| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Pracownicze koszty uzyskania przychodu (cz.2)

Pracownicze koszty uzyskania przychodu (cz.2)

Przy zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich w umowie o pracę należy określić procentowo część wynagrodzenia odpowiadającą części etatu, kiedy pracownik wykonuje pracę o charakterze twórczym.

Pytania od Czytelników

Czy powinny być zastosowane przez płatnika koszty uzyskania przychodu przy wypłacie premii i zaległego wynagrodzenia ze stosunku pracy po ustaniu stosunku pracy? Czy można po ustaniu stosunku pracy stosować podwyższone koszty uzyskania, jeśli takie były stosowane w czasie zatrudnienia na podstawie oświadczenia złożonego przez pracownika?

Tak, koszty należy zastosować, jeśli pracownik uzyskuje przychód pracowniczy, niezależnie, czy pracuje czy nie w miesiącu uzyskania tego przychodu pracowniczego. Bez znaczenia do zastosowania kosztów jest fakt rozwiązania stosunku pracy. Koszty należy zastosować stosownie do oświadczenia pracownika - w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 ustawy o pdof.

Pracownik zawarł z jednym zakładem pracy dwie umowy w wymiarze 1/2 etatu na dwa różne stanowiska. Czy koszty uzyskania należy zastosować do każdej z umów?

Do każdej umowy o pracę należy zastosować koszty uzyskania. Zawarcie każdej umowy traktowane jest na równi z umowami zawartymi z różnymi zakładami pracy. W związku z tym do ustalenia kosztów uzyskania przychodów należy przyjąć, że z każdej odrębnie zawartej umowy o pracę przysługują pełne koszty uzyskania przychodów, niezależnie od tego, czy są one zawarte z jednym czy kilkoma zakładami pracy. Pracownik ogranicza koszty w zeznaniu rocznym.

Czy w przypadku wypłaty wynagrodzenia z opóźnieniem w miesiącu wypłaty (wynagrodzenie za 2 miesiące) można zastosować podwójne koszty uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy uwzględniane są w jednym miesiącu tylko raz. Są uwzględniane jedynie w miesiącach, w których pracownicy uzyskują przychody pracownicze. Płatnik nie nalicza kosztów uzyskania w podwójnej wysokości (za 2 miesiące), jeśli następuje wypłata wynagrodzenia za dwa miesiące. Koszty uzyskania przychodów za przepracowany rok dla pracownika, który nie otrzymywał regularnie wynagrodzeń, są należne choć w ciągu roku nie zostaną uwzględnione w pełnej wysokości przy naliczaniu zaliczki. W deklaracji PIT-11 płatnik wykaże tylko koszty faktycznie uwzględnione, natomiast pracownik w deklaracji rocznej ma prawo uwzględnić pełne koszty uzyskania.

Pracownik był zatrudniony od 1 stycznia 2007 r., wynagrodzenie było wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca, a więc w PIT-11 płatnik wykazał kwotę kosztów za 11 miesięcy. Czy podatnik może skorygować koszty do pełnej wysokości w zeznaniu rocznym?

Tak. W deklaracji PIT-11 płatnik wykazuje koszty w wysokości faktycznie uwzględnionej przy naliczaniu zaliczek. W zeznaniu rocznym pracownik może zastosować koszty uzyskania w pełnej wysokości.

Dostałem od pracodawcy PIT-11, w którym koszty uzyskania przychodów zostały wykazane w wysokości 0 zł, ponieważ z powodu błędu systemu płacowego w ciągu roku podatkowego koszty uzyskania nie były uwzględniane przy naliczaniu zaliczki na podatek od mojego wynagrodzenia. Czy mogę w zeznaniu rocznym uwzględnić przysługujące mi koszty? Czy płatnik prawidłowo wykazał koszty w wysokości 0 zł w PIT-11?

Jeśli płatnik nie uwzględnił kosztów przy naliczaniu zaliczek w ciągu roku, prawidłowo nie wykazał ich w deklaracji PIT -11. Podatnik może w rozliczeniu rocznym skorygować błędy płatnika i uwzględnić pełne przysługujące mu koszty uzyskania, jeśli był zatrudniony cały rok podatkowy.

Monika Cieślak

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sądej

Prawnik specjalizujący się w tematyce podatkowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »