| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Telepraca a koszty zatrudnienia

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Dotyczy to nie tylko komputerów (laptopów, netbooków, tabletów), ale i smartfonów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń peryferyjnych, typu drukarki, faksy, skanery czy urządzenia wielofunkcyjne (wieloczynnościowe drukarki, mające też funkcję skanera i kserokopiarki, niekiedy też zastępujące faks).

Niedopuszczalne jest przekazywanie do użytkowania telepracownikowi sprzętu, który nie spełnia wymagań technicznych, dotyczących zwłaszcza oceny zgodności określonych w odrębnych przepisach. Odnosi się to w szczególności do komputerów i telefonów komórkowych.

Wszystkie użytkowane przez telepracownika sprzęty powinny mieć odpowiednie certyfikaty techniczne i być dopuszczone do obrotu w Polsce.

PRZYKŁAD

Spółka X zatrudnia w formie telepracy 2 przedstawicieli handlowych, działających w 4 województwach. Do ich zadań należy praca z klientami i przekazywanie im ofert. Poza zwrotem kosztów używania prywatnych samochodów do celów służbowych (spółka podpisała stosowne umowy) spółka wyposażyła ich również w niezbędny w telepracy sprzęt: netbooki, przenośne drukarki oraz telefony komórkowe. Koszt jednego z takich „zestawów” wyniósł łącznie 2000 zł. Ponadto spółka ponosi także koszty wyposażenia komputerów w stosowne oprogramowanie i zapewnienie serwisu technicznego. Koszt oprogramowania i usług informatycznych związanych z instalacją sprzętu wyniósł 2500 zł od jednego pracownika. Tym samym pracodawca na sprzęt musiał ponieść koszty wynoszące łącznie 4500 zł na jednego telepracownika.

Umowa z telepracownikiem o użytkowanie własnego sprzętu

Istnieje oczywiście możliwość obniżenia takich kosztów przez wykorzystanie sprzętu komputerowego i telefonu należącego do telepracownika. W takim wypadku pracodawca musi podpisać z telepracownikiem stosowną umowę określającą zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika. Sprzęt używany przez telepracownika musi jednak odpowiadać przyjętym w naszym kraju standardom technicznym. Pracodawca powinien więc zapewnić sobie możliwość skontrolowania sprzętu i ewentualnego polecenia jego wymiany bądź serwisowania we wskazanym przez pracodawcę serwisie technicznym. Koszty takiego dostosowania sprzętu, a w szczególności właściwego oprogramowania, powinien ponosić pracodawca.

Możliwe oszczędności

Pracodawca, zatrudniając telepracowników, może uzyskać następujące oszczędności:

  • pozostawienie tej samej powierzchni biura, a nawet jej zmniejszenie przy równoczesnym zwiększeniu liczby zatrudnionych,
  • zmniejszenie zużycia prądu i sprzętów w firmie,
  • brak konieczności urządzania kolejnych stanowisk pracy (np. zakup mebli, komputerów, przyborów do pisania i innych materiałów biurowych),
  • możliwość zatrudniania osób w różnych miejscach kraju (a nawet za granicą) bez konieczności tworzenia i urządzania nowych biur czy placówek.

Podstawa prawna:

  • art. 675, art. 6711 § 1, art. 215–219 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94, ost. zm. DzU z 2013 r. poz. 2).

 

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK