REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia - ile się czeka i co dalej?

PWW
Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia i wniosek o wydanie decyzji [wzór]
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o poziomie potrzeby wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek? Co zawiera kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia? Co dalej?

rozwiń >

Dla kogo jest decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia?

Osoby niepełnosprawne, które chcą ubiegać się o świadczenie wspierające funkcjonujące od 1 stycznia 2024 r., muszą uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia. To pierwszy i konieczny etap do przyznania świadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Kto wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

Decyzję o potrzebie wsparcia wydaje wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności (WZON).

Ile czeka się na decyzję o poziomie potrzeby wsparcia?

WZON wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia maksymalnie do 3 miesięcy, licząc od dnia wpływu do wojewódzkiego zespołu. W tym czasie członkowie składu ustalającego przeprowadzają czynności oceniające, a następnie w terminie 7 dni wypełniają wspólnie formularz.

Skład ustalający poziom potrzeby wsparcia podpisuje decyzję w terminie 14 dni od dnia wypełnienia formularza (§ 8 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia).

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – wniosek

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia wydawana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego. Za zgodą tych osób wniosek o decyzję o potrzebie wsparcia może złożyć ośrodek pomocy społecznej lub centrum usług społecznych. Wniosek ten można złożyć w formie elektronicznej, ale i w sposób tradycyjny – papierowo. W przypadku wniosku papierowego dopuszczalne jest złożenie go w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności. Wówczas powiatowy zespół przekaże go do wojewódzkiego zespołu nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia zawiera dane osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego oraz informację o posiadaniu ostatecznego orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności albo orzeczenia z art. 5 (orzeczenie o niezdolności do pracy i orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji) albo art. 62 (orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów) ustawy o rehabilitacji. Ważne jest również podanie informacji na temat okresu, na który orzeczenie zostało wydane.

 

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW

gov.pl

Pobierz Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia >>>

Jeśli osoba ubiegająca się o wydanie decyzji nie posiada orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, informuje we wniosku o złożeniu wniosku o wydanie takiego orzeczenia. Co więcej,  wniosek powinien zawierać informację o wyrażeniu zgody albo braku tej zgody na ustalenie poziomu potrzeby wsparcia pod wskazanym adresem stałego pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. 

Ważne

Jeśli wniosek składa osoba do tego upoważniona przez osobę niepełnosprawną, należy zamieścić w nim także dane osoby upoważnionej.

Kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia

Nieodłącznym elementem wniosku jest kwestionariusz samooceny trudności w codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej. W kwestionariuszu PPW-K znajdują się następujące pytania, jak:

  1. Jak ocenia Pani/Pan swoje funkcjonowanie w czynnościach życia codziennego, wynikające z niepełnosprawności czy w codziennym funkcjonowaniu korzysta Pani/Pan z technologii wspomagającej?
  2. Proszę wymienić główne dolegliwości, które utrudniają Pani/Panu codzienne funkcjonowanie. Proszę podać, jak często w Pani/Pana ocenie one występują.
  3. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Poruszanie się” (zmiana pozycji ciała w łóżku, siadanie i utrzymanie stabilnej pozycji siedzącej, stanie i utrzymanie stabilnej pozycji stojącej, chodzenie po powierzchniach płaskich w obrębie mieszkania lub domu oraz bezpośrednim jego otoczeniu, wchodzenie na schody i schodzenie z nich, poruszanie się poza domem oraz jego bezpośrednim otoczeniem, przemieszczanie się środkami transportu i umiejętność korzystania ze środków transportu publicznego w miejscu zamieszkania i poza nim, podnoszenie, chwytanie i manipulowanie przedmiotami użytkowymi)?
  4. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Dbanie o siebie i własne zdrowie” (utrzymywanie higieny - mycie i osuszanie ciała, mycie zębów, czesanie się, golenie, ubieranie się, załatwianie potrzeb fizjologicznych i korzystanie z toalety, jedzenie i picie, troska o własne zdrowie)?
  5.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Aktywność w gospodarstwie domowym” (dokonywanie zakupów, przygotowywanie posiłków, wykonywanie prac domowych)?
  6.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Porozumiewanie się” (porozumiewanie się za pomocą języka mówionego - mówienie i rozumienie mowy, porozumiewanie się za pomocą języka pisanego - pisanie i czytanie, porozumiewanie się za pomocą języka migowego, porozumiewanie się za pomocą metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej – AAC, prowadzenie rozmowy i przekazywanie informacji za pomocą języka mówionego, języka pisanego, języka migowego lub metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej)?
  7. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie w społeczeństwie” (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, załatwianie spraw urzędowych, organizowanie i spędzanie wolnego czasu)?
  8. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie poznawcze i psychiczne” (zdolność do zapamiętywania nowych informacji i zdarzeń oraz pamiętanie informacji nabytych, zdolność do skupiania uwagi, zdolność do myślenia i rozwiązywania problemów, opanowanie nowej umiejętności, kontrola emocji i zachowania)?
  9. Jak ocenia Pani/Pan zdolność odbioru bodźców za pomocą narządu wzroku i słuchu (odbiór bodźców wzrokowych, odbiór bodźców słuchowych)?
  10. Czy Pani/Pan ma trudności z dotarciem do siedziby wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności?

 

Kwestionariusz do wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW-K

gov.pl

Pobierz kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem (druk PPW-K) >>>

Poziom potrzeby wsparcia – punktacja

Poziom potrzeby wsparcia ocenia się za pomocą punktacji od 0 do 100. Świadczenie wspierające należy się osobom, które uzyskają w:

  • 2024 roku 87-100 punktów
  • 2025 roku 78-86 punktów
  • 2026 roku 70-77 punktów

Ustalając poziom potrzeby wsparcia znaczenie ma:

  • obserwacja, 
  • wywiad bezpośredni, 
  • ocena funkcjonowania osoby niepełnosprawnej (również na podstawie informacji zawartych w wyżej omówionym kwestionariuszu).

Gdzie ocenia się poziom potrzeby wsparcia? Co do zasady poziom potrzeby wsparcia ustala się we wskazanym miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. Dopuszcza się także dokonanie jej na wniosek osoby niepełnosprawnej w siedzibie wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności lub w innym miejscu wyznaczonym przez WZON. Miejsce to musi spełniać warunki o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zawiadomienie o terminie i miejscu ustalenia poziomu potrzeby wsparcia doręcza się osobie ubiegającej się o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia nie później niż 7 dni przed dniem wyznaczonego terminu (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). W szczególnych przypadkach można dokonać zawiadomienia elektronicznie, telefonicznie, za pomocą wiadomości tekstowej. Wszystkie szczegóły na temat ustalania poziomu wsparcia uregulowano w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – ile trwa?

Ważność decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia jest równa okresowi, na który wydano ostateczne orzeczenie ustalające stopień niepełnosprawności lub orzeczenie z art. 5 albo art. 62 ustawy o rehabilitacji, przy czym maksymalny okres ważności decyzji o poziomie potrzeby wsparcia wynosi 7 lat.

Ważne

Kolejna decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia może zostać wydana na wniosek osoby zainteresowanej złożony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanej decyzji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA