REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zwrotu kosztów szkolenia. Kiedy, na jakiej podstawie prawnej?

Zwrot kosztów szkolenia przez pracowników. Na jakiej podstawie prawnej?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na jakiej podstawie może nastąpić zwrot kosztów szkolenia przez pracowników?

Zwrot kosztów szkolenia przez pracowników

PROBLEM
Czy w ramach zarządzenia Dyrektora można zobowiązać pracownika do: 
- zwrotu kosztów szkolenia oraz egzaminu za kursy kwalifikacyjne (uprawnienia na wózek widłowy, suwnicę) jeśli w krótkim terminie od uzyskania uprawnień Pracownik rozwiązuje umowę o pracę (np. w przeciągu pół roku); 
- zwrotu kosztów szkolenia/egzaminu jeśli Pracownik nie zgłosił się w wyznaczonym terminie i nie miał usprawiedliwionej nieobecności; 
- samodzielnego pokrycia kosztów kolejnych egzaminów, jeśli wynik pierwszego sfinansowanego przez Pracodawcę był negatywny?
Czy możemy wprowadzić powyższe zobowiązania jeżeli wymagamy od Pracownika takich uprawnień (zatrudniamy Pracowników bez uprawnień i organizujemy oraz finansujemy szkolenia i egzaminy)? Czy takie zobowiązania można ująć w Zarządzeniu Dyrektora, czy raczej powinniśmy wprowadzić zapis do Regulaminu Wynagradzania? Czy jeszcze inna forma byłaby bardziej odpowiednia? 

REKLAMA

Autopromocja

RADA
Zobowiązanie do zwrotu kosztów szkoleń po ich zakończeniu, w tym egzaminów kończących szkolenia wynikać musi z zawartej z pracownikiem umowy szkoleniowej. Zobowiązanie w niej zawarte może ponadto obejmować pozostawanie w zatrudnieniu przez okres maksymalnie 3 lat po zakończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Możliwe byłoby dochodzenie bez umowy jedynie zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów w sytuacji, w której pracownik bez uzasadnionych powodów przerwie podnoszenie kwalifikacji zawodowych (nie ukończy szkolenia itp.)

UZASADNIENIE
Przepisy art. 1031- 1035 KP regulują zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników, w tym możliwość domagania się zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę.

Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą (art. 1031 KP). Przytoczona definicja zawiera dwie sytuacje, w których nauka pracownika jest podnoszeniem kwalifikacji uregulowanym w przepisach KP:

1) inicjatywa pracodawcy (pracownik zgodził się na propozycję pracodawcy w tym zakresie),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zgoda pracodawcy na takie podnoszenie kwalifikacji.

Świadczenia dla pracownika podnoszącego kwalifikacje zawodowe dzielą się na:

  • obligatoryjne (płatny urlop szkoleniowy – zależnie od formy podnoszenia kwalifikacji, płatne zwolnienie z części lub całości dnia pracy – art. 1031 KP),
  • dodatkowe (np. koszty kształcenia, koszty dojazdów, opłata za podręczniki czy zakwaterowanie – art. 1033 KP).

Możliwość domagania się zwrotu kosztów świadczeń dodatkowych poniesionych prze pracodawcę (np. opłata za naukę – czesne, koszty dojazdów, koszty nabycia niezbędnych książek itp.) dotyczy jedynie sytuacji, w których (jest to katalog zamknięty – umowa szkoleniowa  nie może go rozszerzać)

  • pracownik bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji,
  • pracodawca rozwiąże z nim stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy, w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata,
  • pracownik we wskazanym w umowie okresie (max 3 lata) rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem, z wyjątkiem wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn określonych w art. 943 KP,
  • we wskazanym w umowie okresie (max 3 lata) pracownik rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 lub art. 943 KP, mimo braku przyczyn określonych w tych przepisach.

Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe pisemną umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowy można nie zawierać wówczas, gdy pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Niemniej jednak nawet w takich przypadkach mówimy o umownych ustaleniach pomiędzy pracodawcą a pracownikiem (opierając się jedynie na ustnym porozumieniu) dotyczących samego faktu podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez tego ostatniego.

REKLAMA

Zawarcie umowy z pracownikiem, który ma podnosić kwalifikacje powinno być być standardem w szczególności  wówczas, gdy zostały przyznane świadczenia dodatkowe, wykraczające poza urlop szkoleniowy i zwolnienie z całości lub części dnia pracy na udział w zajęciach.

Świadczenia dodatkowe przyznawane są na warunkach i w zakresie wskazanych w umowie zawieranej z pracownikiem. Skoro pracodawca godząc się na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika może wcale ich nie przyznawać, to może również zastrzec, że będą przysługiwały tylko po spełnieniu dodatkowych warunków, np. osiąganie określonych wyników nauki, uzyskiwanie ocen okresowych w pracy na wskazanym w umowie poziomie. W pełni możliwe jest także wskazanie, że finansowanie lub dofinansowanie czesnego lub innych kosztów obejmować będzie nie cały okres nauki, ale jego część zarówno wynikającą z procesu nauki, jak też określenia umownego (np. dofinansowanie tylko pierwszego semestru), jak też, że pracodawca nie ponosi kosztów egzaminów poprawkowych.

Oczywiście pracodawca może – i dobrze, by to zostało przygotowane - zarządzeniem ustalić zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych (wnioskowania, dokonywania uzgodnień itp.) ale zarządzenie nie jest podstawą do domagania się zwrotu kosztów. 

Jeżeli nauka odbywa się na podstawie polecenia pracodawcy (szkolenie, kurs) to nie znajdują zastosowania przepisy o podnoszeniu kwalifikacji – koszty takiego szkolenia pokrywa pracodawca i nie ma możliwości domagania się ich zwrotu.

Podstawa prawna:

art. 1031-1035 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2022 r., poz. 1510)

Marek Rotkiewicz

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA