reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak obliczyć wynagrodzenie w związku ze zmianą czasu z zimowego na letni

Jak obliczyć wynagrodzenie w związku ze zmianą czasu z zimowego na letni

Pracownik świadczący pracę w dniu zmiany czasu z zimowego na letni co do zasady jest gotowy do świadczenia pracy, ale doznaje przeszkód z przyczyn jego niedotyczących. W związku z tym za jedną nieprzepracowaną godzinę powinien otrzymać co najmniej wynagrodzenie przestojowe.

Wynagrodzenie przysługuje pracownikowi za wykonaną pracę. Natomiast za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie przestojowe. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2012 r. jest to 1500 zł).

W nocy z soboty (24 marca) na niedzielę (25 marca) wprowadzony zostanie czas letni. W związku z tym wskazówki zegarów należy przesunąć z godz. 2.00 na 3.00. Dla pracowników pracujących w nocy oznacza to, że będą oni pracować o godzinę krócej. Powstaje więc pytanie, jak zapłacić za tę brakującą godzinę?

Stałe wynagrodzenie

Żadne przepisy nie określają, jak obliczyć wynagrodzenie w razie straty jednej godziny w związku z przesunięciem czasu z zimowego na letni. Niemniej jednak niedopracowanie godziny w tej sytuacji nie powinno mieć wpływu na wynagrodzenie pracownika wynagradzanego stałą stawką miesięczną. Jest to „działanie” niezależne od pracownika i nie powinno mieć wpływu na wysokość jego wynagrodzenia.

Przykład

Pracownik miał zaplanowaną pracę w nocy z 24 na 25 marca 2012 r. W związku ze zmianą czasu z zimowego na letni pracownik w tym miesiącu przepracował 175 zamiast 176 godzin. Wynagradzany jest stałą stawką miesięczną w wysokości 2700 zł. Mimo nieprzepracowania 1 godziny w marcu powinien otrzymać swoje stałe wynagrodzenie.

Wynagrodzenie godzinowe

Pracownik, którego wynagrodzenie zostało określone w stawce godzinowej powinien otrzymać wynagrodzenie za tyle godzin ile de facto przepracował. W dniu zmiany czasu z zimowego na letni pracownik co do zasady jest gotowy do świadczenia pracy, doznaje przeszkód z przyczyn jego niedotyczących. W związku z tym, powinien otrzymać co najmniej wynagrodzenie przestojowe. Oczywiście pracownikowi można wypłacić również normalne wynagrodzenie.

Za czas przestoju pracownikowi przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia.

Wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną obejmuje tylko wynagrodzenie zasadnicze (uzasadnienie uchwały SN z 3 kwietnia 2007 r., II PZP 4/07), ewentualnie także dodatek funkcyjny (uchwała SN z 30 grudnia 1986 r., III PZP 42/86).

Przykład

Pracownik wynagradzany jest stawką godzinową w wysokości 18 zł. Świadczył pracę w nocy z 24 na 25 marca 2012 r. Za jedną brakującą godzinę powinien otrzymać swoją zasadniczą stawkę w wysokości 18 zł bez np. dodatku za pracę w nocy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Kmieciak

Praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz m.in. wydawnictw INFOR PL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama