Odmowa wykonania polecenia pracodawcy
REKLAMA
Odmowa wykonania polecenia pracodawcy – to uprawnienie pracownicze, które wyraża się w prawie sprzeciwu do podstawowego obowiązku pracowniczego, wynikającego z zasady podporządkowania w stosunku pracy. Pracownik, który ma obowiązek w procesie pracy stosować się do poleceń przełożonego, wykonywać pracę sumiennie i starannie, w szczególnych okolicznościach może jej odmówić, bez ponoszenia konsekwencji.
Przede wszystkim pracownik może odmówić pracodawcy wykonania polecenia przełożonego i powstrzymać się od wykonywania pracy, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy, gdy zagrażają zdrowiu lub życiu pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi niebezpieczeństwem innym osobom.
Pracownik w takim przypadku powinien niezwłocznie zawiadomić swojego przełożonego o zaprzestaniu pracy. Jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, również zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Zasada ta nie dotyczy pracowników, do obowiązków których należy ratowanie ludzkiego życia lub mienia.
Pracownik może ponadto odmówić wykonania polecenia służbowego, jeżeli nie dotyczy ono pracy, jest sprzeczne z powszechnie obowiązującym porządkiem prawnym.
Jeżeli pracownik bez uzasadnionej przyczyny odmówi wykonania polecenia dotyczącego pracy, musi liczyć się z rozwiązaniem z nim umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (w trybie wypowiedzenia dyscyplinarnego).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat