| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podatki > Autorskie koszty uzyskania przychodu a umowa o dzieło

Autorskie koszty uzyskania przychodu a umowa o dzieło

Od 1 stycznia 2018 r. autorskie zryczałtowane koszty uzyskania przychodów wzrosły do kwoty 85 528 zł. Czy można zastosować 50 proc. kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jest kilka umów o dzieło i różny przedmiot prac w ramach jednego projektu?

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 5 kwietnia 2018 r. na pytanie redakcji stwierdziło, że:

MF

(…) W obecnym stanie prawnym 50% koszty uzyskania przychodów mają zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych z tytułu:

  • korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami (cytowany na wstępie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT),
  • działalności twórczej w zakresie dziedzin wymienionych w ust. 9b w art. 22 ustawy PIT.

Należy dodać, że obie z ww. przesłanek muszą zaistnieć łącznie i prawo zastosowania 50% kup należy rozpatrywać z uwzględnieniem treści umowy na podstawie której dane przychody są uzyskiwane.

Producent programów telewizyjnych angażuje do ich powstania wiele osób i firm, z którymi podpisuje umowy zlecenia i o dzieło. Prace wykonywane w ramach tych umów są nieodłącznym elementem programu telewizyjnego, warunkują jego powstanie i nie mogą być wykorzystywane oddzielnie. Powstanie programu telewizyjnego rozpoczyna się od scenariusza, którego napisanie zleca producent, i formą współpracy w tym zakresie jest umowa o dzieło. Jednym z przedmiotów innej umowy cywilnoprawnej jest przeprowadzenie castingu na uczestników programu. Strony wybierają jako właściwą umowę zlecenia. O ile do wynagrodzenia za napisanie scenariusza można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów, o tyle do wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia nie jest to uzasadnione. Należy tak postąpić, mimo że prace wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych w rezultacie doprowadzą do powstania dzieła w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i jednocześnie będzie ono działalnością twórczą w rozumieniu art. 22 ust. 9b ustawy o pdof.

Decydując się na projekt, do którego można zastosować autorskie koszty uzyskania przychodów i przy którym będzie pracować kilku twórców, należy zwrócić uwagę na sposób ich wynagradzania z tego tytułu. Za ryzykowne należy uznać ustalanie ich honorarium na podstawie czasu poświęconego na wykonanie tego rodzaju prac albo określenie wynagrodzenia jako procent całości. Organy podatkowe w najnowszych interpretacjach zwracają uwagę na prowadzenie szczegółowej ewidencji prac twórczych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2018 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.120.2018.2.PP).

PODSTAWA PRAWNA:

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

ekonomistka, specjalista z zakresu kadr i płac, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, praktyk z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziale personalnym

Źródło:

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zdjęcia

Autorskie koszty uzyskania przychodu a umowa o dzieło
Autorskie koszty uzyskania przychodu a umowa o dzieło

Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury149.40 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Artykuł partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »