REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK

Subskrybuj nas na Youtube
Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie składek do PPE na okres przekraczający 90 dni powoduje powstanie obowiązku utworzenia w firmie PPK. W jakim terminie należy to zrobić? Kiedy wznowić odprowadzanie składek do PPE, aby nie powstał obowiązek stosowania ustawy o PPK?

Zawieszenie składek do Pracowniczego Programu Emerytalnego a PPK

Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) mogą nie tworzyć pracodawcy, którzy - w terminie określonym w zależności od liczby osób zatrudnionych - prowadzą Pracownicze Programy Emerytalne (PPE). Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy w PPE uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych ze składką co najmniej 3,5%.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o zasady tworzenia PPK przez pracodawców, którzy zawiesili odprowadzanie składek do PPE.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

1. W jakim terminie powinien utworzyć PPK podmiot zatrudniający od 50 pracowników wzwyż (z tzw. II fazy wdrożenia PPK), który nie stosował ustawy o PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni?

Przepisów ustawy o PPK może nie stosować podmiot zatrudniający, który - w ustalonym, w zależności od liczby osób zatrudnionych, terminie z art. 134 ust. 1 tej ustawy - spełnia łącznie następujące warunki:

REKLAMA

  • prowadzi PPE, w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych,
  • nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (dalej: ustawa o PPE). 

Dla przykładu - pracodawca 50+ (który według stanu na 30 czerwca 2019 r. zatrudniał co najmniej 50 osób zatrudnionych) nie ma obowiązku stosowania od 1 stycznia 2020 r. ustawy o PPK, jeżeli w tym dniu prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych, a naliczane i odprowadzane przez niego składki podstawowe do PPE wynosiły co najmniej 3,5% wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do podmiotu zatrudniającego, który prowadzi PPE, przepisy ustawy o PPK mają jednak zastosowanie m.in. w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Do podmiotu zatrudniającego, który zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE, stosuje się ustawę o PPK począwszy od 91 dnia takiego zawieszenia. 

Podmiot zatrudniający, który zawiesił składki do PPE na dłużej niż 90 dni, ma obowiązek utworzyć PPK. W tym celu powinien zawrzeć umowę o prowadzenie PPK, co do zasady najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym przypadł 91 dzień zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE. Natomiast umowę o zarządzenie PPK podmiot zatrudniający powinien zawrzeć nie później niż 10 dni roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK. 

Podmioty zatrudniające, które zawiesiły naliczanie i odprowadzanie składek do PPK, nie są jednak zobowiązane do utworzenia PPK przed upływem terminów na zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK wynikających z art. 134 ust. 2 i 3 ustawy o PPK - właściwego dla pozostałych podmiotów zatrudniających. To oznacza, że pracodawca 50+, który nie stosował ustawy PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni, powinien do 10 listopada 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK i do 27 października 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. 

2. Kiedy należy wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, aby pracodawca nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK?

Podmiot zatrudniający, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, powinien utworzyć PPK, jeśli zawiesi naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. To oznacza, że dla kontynuacji zwolnienia podmiotu zatrudniającego z obowiązku stosowania ustawy o PPK w przypadku zawieszenia przez niego naliczania i odprowadzania składek do PPE, okres tego zawieszenia nie może trwać dłużej niż 90 dni. Aby podmiot zatrudniający nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK dopuszczalne jest przy tym nieodprowadzenie 3 miesięcznych składek podstawowych do PPE w związku z zawieszeniem. Tym samym, aby pracodawca zachował prawo do dalszego niestosowania ustawy o PPK, powinien wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE w taki sposób, aby zawieszenie ich naliczania i odprowadzania nie dotyczyło więcej niż 3 miesięcznych składek. 

3. Czy w przypadku, gdy pracodawca wielokrotnie zawiesza naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, a każdy z okresów zawieszenia nie przekracza 90 dni w ciągu 12 miesięcy (łącznie okresy zawieszenia przekraczają 90 dni), powinien stosować ustawę o PPK począwszy od przekroczenia łącznie 90 dni zawieszenia? Czy limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy wyłącznie zawieszenia tych składek w okresie 12 miesięcy?

Do podmiotu zatrudniającego, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, przepisy tej ustawy stosuje się w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy łącznego okresu tego zawieszenia. Limit ten nie odnawia się po upływie 12 miesięcy. To oznacza, że pracodawca, który wielokrotnie zawieszał naliczanie i odprowadzanie składek do PPE łącznie na okres przekraczający 90 dni (niezależnie od tego, w jakim okresie), powinien stosować ustawę o PPK. 

4. Czy pracodawca, który zawiesił jednostronnie odprowadzanie składek podstawowych do PPE na okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK? 

Pracodawca, który nie odprowadza składek podstawowych do PPE w związku z ich zawieszeniem przez okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK. Bez znaczenia jest przy tym to, czy te składki nie są odprowadzane na podstawie jednostronnej decyzji pracodawcy, czy na podstawie porozumienia z reprezentacją pracowników. To oznacza, że obowiązek stosowania ustawy o PPK przez pracodawcę powstaje także po przekroczeniu 90 dni jednostronnego zawieszenia składek do PPE. 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PFR Portal PPK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

REKLAMA

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

REKLAMA

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

REKLAMA