadto pracodawca może zażądać, aby prawnik ubiegający się o dofinansowanie złożył w dziale kadr określone dokumenty, takie jak:

  • wniosek o udzielenie dofinansowania,
  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy,
  • dowód potwierdzający zakup okularów.

Wychodząc ponad minimum określone w rozporządzeniu, pracodawca może przyznać pracownikom prawo ubiegania się o skierowanie na badania okulistyczne również poza okresem badań kontrolnych czy okresowych.

Istotne jest także sprecyzowanie kwoty refundacji. Mimo że brak jest przeszkód, aby zwrotowi podlegała cała kwota zakupu, to w praktyce wielkość dofinansowania jest najczęściej ograniczana do określonej kwoty. Nie powinna ona jednak być zbyt niska, gdyż podważałoby to sens regulacji. Godne polecenia jest sprawdzenie ofert dostępnych na lokalnym rynku i dostosowanie zakładowego pułapu do średnich cen.

Zadania i obowiązki służby bhp >>

Przykład

Regulamin refundowania pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok

1. Pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, pod warunkiem że:

1.1. pracownicy ci użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy;

1.2. w wyniku badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej lekarz medycyny pracy zaleci stosowanie takich okularów podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.


2. Podstawą refundacji przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest:

2.1. pisemny wniosek pracownika o udzielenie dofinansowania;

2.2. zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy stwierdzające potrzebę stosowania przez pracownika okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego;

2.3. faktura lub rachunek dokumentujące zakup.

3. ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refunduje koszt zakupu okularów korygujących wzrok do wysokości 500 zł (pięćset złotych).

4. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, wydaje się skierowanie na badania okulistyczne także poza terminami badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.

5. W przypadku przeprowadzenia badań okulistycznych bez skierowania wydanego przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refundacja nie przysługuje.

Nowe zasady dofinansowania zatrudniania niepełnosprawnych >>

Aparat słuchowy

Dofinansowanie zakupu przez pracownika aparatu słuchowego zależy od uznania pracodawcy. Przepisy nie statuują w tym względzie żadnych obowiązków ani wytycznych. Warunki i tryb przyznawania pomocy mogą być takie same jak przy dofinansowaniu zakupu okularów.

Pracownicy mogą ubiegać się o refundowanie kosztów zakupu aparatów słuchowych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, a także – po spełnieniu dodatkowych warunków – ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Pracodawca może postanowić, że z jego środków uzupełnieniu będzie podlegać ta część wydatku, która nie zostanie pokryta ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia lub tylko do wysokości określonej kwoty.

W regulaminach można postanowić, że pomoc będzie przyznawana co 5 lat, a więc w takim czasie, w jakim można występować o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Zabieg ten pozwoli pracownikowi sfinansować zakup aparatu ze środków pochodzących z różnych źródeł. Podobnie jak przy zwrocie kosztów zakupu okularów pracodawca może żądać od pracownika przedstawienia wniosku o dofinansowanie oraz innych niezbędnych dokumentów.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA