REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK

Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie składek do PPE na okres przekraczający 90 dni powoduje powstanie obowiązku utworzenia w firmie PPK. W jakim terminie należy to zrobić? Kiedy wznowić odprowadzanie składek do PPE, aby nie powstał obowiązek stosowania ustawy o PPK?

Zawieszenie składek do Pracowniczego Programu Emerytalnego a PPK

Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) mogą nie tworzyć pracodawcy, którzy - w terminie określonym w zależności od liczby osób zatrudnionych - prowadzą Pracownicze Programy Emerytalne (PPE). Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy w PPE uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych ze składką co najmniej 3,5%.

REKLAMA

Autopromocja

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o zasady tworzenia PPK przez pracodawców, którzy zawiesili odprowadzanie składek do PPE.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

1. W jakim terminie powinien utworzyć PPK podmiot zatrudniający od 50 pracowników wzwyż (z tzw. II fazy wdrożenia PPK), który nie stosował ustawy o PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni?

Przepisów ustawy o PPK może nie stosować podmiot zatrudniający, który - w ustalonym, w zależności od liczby osób zatrudnionych, terminie z art. 134 ust. 1 tej ustawy - spełnia łącznie następujące warunki:

  • prowadzi PPE, w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych,
  • nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (dalej: ustawa o PPE). 

Dla przykładu - pracodawca 50+ (który według stanu na 30 czerwca 2019 r. zatrudniał co najmniej 50 osób zatrudnionych) nie ma obowiązku stosowania od 1 stycznia 2020 r. ustawy o PPK, jeżeli w tym dniu prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych, a naliczane i odprowadzane przez niego składki podstawowe do PPE wynosiły co najmniej 3,5% wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do podmiotu zatrudniającego, który prowadzi PPE, przepisy ustawy o PPK mają jednak zastosowanie m.in. w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Do podmiotu zatrudniającego, który zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE, stosuje się ustawę o PPK począwszy od 91 dnia takiego zawieszenia. 

Podmiot zatrudniający, który zawiesił składki do PPE na dłużej niż 90 dni, ma obowiązek utworzyć PPK. W tym celu powinien zawrzeć umowę o prowadzenie PPK, co do zasady najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym przypadł 91 dzień zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE. Natomiast umowę o zarządzenie PPK podmiot zatrudniający powinien zawrzeć nie później niż 10 dni roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK. 

Podmioty zatrudniające, które zawiesiły naliczanie i odprowadzanie składek do PPK, nie są jednak zobowiązane do utworzenia PPK przed upływem terminów na zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK wynikających z art. 134 ust. 2 i 3 ustawy o PPK - właściwego dla pozostałych podmiotów zatrudniających. To oznacza, że pracodawca 50+, który nie stosował ustawy PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni, powinien do 10 listopada 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK i do 27 października 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. 

2. Kiedy należy wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, aby pracodawca nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK?

Podmiot zatrudniający, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, powinien utworzyć PPK, jeśli zawiesi naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. To oznacza, że dla kontynuacji zwolnienia podmiotu zatrudniającego z obowiązku stosowania ustawy o PPK w przypadku zawieszenia przez niego naliczania i odprowadzania składek do PPE, okres tego zawieszenia nie może trwać dłużej niż 90 dni. Aby podmiot zatrudniający nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK dopuszczalne jest przy tym nieodprowadzenie 3 miesięcznych składek podstawowych do PPE w związku z zawieszeniem. Tym samym, aby pracodawca zachował prawo do dalszego niestosowania ustawy o PPK, powinien wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE w taki sposób, aby zawieszenie ich naliczania i odprowadzania nie dotyczyło więcej niż 3 miesięcznych składek. 

3. Czy w przypadku, gdy pracodawca wielokrotnie zawiesza naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, a każdy z okresów zawieszenia nie przekracza 90 dni w ciągu 12 miesięcy (łącznie okresy zawieszenia przekraczają 90 dni), powinien stosować ustawę o PPK począwszy od przekroczenia łącznie 90 dni zawieszenia? Czy limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy wyłącznie zawieszenia tych składek w okresie 12 miesięcy?

Do podmiotu zatrudniającego, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, przepisy tej ustawy stosuje się w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy łącznego okresu tego zawieszenia. Limit ten nie odnawia się po upływie 12 miesięcy. To oznacza, że pracodawca, który wielokrotnie zawieszał naliczanie i odprowadzanie składek do PPE łącznie na okres przekraczający 90 dni (niezależnie od tego, w jakim okresie), powinien stosować ustawę o PPK. 

4. Czy pracodawca, który zawiesił jednostronnie odprowadzanie składek podstawowych do PPE na okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK? 

Pracodawca, który nie odprowadza składek podstawowych do PPE w związku z ich zawieszeniem przez okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK. Bez znaczenia jest przy tym to, czy te składki nie są odprowadzane na podstawie jednostronnej decyzji pracodawcy, czy na podstawie porozumienia z reprezentacją pracowników. To oznacza, że obowiązek stosowania ustawy o PPK przez pracodawcę powstaje także po przekroczeniu 90 dni jednostronnego zawieszenia składek do PPE. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PFR Portal PPK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA