REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Deklaracje korygujące - wyczerpanie numerów deklaracji rozliczeniowych

Katarzyna Jezierska

REKLAMA

Jesteśmy dużym przedsiębiorstwem o skomplikowanej strukturze zatrudnienia (duża liczba zatrudnionych, różne rodzaje umów będących podstawą zatrudnienia, stanowiska pracy w szczególnych warunkach, pracownicy młodociani, reorganizacja zakładu). Z tego powodu często musimy składać korekty dokumentów rozliczeniowych przesłanych do ZUS. W tej chwili za styczeń 2007 r. złożyliśmy komplet dokumentów korygujących z numerem 38 (identyfikator 38/01/2007). Co mamy zrobić, kiedy dojdziemy do numeru 39? Czy potem nadal możemy składać korekty za ten miesiąc?

Płatnik składek, który z powodu licznych korekt wyczerpie numery deklaracji rozliczeniowych z przeznaczonego dla siebie zakresu, nadal będzie mógł korygować dokumentację. Jeżeli zajdzie taka konieczność, płatnik powinien w kolejnych korektach używać ostatniego numeru ze wskazanego przepisami zakresu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Płatnik, który przesyła do ZUS dokumentację rozliczeniową za swoich pracowników lub zleceniobiorców, dysponuje w jednym miesiącu następującymi numerami dokumentacji rozliczeniowej:

  • 01 – komplet dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc (deklaracja ZUS DRA oraz imienne raporty miesięczne),
  • 02-39 – kolejne numery kompletów korygujących za ten miesiąc.

Po wyczerpaniu dostępnego zakresu numeracji, w przypadku kolejnej korekty przedsiębiorca powinien używać numeru 39, zwracając szczególną uwagę na prawidłowe wpisanie daty wypełnienia dokumentów.

Zasada ta dotyczy wszystkich płatników składek. Dla poszczególnych grup płatników przewidziano dodatkowe zakresy numeracji. Obejmują one:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • numery od 40 do 49 – przeznaczone dla dokumentów rozliczeniowych składanych za nianie zatrudniane na podstawie tzw. umowy uaktywniającej (w rozumieniu ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3) przez płatników zobowiązanych do ich rozliczenia (najczęściej zatrudniających je rodziców) – od 1 października 2011 r.;
  • numery od 51 do 69 – przeznaczone dla dokumentów rozliczeniowych składanych za świadczeniobiorców przez:

– powiatowe urzędy pracy, wojskowe biura emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA, Biuro Emerytalne Służby Więziennej – za świadczeniobiorców,

– jednostki organizacyjne pomocy społecznej albo wójtów, burmistrzów i prezydentów miast – za osoby pobierające świadczenia rodzinne oraz za osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej,

– banki i inne podmioty – za świadczeniobiorców, którym wypłacają emerytury lub renty z zagranicy albo renty strukturalne.

Instytucje te, rozliczając własnych zatrudnionych (pracowników, zleceniobiorców), składają dokumenty z zakresem numeracji 01–39. Zakres 51–69 dotyczy tylko wskazanych świadczeniobiorców;

  • numery od 51 do 89 – przeznaczone dla dokumentów rozliczeniowych składanych za emerytów i rencistów oraz osoby pobierające zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne przez ZUS;
  • numery od 70 do 79 – przeznaczone dla dokumentów rozliczeniowych składanych za sędziów i prokuratorów oraz za żołnierzy i funkcjonariuszy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku służbowego;
  • numery od 80 do 89 – przeznaczone dla dokumentów rozliczeniowych składanych przez syndyka masy upadłościowej za okres od dnia ogłoszenia upadłości.

Odrębne zasady dotyczą płatników opłacających składki wyłącznie na własne ubezpieczenia.

Jeśli płatnik składek, który opłaca składki wyłącznie za siebie, składa za dany miesiąc więcej niż jedną deklarację rozliczeniową ze względu na różne sześcioznakowe kody tytułu ubezpieczenia lub zmianę sześcioznakowego kodu tytułu ubezpieczenia w trakcie miesiąca, oznacza te deklaracje odpowiednio:

  • pierwszą – numerem identyfikatora 01 (korekty od 2 do 39),
  • drugą – numerem identyfikatora 40 (korekty od 41 do 49),
  • trzecią – numerem identyfikatora 51 (korekty od 52 do 69).

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i zgłosił się do ZUS z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10 00 (osoba prowadząca pozarolniczą działalność, dla której podstawę wymiaru składek stanowi kwota nie niższa niż 60% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia). Od 10 sierpnia 2011 r. płatnik ten przekształcił swoją działalność w spółkę z o.o, której jest jedynym wspólnikiem. Dla wspólników jednoosobowych spółek z o.o. przeznaczony jest kod tytułu ubezpieczenia 05 43 xx (wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej). Po złożeniu dokumentów zgłoszeniowych płatnik powinien złożyć dwie deklaracje rozliczeniowe za sierpień 2011 r.: z numerem identyfikatora 01 i z kodem 05 10 00 (obejmującą okres od 1 do 9 sierpnia) oraz z numerem identyfikatora 40 i kodem 05 43 00.

Obowiązujące przepisy pozwalają, aby ZUS w niektórych przypadkach z urzędu korygował dokumentację rozliczeniową złożoną przez płatnika. Dokonując korekty, ZUS zwykle nie podwyższa numeru deklaracji złożonej przez płatnika. Aby w numeracji kolejnych korekt nie powstał chaos, ZUS nadaje deklaracjom sporządzonym z urzędu podnumery. Przykładowo, jeśli ostatnia deklaracja złożona przez płatnika ma numer 5, to ZUS korygując dokumenty sporządzi komplet rozliczeniowy z numerem 5, podnumerem 1. Jeżeli zajdzie konieczność wprowadzenia przez ZUS kolejnych korekt, będą to kolejno komplety dokumentacji oznaczone numerami 5.2, 5.3, 5.4 itd. Ułatwia to ustalenie faktycznej kolejności składania korekt, nawet jeżeli były one sporządzane zarówno przez płatnika, jak i przez ZUS.

REKLAMA

Tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy dokumenty są sporządzane z urzędu na podstawie decyzji, ZUS podwyższy numer kompletu rozliczeniowego i poinformuje płatnika o konieczności używania w przyszłości wyższego numeru deklaracji, jeżeli zajdzie konieczność ponownej korekty tego samego miesiąca.

Płatnik nie ma możliwości rozliczania się za pomocą numerów i podnumerów. Jeżeli wyczerpie przeznaczony dla siebie zakres numeracji, kolejne korekty dokumentów składa już tylko z jednym – ostatnim numerem swojego zakresu. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe wpisanie daty wypełnienia dokumentów. System informatyczny będzie bowiem automatycznie nadawał podnumery kolejnym składanym przez płatnika dokumentom, zgodnie z następującymi po sobie datami wypełnienia dokumentów. Komplety korygujące będą systemowo zapisywane na koncie płatnika na koncie płatnika z numerem 39 i kolejnymi podnumerami. Jeżeli korekty z urzędu będzie w tym samym miesiącu składał również ZUS, będą się one zapisywały naprzemiennie z dokumentami składanymi przez płatnika.

Podstawa prawna

  • art. 46 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • załączniki nr 15 i nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA