REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej powinien stosować zasady wydatkowania środków zfron, np. zasady celowości poniesionych wydatków. Nieprzestrzeganie tych reguł może spowodować m.in. odmowę wydania zaświadczenia o pomocy de minimis.

Warunkiem wykorzystania funduszu jest dokonywanie wydatków z niego w sposób celowy i oszczędny, z uwzględnieniem optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów (§ 4a rozporządzenia MPiPS z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – DzU nr 245, poz. 1810 ze zm. – zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zfron).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepis ten koresponduje z art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.), który wskazuje, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Obowiązek stosowania tytułowej triady zasad dotyczy wszystkich środków zgromadzonych na zakładowym funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron), niezależnie od tego, czy zostały one przeznaczone na pomoc indywidulaną, Indywidulane Programy Rehabilitacji (IPR), czy pozostają w tzw. puli dużego zfron. Na konieczność stosowania się do powyższych zasad nie ma także wpływu fakt, czy wydatek został zaklasyfikowany jako pomoc de minimis.

Środki z zfron są wydatkowane w sposób celowy wówczas, gdy są przeznaczane na  cele określone w art. 33 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), zwanej dalej ustawą o rehabilitacji. Zgodnie z jego brzmieniem środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowywane przez komisje rehabilitacyjne powołane przez pracodawców oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych. Cele z ustawy są sprecyzowane w rozporządzeniu w sprawie zfron oraz każdorazowo przez pracodawcę w zakładowym regulaminie wykorzystania środków funduszu. Celowość więc oznacza zgodność zarówno z przepisami ustawy o rehabilitacji, jak i rozporządzenia w sprawie zfron oraz postanowieniami regulaminu funduszu. Taki sposób interpretacji pojęcia celowości potwierdziło stanowisko Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) z 23 lipca 2010 r., sygn. BON-I-5232–29-PM/10.

REKLAMA

Warto w tym miejscu pamiętać o sankcji, jaką przewidział ustawodawca dla pracodawców, którzy nie przestrzegają zasady celowości. Pracodawca zostanie zobowiązany do zwrotu 100% nieprawidłowo wydanych środków na rachunek zfron oraz dodatkowo będzie musiał dokonać wpłaty w wysokości 30% tych środków na konto PFRON (art. 33 ust. 4a ustawy o rehabilitacji). Podkreślić również trzeba, że jak wskazuje art. 33 ust. 4b ustawy o rehabilitacji, zapłata 30% „kary” na PFRON nie może nastąpić ze środków zfron. Czynności tych pracodawca musi dokonać do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron. Przez pojęcie „ujawnienie”, zgodnie z wyjaśnieniami wskazanymi w stanowisku BON z 3 lipca 2008 r., sygn. BON-I-52311–117-IKW/08, należy rozumieć zarówno ujawnienie nieprawidłowości przez organ w trakcie kontroli, jak i ujawnienie przez samego pracodawcę. W wyżej wymienionym stanowisku BON podkreśliło także, że obowiązujące przepisy nie nakładają na pracodawców, którzy dopuścili się naruszenia art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, obowiązku naliczenia i zapłaty odsetek od niewłaściwie wydatkowanych kwot. Odsetki zaczną być naliczane dopiero wówczas, gdy pracodawca nie dokona wpłaty do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnych kłopotów przysparza podmiotom gospodarującym środkami zfron użyte w § 4a rozporządzenia w sprawie zfron pojęcie „oszczędności”. Przede wszystkim powstała wątpliwość, czy oszczędny jest tylko taki wydatek, który został dokonany na najtańszą usługę lub produkt. Stanowisko BON z 3 lipca 2008 r. wyjaśniło, że wydatek oszczędny nie jest tożsamy z wydatkiem najtańszym. Każdorazowy wybór oferty najtańszej mógłby pociągać za sobą uszczerbek dla jakości produktu lub usługi, a w konsekwencji także dla rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. Oszczędność w tym przypadku należy rozumieć jako angażowanie możliwie jak najmniejszej kwoty ze środków zfron, która pozwoli na osiągnięcie założonego celu. Jednocześnie jest wskazane, aby takie oszczędne wydatkowanie środków pozwoliło na zachowanie standardów wynikających ze szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością. Warto więc przy dokonywaniu wydatku ze środków zfron dokonać analizy, która pozwoli ustalić, czy rezultat, który chcemy osiągnąć, można otrzymać mniejszym nakładem środków lub czy wydatkując takie same środki można osiągnąć jeszcze lepszy rezultat.

Zasada efektywności przy wydatkowaniu środków zfron jest zrealizowana, gdy pracodawca dokonuje optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów swoich działań. Zgodnie z definicją słownikową zwrot „optymalny” oznacza najlepszy w jakichś warunkach. Wydatkując środki zfron, należy więc wybrać sposób działania oraz użyć takich środków, które najszybciej, najpełniej i najkorzystniej pozwolą pracownikowi uzyskać zaplanowany efekt w obszarze rehabilitacji.

Konsekwencją nieprzestrzegania zasad celowości, oszczędności oraz efektywności w sytuacji, gdy poniesiony wydatek kwalifikuje się jako przysporzenie dla pracodawcy, będzie także odmowa wydania przez uprawniony do tego organ zaświadczenia o pomocy de minimis. Odmowa wydania zaświadczenia powinna nastąpić w formie postanowienia, na które pracodawcy służy zażalenie. Postanowienie powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. W ramach toczącego się postępowania dowodowego pracodawca, który wnioskował o wydanie zaświadczenia, może przedstawiać wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że dokonał wydatku ze środków zfron w sposób celowy, oszczędny i efektywny. Także organ udzielający pomocy może wezwać z własnej inicjatywy pracodawcę do okazania dowodów potwierdzających dokonanie wydatków z uwzględnieniem celowości, oszczędności i efektywności.


Dział tworzony jest przy współpracy z Polską Organizacją Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA