REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty obowiązkowe na PFRON oraz sposoby na ich obniżenie

Elżbieta Sadło

REKLAMA

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mają obowiązek dokonywać wpłat na PFRON. Kwota wpłaty może ulec zmniejszeniu, np. gdy pracodawca zatrudni osobę niepełnosprawną ze schorzeniem powodującym obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Przepisy ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm., zwanej dalej ustawą o rehabilitacji) wymieniają w sposób enumeratywny pracodawców, którzy są zwolnieni z wpłat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawcami zwolnionymi z wpłat są:

  • pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne w wysokości co najmniej 6% ogółu bądź 2% w zależności od rodzaju pracodawcy,
  • publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których wyłącznym przedmiotem prowadzenia działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi,
  • pracodawcy prowadzący zakłady pracy będące w likwidacji lub co do których ogłoszono upadłość,
  • placówki dyplomatyczne i urzędy konsularne,
  • przedstawicielstwa i misje zagraniczne.

Natomiast przepisy ustawy z 28 czerwca 2012 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw, która została uchwalona przez Sejm (obecnie czeka na podpis Prezydenta RP), poszerza grono pracodawców zwolnionych z obowiązkowych wpłat na PFRON. Zwolnienie dotyczyłoby:

  • domów opieki społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
  • hospicjów w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej,

jeśli nie prowadzą działalności w celu osiągnięcia zysków.

REKLAMA

Przepisy ustawy o rehabilitacji przewidują 2 sposoby na obniżenie wysokości wpłaty przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zatrudnienie osób ze schorzeniem uprawniającym do obniżenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
  • zakup produktu lub usługi od pracodawcy uprawnionego do udzielania ulg we wpłatach na PFRON.

Rozporządzenie MPiPS z 18 września 1998 r. w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu jego obniżania (DzU nr 124, poz. 820 ze zm.) zawiera katalog schorzeń, które stwarzają pracodawcy możliwość obniżenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Są to:

  • choroba Parkinsona,
  • stwardnienie rozsiane,
  • paraplegia, tetraplegia, hemiplegia,
  • znaczne upośledzenie widzenia (ślepota) oraz niedowidzenie,
  • głuchota i głuchoniemota,
  • nosicielstwo wirusa HIV oraz choroba AIDS,
  • epilepsja,
  • przewlekłe choroby psychiczne,
  • upośledzenie umysłowe,
  • miastenia,
  • późne powikłania cukrzycy.

Obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinno odbyć się przez wykorzystanie następującego algorytmu:

WOb = 6% * ZOG – (3 * WZONz + 2 * WZONu + WZON)

gdzie:

WOb – liczba pracowników odpowiadająca różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych; w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,

ZOG – wskaźnik zatrudnienia ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,

WZONz – zatrudnienie w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie szczególne,

WZONu – zatrudnienie w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie szczególne,

WZON – wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Powyższy algorytm nie znajduje zastosowania w odniesieniu do państwowych i niepaństwowych szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych, publicznych i niepublicznych szkół, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Ta grupa pracodawców ze względu na specyfikę zatrudnienia oraz sposobu wyliczania wskaźników zatrudnienia korzysta z innego algorytmu obniżenia wpłaty na PFRON.

Drugim sposobem na uzyskanie obniżenia kwoty obowiązkowej wpłaty na PFRON jest skorzystanie z dyspozycji art. 22 ustawy o rehabilitacji. Pracodawca dokonujący miesięcznych wpłat na PFRON może obniżyć kwotę wpłaty, jeśli zakupi usługę (z wyłączeniem handlu) lub produkt od pracodawcy uprawnionego do udzielania ulg.

Pracodawca, który może udzielać ulg we wpłatach na PFRON, to taki, który zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz osiąga wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych będących:

  • osobami zaliczonymi do znacznego stopnia niepełnosprawności,
  • osobami niewidomymi, psychicznie chorymi lub upośledzonymi umysłowo lub osobami z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją – zaliczonymi do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności – w wysokości co najmniej 30%.

Tylko pracodawca, który osiągnie powyżej wymienione wskaźniki zatrudnienia ogółem oraz osób niepełnosprawnych, może udzielać swoim kontrahentom ulg we wpłatach na PFRON. Po dokonaniu zakupu – jeśli faktura za usługę lub produkcję została zapłacona w terminie na niej określonym – pracodawca (sprzedawca) ma obowiązek niezwłocznie wystawić nabywcy (tj. pracodawcy zobowiązanemu do wpłat na PFRON) informację o kwocie obniżenia. Należy pamiętać, że w sytuacji gdy kwota obniżenia przewyższa wartość wpłaty obowiązkowej, wówczas obniżenie przysługuje do wysokości 80% wysokości wpłaty obowiązkowej, a pozostałą część ulgi pracodawca może wykorzystać w następnych miesiącach. Nie dłużej jednak niż w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia.

Przepisy ustawy o rehabilitacji ustanawiają wysokość wpłaty. Stanowi ona iloczyn 40,65% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Za okresy sprawozdawcze od czerwca do sierpnia 2012 r. brane jest pod uwagę przeciętne miesięczne wynagrodzenie w I kwartale 2012 r. – tj. 3646,09 zł. Kwota wpłaty może ulec zmniejszeniu, jeśli pracodawca przyjmie do pracy osobę niepełnosprawną ze schorzeniem powodującym obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych lub dokona zakupu usługi lub produkcji od pracodawcy uprawnionego do wystawiania ulg.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA