REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia - ile się czeka i co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PWW
Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia i wniosek o wydanie decyzji [wzór]
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o poziomie potrzeby wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek? Co zawiera kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia? Co dalej?

rozwiń >

Dla kogo jest decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia?

Osoby niepełnosprawne, które chcą ubiegać się o świadczenie wspierające funkcjonujące od 1 stycznia 2024 r., muszą uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia. To pierwszy i konieczny etap do przyznania świadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

Decyzję o potrzebie wsparcia wydaje wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności (WZON).

Ile czeka się na decyzję o poziomie potrzeby wsparcia?

WZON wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia maksymalnie do 3 miesięcy, licząc od dnia wpływu do wojewódzkiego zespołu. W tym czasie członkowie składu ustalającego przeprowadzają czynności oceniające, a następnie w terminie 7 dni wypełniają wspólnie formularz.

Skład ustalający poziom potrzeby wsparcia podpisuje decyzję w terminie 14 dni od dnia wypełnienia formularza (§ 8 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia).

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – wniosek

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia wydawana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego. Za zgodą tych osób wniosek o decyzję o potrzebie wsparcia może złożyć ośrodek pomocy społecznej lub centrum usług społecznych. Wniosek ten można złożyć w formie elektronicznej, ale i w sposób tradycyjny – papierowo. W przypadku wniosku papierowego dopuszczalne jest złożenie go w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności. Wówczas powiatowy zespół przekaże go do wojewódzkiego zespołu nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia zawiera dane osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego oraz informację o posiadaniu ostatecznego orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności albo orzeczenia z art. 5 (orzeczenie o niezdolności do pracy i orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji) albo art. 62 (orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów) ustawy o rehabilitacji. Ważne jest również podanie informacji na temat okresu, na który orzeczenie zostało wydane.

 

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW

gov.pl

Pobierz Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia >>>

Jeśli osoba ubiegająca się o wydanie decyzji nie posiada orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, informuje we wniosku o złożeniu wniosku o wydanie takiego orzeczenia. Co więcej,  wniosek powinien zawierać informację o wyrażeniu zgody albo braku tej zgody na ustalenie poziomu potrzeby wsparcia pod wskazanym adresem stałego pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. 

Ważne

Jeśli wniosek składa osoba do tego upoważniona przez osobę niepełnosprawną, należy zamieścić w nim także dane osoby upoważnionej.

Kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia

Nieodłącznym elementem wniosku jest kwestionariusz samooceny trudności w codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej. W kwestionariuszu PPW-K znajdują się następujące pytania, jak:

  1. Jak ocenia Pani/Pan swoje funkcjonowanie w czynnościach życia codziennego, wynikające z niepełnosprawności czy w codziennym funkcjonowaniu korzysta Pani/Pan z technologii wspomagającej?
  2. Proszę wymienić główne dolegliwości, które utrudniają Pani/Panu codzienne funkcjonowanie. Proszę podać, jak często w Pani/Pana ocenie one występują.
  3. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Poruszanie się” (zmiana pozycji ciała w łóżku, siadanie i utrzymanie stabilnej pozycji siedzącej, stanie i utrzymanie stabilnej pozycji stojącej, chodzenie po powierzchniach płaskich w obrębie mieszkania lub domu oraz bezpośrednim jego otoczeniu, wchodzenie na schody i schodzenie z nich, poruszanie się poza domem oraz jego bezpośrednim otoczeniem, przemieszczanie się środkami transportu i umiejętność korzystania ze środków transportu publicznego w miejscu zamieszkania i poza nim, podnoszenie, chwytanie i manipulowanie przedmiotami użytkowymi)?
  4. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Dbanie o siebie i własne zdrowie” (utrzymywanie higieny - mycie i osuszanie ciała, mycie zębów, czesanie się, golenie, ubieranie się, załatwianie potrzeb fizjologicznych i korzystanie z toalety, jedzenie i picie, troska o własne zdrowie)?
  5.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Aktywność w gospodarstwie domowym” (dokonywanie zakupów, przygotowywanie posiłków, wykonywanie prac domowych)?
  6.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Porozumiewanie się” (porozumiewanie się za pomocą języka mówionego - mówienie i rozumienie mowy, porozumiewanie się za pomocą języka pisanego - pisanie i czytanie, porozumiewanie się za pomocą języka migowego, porozumiewanie się za pomocą metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej – AAC, prowadzenie rozmowy i przekazywanie informacji za pomocą języka mówionego, języka pisanego, języka migowego lub metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej)?
  7. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie w społeczeństwie” (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, załatwianie spraw urzędowych, organizowanie i spędzanie wolnego czasu)?
  8. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie poznawcze i psychiczne” (zdolność do zapamiętywania nowych informacji i zdarzeń oraz pamiętanie informacji nabytych, zdolność do skupiania uwagi, zdolność do myślenia i rozwiązywania problemów, opanowanie nowej umiejętności, kontrola emocji i zachowania)?
  9. Jak ocenia Pani/Pan zdolność odbioru bodźców za pomocą narządu wzroku i słuchu (odbiór bodźców wzrokowych, odbiór bodźców słuchowych)?
  10. Czy Pani/Pan ma trudności z dotarciem do siedziby wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności?

 

Kwestionariusz do wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW-K

gov.pl

Pobierz kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem (druk PPW-K) >>>

Poziom potrzeby wsparcia – punktacja

Poziom potrzeby wsparcia ocenia się za pomocą punktacji od 0 do 100. Świadczenie wspierające należy się osobom, które uzyskają w:

  • 2024 roku 87-100 punktów
  • 2025 roku 78-86 punktów
  • 2026 roku 70-77 punktów

Ustalając poziom potrzeby wsparcia znaczenie ma:

  • obserwacja, 
  • wywiad bezpośredni, 
  • ocena funkcjonowania osoby niepełnosprawnej (również na podstawie informacji zawartych w wyżej omówionym kwestionariuszu).

Gdzie ocenia się poziom potrzeby wsparcia? Co do zasady poziom potrzeby wsparcia ustala się we wskazanym miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. Dopuszcza się także dokonanie jej na wniosek osoby niepełnosprawnej w siedzibie wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności lub w innym miejscu wyznaczonym przez WZON. Miejsce to musi spełniać warunki o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zawiadomienie o terminie i miejscu ustalenia poziomu potrzeby wsparcia doręcza się osobie ubiegającej się o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia nie później niż 7 dni przed dniem wyznaczonego terminu (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). W szczególnych przypadkach można dokonać zawiadomienia elektronicznie, telefonicznie, za pomocą wiadomości tekstowej. Wszystkie szczegóły na temat ustalania poziomu wsparcia uregulowano w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – ile trwa?

Ważność decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia jest równa okresowi, na który wydano ostateczne orzeczenie ustalające stopień niepełnosprawności lub orzeczenie z art. 5 albo art. 62 ustawy o rehabilitacji, przy czym maksymalny okres ważności decyzji o poziomie potrzeby wsparcia wynosi 7 lat.

Ważne

Kolejna decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia może zostać wydana na wniosek osoby zainteresowanej złożony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanej decyzji.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

REKLAMA

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

REKLAMA

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA