REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 głównych wad emerytur stażowych

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
8 głównych wad emerytur stażowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Emerytury stażowe mogą spowodować ubóstwo społeczne, wygenerować znaczne obciążenia finansowe dla budżetu jak i wpłynąć negatywnie na rynek pracy i sytuację zatrudnionych. Z drugiej jednak strony zasada sprawiedliwości społecznej przemawia za wprowadzeniem tej koncepcji. Dlaczego? Na ten moment pośród osób aktywnych zawodowo znajduje się duża grupa, która według dzisiaj obowiązujących rozwiązań zmuszona jest w rzeczywistości pracować dłużej. Obowiązująca obecnie koncepcja uzależnienia uprawnień emerytalnych od wieku w pewien sposób dyskryminuje osoby, które wcześniej rozpoczęły aktywność zawodową, natomiast preferuje osoby, które z różnych względów stały się aktywne zawodowo w późniejszym okresie życia. 

Emerytura stażowa

Przepisy dotyczące emerytury stażowej mają być wprowadzone w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429, 1672). Ma być dodany art. 24b w brzmieniu: „Art. 24b. 1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r., którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, przysługuje emerytura przed osiągnięciem wieku, o którym mowa w art. 24 ust. 1, (emerytura stażowa), o ile emerytura przysługująca z Funduszu obliczona na podstawie art. 26 ust. 1–5, jest równa lub wyższa od kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 2.". Niekiedy ktoś pracuje 35 lat czy dłużej i nie może przejść na emeryturę. Skąd to wynika? Prawdopodobnie z tego, że nie osiągnął jeszcze wieku emerytalnego. W Polsce powszechny wiek emerytalny wynosi dla kobiet 60 lat a dla mężczyzn 65 lat. Co do zasady, w obowiązującym stanie prawnym, i to ani w systemie ubezpieczeń społecznych, ani w ubezpieczeniu społecznym rolników, nie istnieje generalna możliwość nabycia prawa do emerytury bez osiągnięcia wieku emerytalnego. Oczywiście w wielu pragmatykach istnieje możliwość przejścia na wcześniejsze emerytury, emerytury pomostowe, górnicze, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne - ale emerytura stażowa to co innego. W związku z tym procedowany jest projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia emerytury stażowej (dalej jako: projekt). Co ma się zmienić? Generalnie założenie jest takie, żeby była możliwość przejścia na emeryturę stażową urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, pod warunkiem, że przysługująca temu ubezpieczonemu emerytura obliczona w formule zdefiniowanej składki będzie równa lub wyższa emeryturze minimalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Biuro analiz sejmowych i eksperci punktują wady i ewentualne zagrożenia związane z wprowadzeniem emerytur stażowych

  1. Negatywny wpływ na demografię - przy tak dużych zmianach prawa należy uwzględniać sytuację demograficzną Polski, w szczególności strukturę wiekową społeczeństwa. Ze względu na starzejące się społeczeństwo z punktu widzenia systemu emerytalnego sytuacja Polski, jest niekorzystna i stan ten będzie się pogłębiał. 
  2. Ubóstwo społeczne emerytów - emerytury stażowe będą bardzo niskie, często w wysokości najniższego świadczenia. Na ten moment i tak każdy rok skrócenia aktywności zawodowej oznacza stratę finansową dla przyszłego emeryta. Projektowana ustawa zwiększa zatem ryzyko ubóstwa emerytalnego.
  3. Albo OFE albo emerytura stażowa - emerytura stażowa ma przysługiwać według projektu pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa.
  4. Zwiększenie liczby osób pobierających emerytury i jednocześnie ubytek aktywnych zawodowo na rynku pracy, co się przyczyni do mniejszej stabilności i płynności finansowej systemu ubezpieczeń społecznych.
  5. Znaczne obciążenie budżetu państwa - wejście w życie projektu spowoduje zwiększenie kosztów po stronie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych o ok. 13 mld zł rocznie, a po stronie Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – o ok. 1,5 mld zł. Nastąpi wzrost wydatków po stronie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przy jednoczesnym spadku wpływów do tych funduszy, które pochodzą ze składek.
  6. Biuro Analiz Sejmowych w swojej opinii wskazuje przede wszystkim na zagrożenia związane z finansowaniem. Planowany na ten rok deficyt budżetu państwa w kwocie nieprzekraczającej 184 mld zł zostałby powiększony o ponad 7 mld zł zwiększonej dotacji do FUS i KRUS - jeżeli regulacja weszłaby w 2024 r. w życie, tak - jak ma się to stać w założeniu.
  7. Różnicowanie sytuacji ubezpieczonych w ZUS i KRUS - Biuro Analiz Sejmowych podkreśla, że proponowane rozwiązania są szczególnie korzystne dla osób ubezpieczonych w KRUS. W ich przypadku nie byłby bowiem wymagany żaden minimalny poziom odprowadzonych składek.
  8.  Trend obniżania stopy zastąpienia - emerytury będą niższe 4-krtonie niż aktualnie pobierane wynagrodzenie. Jak podkreśla ekspert BAS (jeszcze nawet w odniesieniu do innych projektów wprowadzenia emerytur stażowych, bo takich było dużo): "Ustanowienie emerytur stażowych jeszcze bardziej wzmocni trend obniżania stopy zastąpienia, która w dotychczasowym modelu wyłącznie emerytur powszechnych, według szacunków w roku 2050 r. uzyska najniższą wartość w UE  osiągając poziom 25%, co oznacza, że statystycznie przyszłe emerytury będą aż czterokrotnie niższe od ostatniej pensji. Można przypuszczać, że wprowadzenie emerytur stażowych przyczyni się do jeszcze większego obniżenia stopy zastąpienia, która spadnie poniżej 25%. 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Minimalna stawka godzinowa to 30,50 zł. W 2026 r. wszystko się zmieni

To już pewne. Wreszcie wiadomo, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2025 r. wyniesie 4666 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku równa się 30,50 zł.

MEN i min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele największym przegranym 2025 r.? Co z negocjacjami 14 postulatów? [Podwyżki 15%, nagroda jubileuszowa, nadgodziny, wycieczki, dodatki, zastępstwa]

Już wiemy, że w projekcie budżetu na 2025 r. zapisano podwyżki 5% dla nauczycieli (taki sam poziom jak dla całej budżetówki). Być może rzutem na taśmę uda się podnieść 5% do 7%, ale na 15% nauczyciele nie mają co liczyć. Ale to nie był jedyny postulat nauczycieli. Chyba wszystkie są nie do zrealizowania w najbliższym czasie.

Zmiany w naliczaniu stażu pracy. Nowe przepisy od 1 stycznia 2026 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiana przepisów będzie dotyczyć naliczania stażu pracy. Projekt ustawy jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu.

Znamy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Ile wyniosą świadczenia zależne od płacy minimalnej?

Znamy już wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Z minimalnym wynagrodzeniem powiązane są niektóre świadczenia. Jakie to są świadczenia? Jaka będzie ich wysokość od 1 stycznia 2025 r.?

REKLAMA

Pracownik (dla premii 2000 zł) chce z zasiłku chorobowego wcześniej wrócić do pracy. Co na to kodeks pracy? [Przykład]

Luką w przepisach kodeksu pracy jest brak uregulowania wprost takiej sytuacji: Pracownik ma jeszcze kilka dni zwolnienia lekarskie, ale uważa że jest już zdrowy. I chce wrócić do pracy. Dlaczego? Bo np. straci 2000 zł premii wynikowej za miesiąc albo kwartał. Pracownik chce więc wrócić do pracy wcześniej (niż wynika ze zwolnienia lekarskiego) i „załapać się” na premię. Deklaruje rezygnację z części zasiłku chorobowego. Co wtedy ma zrobić pracodawca?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025? Znamy stawki, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. 

Uczestnik PPK w wieku 60+ może przenieść środki z rachunku PPK na lokatę [Przykłady]

Alternatywą dla ratalnej wypłaty środków z rachunku PPK przez uczestnika, który osiągnął 60. rok życia, jest przeniesienie środków na rachunek terminowej lokaty. Również takie rozwiązanie umożliwia skorzystanie z oszczędności z PPK bez zapłaty podatku od zysków kapitałowych.

Uwaga! Minimalne wynagrodzenie w 2025 r. jeszcze wyższe. Niespodziewanie zmienił się projekt rozporządzenia

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Jest to więcej niż proponowano na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego. Minimalna stawka godzinowa wzrośnie w przyszłym roku do 30,50 zł. 

REKLAMA

Spawacze, monterzy, ślusarze, elektrycy i spedytorzy to najbardziej poszukiwani pracownicy jesienią 2024 roku

Rekrutacje ruszają jesienią 2024 roku. Jakich pracowników poszukują pracodawcy? Okazuje się, że najbardziej poszukiwani są spawacze, monterzy, ślusarze, elektrycy i spedytorzy, elektromonterzy, specjaliści ds. automatyzacji procesów. Potrzeba również pracowników handlu i logistyki magazynowej.

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Przedsiębiorcy krytycznie: wprowadźmy proste zasady!

Trwają prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ustawa ma wdrożyć do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Zdaniem Konfederacji Lewiatan projekt ustawy jest słaby legislacyjnie.

REKLAMA