REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja w urzędzie pracy

Joanna Niemyjska
Rejestracja w urzędzie pracy. /Fot. Fotolia
Rejestracja w urzędzie pracy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja w urzędzie pracy zwiększa szanse na uzyskanie zatrudnienia albo skorzystanie z dofinansowań na szkolenia lub rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jak przebiega proces rejestracji w urzędzie pracy?

Należy to zrobić w miejscu stałego zameldowania lub zameldowania na pobyt tymczasowy. Osoby, które nie mają w dowodzie osobistym wpisanego stałego miejsca zameldowania, mogą zarejestrować się w dowolnym PUP-ie.

Autopromocja

Rezerwacja terminu rejestracji

Rejestracja w urzędzie pracy odbywa się tylko osobiście. Jednak osoby, które chciałyby uniknąć uciążliwych kolejek do rejestracji, mogą to zrobić dzięki elektronicznej rezerwacji terminu rejestracji. Niemal wszystkie urzędy pracy w Polsce posiadają takie systemy lub też planują je wdrożyć. Wystarczy więc wejść na stronę internetową swojego urzędu i kliknąć w odpowiedni link lub banner. W kolejnych krokach zostaniemy pokierowani do zaznaczenia odpowiadającego nam terminu wizyty. Jest to sposób szybki, prosty i wygodny, ale ma też pewne minusy. Ze względu na dużą liczbę chętnych do rejestracji osób, może się okazać, że najbliższy wolny termin do rejestracji będzie… za dwa tygodnie. Osoby, którym zależy na czasie mogą nadal rejestrować się tradycyjnie, tzn. udając się osobiście do urzędu, bez wcześniejszej rezerwacji elektronicznej.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Kto może się zarejestrować?

Zasady rejestracji w urzędzie pracy określa Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. W oparciu o nią należy pamiętać, iż zarejestrować się mogą tylko osoby, które są zdolne i gotowe do podjęcia zatrudnienia. Co to oznacza w praktyce? Zarejestrować się mogą ci, którzy nie posiadają zatrudnienia, nie prowadzą działalności gospodarczej, a dodatkowo nie przebywają na zwolnieniu lekarskim. Ponadto nie mogą się zarejestrować także uczniowie i studenci, którzy uczą się w systemie dziennym (przy czym np. studenci zaoczni oraz doktoranci mogą zarejestrować się w PUP-ie jako osoby bezrobotne).

Osoba, która chce się zarejestrować, nie może też nabyć prawa do emerytury lub renty (z wyjątkiem renty rodzinnej w wysokości nieprzekraczającej połowy minimalnego wynagrodzenia), nie powinna pobierać zasiłku stałego z pomocy społecznej, innych zasiłków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na szczególną sytuację osób posiadających nieruchomość rolną. Mogą oni zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotni pod warunkiem, że wielkość tej nieruchomości nie przekracza 2 ha przeliczeniowych lub nie podlegają ubezpieczeniom: emerytalnemu i rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe.

Poza tym osoba, która chce się zarejestrować, nie powinna uzyskiwać przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że dochód ten nie przekracza wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 2 ha przeliczeniowych. Osoba taka nie powinna podlegać też ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w takim gospodarstwie.

Zarejestrować się także nie mogą osoby tymczasowo aresztowane, odbywające karę pozbawienia wolności, chyba że jest to system dozoru elektronicznego.
Jeżeli ktoś ma wątpliwości odnośnie swojej sytuacji i możliwości uzyskania statusu osoby bezrobotnej, tego rodzaju kwestie można skonsultować z konsultantem urzędu pracy pod numerem 19524.

Polecamy również serwis: Ubezpieczenia

Dokumenty do rejestracji

Jeśli zgłosimy się osobiście do urzędu z kompletem dokumentów, cały proces rejestracji nie powinien trwać długo. Warto dodać, że od dnia 11.12.2012 r. osoby zgłaszające się do rejestracji nie wypełniają karty rejestracyjnej, jest to duża oszczędność czasu – wszystkie informacje na temat rejestracji są wypełniane elektronicznie przez pracownika urzędu pracy.

Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż rejestrując się w urzędzie będziemy zobowiązani do przedstawienia wszystkich dokumentów potwierdzających nasz dotychczasowy staż pracy. W przypadku osób, które pracowały na umowę o pracę, na pełny etat, wystarczą wszystkie świadectwa pracy. Jeżeli natomiast ktoś wykonywał pracę w niepełnym wymiarze lub na umowę-zlecenie będzie zobowiązany dodatkowo przedstawić zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości zarobków i odprowadzanych składkach na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy w uszczegółowieniu za każdy miesiąc. W przypadku umów o dzieło, urzędy pracy często wymagają też dodatkowych zaświadczeń od pracodawcy, o okresie wykonywania tej umowy.

Osoby, które prowadziły działalność gospodarczą i ją zawiesiły lub zamknęły powinny pamiętać o stosownym dokumencie, który o tym informuje (np. wydruk z CEIDG) oraz stosownym zaświadczeniu z ZUS-u informującym o okresach opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i FP z podstawą wymiaru. Bezrobotni, którzy pobierali zasiłek z ZUS-u po ustaniu zatrudnienia, są natomiast zobowiązani do przedstawienia zaświadczenia z ZUS-u o okresie pobierania tego świadczenia z podstawą wymiaru.

Poza dokumentami potwierdzającymi doświadczenie zawodowe, do rejestracji przedstawiamy także inne, istotne dla określenia naszej sytuacji dokumenty. Ich wykazy są dostępne na stronach internetowych poszczególnych PUP-ów, a w razie wątpliwości, można skonsultować telefonicznie swoją sytuację. Osoby, które do rejestracji nie przedłożą kompletu dokumentów, mogą nie zostać zarejestrowane.

Zobacz również: Urzędy pracy - zmiany

Po rejestracji…

Osoby, które pomyślnie przejdą proces rejestracji w urzędzie pracy otrzymują decyzję. Jest ona istotnym z punktu widzenia urzędu dokumentem, gdyż pozwala na identyfikację osoby np. w celu telefonicznego uzyskania pewnych informacji. Ponadto każda osoba, która się zarejestruje jako bezrobotna, otrzymuje informacje o terminie obowiązkowej wizyty. Warto o niej pamiętać, gdyż osoba, która nie zgłosi się w wyznaczonym terminie, może zostać wyrejestrowana z urzędu pracy na 120 dni (w przypadku pierwszego niestawiennictwa).

Dodatkowo od momentu rejestracji osoba bezrobotna zostaje objęta ubezpieczeniem zdrowotnym, które obowiązuje jeszcze przez 30 dni po wyrejestrowaniu z urzędu pracy. Do ubezpieczenia można zgłosić także członków swojej najbliższej rodziny.

Rejestracja w urzędzie pracy może okazać się procesem, który nie trwa długo, pod warunkiem, że będziemy odpowiednio do niego przygotowani, czyli wyposażeni w komplet ważnych dokumentów. Warto o tym pamiętać, tym bardziej że osoby zarejestrowane mogą korzystać z różnego rodzaju form wsparcia oferowanych przez urzędy pracy w całej Polsce. Informacje o aktualnych projektach są dostępne na stronach internetowych urzędów oraz na portalu Zielonej Linii.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 2 pkt 2)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Do 29 lutego 2024 r. emeryci i renciści powinni poinformować ZUS o dodatkowych przychodach uzyskanych w 2023 r.

    Do 29 lutego 2024 r. należy poinformować ZUS o osiągniętych w zeszłym roku dodatkowych przychodach. Obowiązek taki mają osoby pobierające wcześniejszą emeryturę lub rentę, które w 2023 r. dorabiały do swoich świadczeń.

    13 emerytura 2024 brutto to 1780,96 zł. Ile trzynasta emerytura wynosi netto i kiedy jest wypłata?

    Trzynasta emerytura 2024 – ile na rękę otrzyma emeryt? To już szósty raz będzie w Polsce wypłacane dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów. Kiedy będzie wypłata trzynastej emerytury? 

    Dane osobowe pracowników. Czy pracodawca może pytać pracownika o narodowość

    Dane osobowe to wszelkie informacje o osobie fizycznej. W przypadku pracowników dane osobowe są przetwarzane i chronione zgodnie z unijnym ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (tzw. RODO) oraz przepisami krajowego Kodeksu pracy. Szczególnej ochronie podlegają dane wrażliwe, wśród nich – informacje o pochodzeniu etnicznym pracownika. Czy pracodawca ma prawo żądać takich informacji od pracownika? Przepisy nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości.

    Lidl poszukuje stażystów na wakacje, zainteresowanych szczególnie zarządzaniem. Poza rozwojem własnych kompetencji można nieźle zarobić

    Pierwsza praca często przesądza o całej karierze zawodowej w życiu. Dlatego tak ważna jest nie tylko dla absolwentów wyższych uczelni. Dobrze gdy można sprawdzić się na stażu, choćby poświęcając na to wakacje – jeśli się jeszcze studiuje. Jedną z takich okazji od kilkunastu lat daje studentom i absolwentom znana sieć dyskontowa – Lidl.

    REKLAMA

    Od 1 marca można składać wnioski w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. PFRON dofinansuje niepełnosprawnemu nawet 85% ceny zakupu samochodu!

    Rusza III tura naboru wniosków w programie PFRON „Samodzielność - Aktywność - Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością. Wnioski o dofinansowanie do ceny zakupu samochodu osobowego będzie można składać od 1 marca 2024 r. od godz. 10.00 do 31 marca 2024 r. do godz. 23.59. Dofinansowanie może wynieść nawet 85% ceny zakupu samochodu.

    Niedziela handlowa w marcu 2024 r. W którą niedzielę zakupy będą możliwe

    W marcu 2024 r. jest pięć niedziel. Czy w którąś z nich nie będzie obowiązywać zakaz handlu w niedziele i święta. Czy w marcu będzie niedziela handlowa? Gdzie można zrobić zakupy w niedziele marca 2024 r.? Wyjaśniamy.

    ZUS: Zwiększa się liczba cudzoziemców pracujących w Polsce. Obcokrajowcy zakładają własne firmy i zostają pracodawcami

    Statystyki ZUS z grudnia 2023 r. potwierdzają wzrost liczby ubezpieczonych cudzoziemców w stosunku do 2022 r. Legalne zatrudnienie w Polsce podjęło ponad 1,12 mln obcokrajowców. Nie tylko podejmują zatrudnienie jako pracownicy, ale sami tworzą miejsca pracy zakładając firmy.

    Ponad 50% szefów mówi, że ma „wszystkiego dość” i chce zmienić pracę w 2024 roku. Dlaczego?

    Aż 58% osób zajmujących stanowiska kierownicze jest otwartych na zmianę pracy, co wynika przede wszystkim z poczucia, że nie otrzymują adekwatnego wynagrodzenia w obecnym miejscu zatrudnienia, ale też z powodu kiepskich relacji z przełożonymi i negatywnej atmosfery. Takie wnioski płyną z badania „Potrzeby liderów 2024”, zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Pluxee Polska. Lista codziennych wyzwań i obciążeń jest długa – aż 67% kierowników przyznaje, że doświadcza wypalenia zawodowego, jednak wielu z nich nie może liczyć na wsparcie ze strony pracodawcy, ani tym bardziej okazywać swoich prawdziwych emocji. 

    REKLAMA

    Ostatnie 2 dni na roczną informację o stanie konta dla uczestnika PPK!

    Osoby uczestniczące w PPK powinny do końca lutego każdego roku otrzymać informację od instytucji finansowej prowadzącej ich rachunki PPK. Instytucja ta ma coroczny obowiązek przesyłania im informacji. Jakie dane znajdują się w rocznej informacji dla uczestnika PPK? Jak sprawdzić stan konta PPK?

    PPK. Po ukończeniu 60 lat można rozpocząć wypłaty środków. Decyzję w sprawie sposobu wypłaty środków z PPK można czasami zmienić

    Kiedy – po ukończeniu 60 lat – rozpocząć wypłatę oszczędności zgromadzonych w PPK zależy od decyzji uczestnika PPK. Osoba oszczędzająca w programie może również wybrać wariant wypłaty. Raz podjęta decyzja co do sposobu wypłaty środków może być później przez niego modyfikowana, ale tylko w ograniczonym zakresie. 

    REKLAMA