REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK

Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
Zawieszenie składek do PPE a tworzenie PPK. /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie składek do PPE na okres przekraczający 90 dni powoduje powstanie obowiązku utworzenia w firmie PPK. W jakim terminie należy to zrobić? Kiedy wznowić odprowadzanie składek do PPE, aby nie powstał obowiązek stosowania ustawy o PPK?

Zawieszenie składek do Pracowniczego Programu Emerytalnego a PPK

Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) mogą nie tworzyć pracodawcy, którzy - w terminie określonym w zależności od liczby osób zatrudnionych - prowadzą Pracownicze Programy Emerytalne (PPE). Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy w PPE uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych ze składką co najmniej 3,5%.

REKLAMA

REKLAMA

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o zasady tworzenia PPK przez pracodawców, którzy zawiesili odprowadzanie składek do PPE.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

1. W jakim terminie powinien utworzyć PPK podmiot zatrudniający od 50 pracowników wzwyż (z tzw. II fazy wdrożenia PPK), który nie stosował ustawy o PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni?

Przepisów ustawy o PPK może nie stosować podmiot zatrudniający, który - w ustalonym, w zależności od liczby osób zatrudnionych, terminie z art. 134 ust. 1 tej ustawy - spełnia łącznie następujące warunki:

REKLAMA

  • prowadzi PPE, w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych,
  • nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (dalej: ustawa o PPE). 

Dla przykładu - pracodawca 50+ (który według stanu na 30 czerwca 2019 r. zatrudniał co najmniej 50 osób zatrudnionych) nie ma obowiązku stosowania od 1 stycznia 2020 r. ustawy o PPK, jeżeli w tym dniu prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych, a naliczane i odprowadzane przez niego składki podstawowe do PPE wynosiły co najmniej 3,5% wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do podmiotu zatrudniającego, który prowadzi PPE, przepisy ustawy o PPK mają jednak zastosowanie m.in. w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Do podmiotu zatrudniającego, który zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE, stosuje się ustawę o PPK począwszy od 91 dnia takiego zawieszenia. 

Podmiot zatrudniający, który zawiesił składki do PPE na dłużej niż 90 dni, ma obowiązek utworzyć PPK. W tym celu powinien zawrzeć umowę o prowadzenie PPK, co do zasady najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym przypadł 91 dzień zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE. Natomiast umowę o zarządzenie PPK podmiot zatrudniający powinien zawrzeć nie później niż 10 dni roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK. 

Podmioty zatrudniające, które zawiesiły naliczanie i odprowadzanie składek do PPK, nie są jednak zobowiązane do utworzenia PPK przed upływem terminów na zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK wynikających z art. 134 ust. 2 i 3 ustawy o PPK - właściwego dla pozostałych podmiotów zatrudniających. To oznacza, że pracodawca 50+, który nie stosował ustawy PPK w związku z prowadzeniem PPE, ale zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na dłużej niż 90 dni, powinien do 10 listopada 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK i do 27 października 2020 r. zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. 

2. Kiedy należy wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, aby pracodawca nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK?

Podmiot zatrudniający, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, powinien utworzyć PPK, jeśli zawiesi naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. To oznacza, że dla kontynuacji zwolnienia podmiotu zatrudniającego z obowiązku stosowania ustawy o PPK w przypadku zawieszenia przez niego naliczania i odprowadzania składek do PPE, okres tego zawieszenia nie może trwać dłużej niż 90 dni. Aby podmiot zatrudniający nie miał obowiązku stosowania ustawy o PPK dopuszczalne jest przy tym nieodprowadzenie 3 miesięcznych składek podstawowych do PPE w związku z zawieszeniem. Tym samym, aby pracodawca zachował prawo do dalszego niestosowania ustawy o PPK, powinien wznowić naliczanie i odprowadzanie składek do PPE w taki sposób, aby zawieszenie ich naliczania i odprowadzania nie dotyczyło więcej niż 3 miesięcznych składek. 

3. Czy w przypadku, gdy pracodawca wielokrotnie zawiesza naliczanie i odprowadzanie składek do PPE, a każdy z okresów zawieszenia nie przekracza 90 dni w ciągu 12 miesięcy (łącznie okresy zawieszenia przekraczają 90 dni), powinien stosować ustawę o PPK począwszy od przekroczenia łącznie 90 dni zawieszenia? Czy limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy wyłącznie zawieszenia tych składek w okresie 12 miesięcy?

Do podmiotu zatrudniającego, który nie stosuje ustawy o PPK, gdyż prowadzi PPE, przepisy tej ustawy stosuje się w przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy łącznego okresu tego zawieszenia. Limit ten nie odnawia się po upływie 12 miesięcy. To oznacza, że pracodawca, który wielokrotnie zawieszał naliczanie i odprowadzanie składek do PPE łącznie na okres przekraczający 90 dni (niezależnie od tego, w jakim okresie), powinien stosować ustawę o PPK. 

4. Czy pracodawca, który zawiesił jednostronnie odprowadzanie składek podstawowych do PPE na okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK? 

Pracodawca, który nie odprowadza składek podstawowych do PPE w związku z ich zawieszeniem przez okres przekraczający 90 dni, powinien stosować ustawę o PPK. Bez znaczenia jest przy tym to, czy te składki nie są odprowadzane na podstawie jednostronnej decyzji pracodawcy, czy na podstawie porozumienia z reprezentacją pracowników. To oznacza, że obowiązek stosowania ustawy o PPK przez pracodawcę powstaje także po przekroczeniu 90 dni jednostronnego zawieszenia składek do PPE. 

Źródło: PFR Portal PPK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA