REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wydatkowania środków zfron

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Sikora

REKLAMA

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej powinien stosować zasady wydatkowania środków zfron, np. zasady celowości poniesionych wydatków. Nieprzestrzeganie tych reguł może spowodować m.in. odmowę wydania zaświadczenia o pomocy de minimis.

Warunkiem wykorzystania funduszu jest dokonywanie wydatków z niego w sposób celowy i oszczędny, z uwzględnieniem optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów (§ 4a rozporządzenia MPiPS z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – DzU nr 245, poz. 1810 ze zm. – zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zfron).

REKLAMA

Autopromocja

Przepis ten koresponduje z art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.), który wskazuje, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

REKLAMA

Obowiązek stosowania tytułowej triady zasad dotyczy wszystkich środków zgromadzonych na zakładowym funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron), niezależnie od tego, czy zostały one przeznaczone na pomoc indywidulaną, Indywidulane Programy Rehabilitacji (IPR), czy pozostają w tzw. puli dużego zfron. Na konieczność stosowania się do powyższych zasad nie ma także wpływu fakt, czy wydatek został zaklasyfikowany jako pomoc de minimis.

REKLAMA

Środki z zfron są wydatkowane w sposób celowy wówczas, gdy są przeznaczane na  cele określone w art. 33 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), zwanej dalej ustawą o rehabilitacji. Zgodnie z jego brzmieniem środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowywane przez komisje rehabilitacyjne powołane przez pracodawców oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych. Cele z ustawy są sprecyzowane w rozporządzeniu w sprawie zfron oraz każdorazowo przez pracodawcę w zakładowym regulaminie wykorzystania środków funduszu. Celowość więc oznacza zgodność zarówno z przepisami ustawy o rehabilitacji, jak i rozporządzenia w sprawie zfron oraz postanowieniami regulaminu funduszu. Taki sposób interpretacji pojęcia celowości potwierdziło stanowisko Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) z 23 lipca 2010 r., sygn. BON-I-5232–29-PM/10.

Warto w tym miejscu pamiętać o sankcji, jaką przewidział ustawodawca dla pracodawców, którzy nie przestrzegają zasady celowości. Pracodawca zostanie zobowiązany do zwrotu 100% nieprawidłowo wydanych środków na rachunek zfron oraz dodatkowo będzie musiał dokonać wpłaty w wysokości 30% tych środków na konto PFRON (art. 33 ust. 4a ustawy o rehabilitacji). Podkreślić również trzeba, że jak wskazuje art. 33 ust. 4b ustawy o rehabilitacji, zapłata 30% „kary” na PFRON nie może nastąpić ze środków zfron. Czynności tych pracodawca musi dokonać do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron. Przez pojęcie „ujawnienie”, zgodnie z wyjaśnieniami wskazanymi w stanowisku BON z 3 lipca 2008 r., sygn. BON-I-52311–117-IKW/08, należy rozumieć zarówno ujawnienie nieprawidłowości przez organ w trakcie kontroli, jak i ujawnienie przez samego pracodawcę. W wyżej wymienionym stanowisku BON podkreśliło także, że obowiązujące przepisy nie nakładają na pracodawców, którzy dopuścili się naruszenia art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, obowiązku naliczenia i zapłaty odsetek od niewłaściwie wydatkowanych kwot. Odsetki zaczną być naliczane dopiero wówczas, gdy pracodawca nie dokona wpłaty do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnych kłopotów przysparza podmiotom gospodarującym środkami zfron użyte w § 4a rozporządzenia w sprawie zfron pojęcie „oszczędności”. Przede wszystkim powstała wątpliwość, czy oszczędny jest tylko taki wydatek, który został dokonany na najtańszą usługę lub produkt. Stanowisko BON z 3 lipca 2008 r. wyjaśniło, że wydatek oszczędny nie jest tożsamy z wydatkiem najtańszym. Każdorazowy wybór oferty najtańszej mógłby pociągać za sobą uszczerbek dla jakości produktu lub usługi, a w konsekwencji także dla rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. Oszczędność w tym przypadku należy rozumieć jako angażowanie możliwie jak najmniejszej kwoty ze środków zfron, która pozwoli na osiągnięcie założonego celu. Jednocześnie jest wskazane, aby takie oszczędne wydatkowanie środków pozwoliło na zachowanie standardów wynikających ze szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością. Warto więc przy dokonywaniu wydatku ze środków zfron dokonać analizy, która pozwoli ustalić, czy rezultat, który chcemy osiągnąć, można otrzymać mniejszym nakładem środków lub czy wydatkując takie same środki można osiągnąć jeszcze lepszy rezultat.

Zasada efektywności przy wydatkowaniu środków zfron jest zrealizowana, gdy pracodawca dokonuje optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów swoich działań. Zgodnie z definicją słownikową zwrot „optymalny” oznacza najlepszy w jakichś warunkach. Wydatkując środki zfron, należy więc wybrać sposób działania oraz użyć takich środków, które najszybciej, najpełniej i najkorzystniej pozwolą pracownikowi uzyskać zaplanowany efekt w obszarze rehabilitacji.

Konsekwencją nieprzestrzegania zasad celowości, oszczędności oraz efektywności w sytuacji, gdy poniesiony wydatek kwalifikuje się jako przysporzenie dla pracodawcy, będzie także odmowa wydania przez uprawniony do tego organ zaświadczenia o pomocy de minimis. Odmowa wydania zaświadczenia powinna nastąpić w formie postanowienia, na które pracodawcy służy zażalenie. Postanowienie powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. W ramach toczącego się postępowania dowodowego pracodawca, który wnioskował o wydanie zaświadczenia, może przedstawiać wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że dokonał wydatku ze środków zfron w sposób celowy, oszczędny i efektywny. Także organ udzielający pomocy może wezwać z własnej inicjatywy pracodawcę do okazania dowodów potwierdzających dokonanie wydatków z uwzględnieniem celowości, oszczędności i efektywności.


Dział tworzony jest przy współpracy z Polską Organizacją Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA