REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej powinien stosować zasady wydatkowania środków zfron, np. zasady celowości poniesionych wydatków. Nieprzestrzeganie tych reguł może spowodować m.in. odmowę wydania zaświadczenia o pomocy de minimis.

Warunkiem wykorzystania funduszu jest dokonywanie wydatków z niego w sposób celowy i oszczędny, z uwzględnieniem optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów (§ 4a rozporządzenia MPiPS z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – DzU nr 245, poz. 1810 ze zm. – zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zfron).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepis ten koresponduje z art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.), który wskazuje, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Obowiązek stosowania tytułowej triady zasad dotyczy wszystkich środków zgromadzonych na zakładowym funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron), niezależnie od tego, czy zostały one przeznaczone na pomoc indywidulaną, Indywidulane Programy Rehabilitacji (IPR), czy pozostają w tzw. puli dużego zfron. Na konieczność stosowania się do powyższych zasad nie ma także wpływu fakt, czy wydatek został zaklasyfikowany jako pomoc de minimis.

Środki z zfron są wydatkowane w sposób celowy wówczas, gdy są przeznaczane na  cele określone w art. 33 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), zwanej dalej ustawą o rehabilitacji. Zgodnie z jego brzmieniem środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowywane przez komisje rehabilitacyjne powołane przez pracodawców oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych. Cele z ustawy są sprecyzowane w rozporządzeniu w sprawie zfron oraz każdorazowo przez pracodawcę w zakładowym regulaminie wykorzystania środków funduszu. Celowość więc oznacza zgodność zarówno z przepisami ustawy o rehabilitacji, jak i rozporządzenia w sprawie zfron oraz postanowieniami regulaminu funduszu. Taki sposób interpretacji pojęcia celowości potwierdziło stanowisko Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) z 23 lipca 2010 r., sygn. BON-I-5232–29-PM/10.

REKLAMA

Warto w tym miejscu pamiętać o sankcji, jaką przewidział ustawodawca dla pracodawców, którzy nie przestrzegają zasady celowości. Pracodawca zostanie zobowiązany do zwrotu 100% nieprawidłowo wydanych środków na rachunek zfron oraz dodatkowo będzie musiał dokonać wpłaty w wysokości 30% tych środków na konto PFRON (art. 33 ust. 4a ustawy o rehabilitacji). Podkreślić również trzeba, że jak wskazuje art. 33 ust. 4b ustawy o rehabilitacji, zapłata 30% „kary” na PFRON nie może nastąpić ze środków zfron. Czynności tych pracodawca musi dokonać do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron. Przez pojęcie „ujawnienie”, zgodnie z wyjaśnieniami wskazanymi w stanowisku BON z 3 lipca 2008 r., sygn. BON-I-52311–117-IKW/08, należy rozumieć zarówno ujawnienie nieprawidłowości przez organ w trakcie kontroli, jak i ujawnienie przez samego pracodawcę. W wyżej wymienionym stanowisku BON podkreśliło także, że obowiązujące przepisy nie nakładają na pracodawców, którzy dopuścili się naruszenia art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, obowiązku naliczenia i zapłaty odsetek od niewłaściwie wydatkowanych kwot. Odsetki zaczną być naliczane dopiero wówczas, gdy pracodawca nie dokona wpłaty do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków zfron.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnych kłopotów przysparza podmiotom gospodarującym środkami zfron użyte w § 4a rozporządzenia w sprawie zfron pojęcie „oszczędności”. Przede wszystkim powstała wątpliwość, czy oszczędny jest tylko taki wydatek, który został dokonany na najtańszą usługę lub produkt. Stanowisko BON z 3 lipca 2008 r. wyjaśniło, że wydatek oszczędny nie jest tożsamy z wydatkiem najtańszym. Każdorazowy wybór oferty najtańszej mógłby pociągać za sobą uszczerbek dla jakości produktu lub usługi, a w konsekwencji także dla rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. Oszczędność w tym przypadku należy rozumieć jako angażowanie możliwie jak najmniejszej kwoty ze środków zfron, która pozwoli na osiągnięcie założonego celu. Jednocześnie jest wskazane, aby takie oszczędne wydatkowanie środków pozwoliło na zachowanie standardów wynikających ze szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością. Warto więc przy dokonywaniu wydatku ze środków zfron dokonać analizy, która pozwoli ustalić, czy rezultat, który chcemy osiągnąć, można otrzymać mniejszym nakładem środków lub czy wydatkując takie same środki można osiągnąć jeszcze lepszy rezultat.

Zasada efektywności przy wydatkowaniu środków zfron jest zrealizowana, gdy pracodawca dokonuje optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów swoich działań. Zgodnie z definicją słownikową zwrot „optymalny” oznacza najlepszy w jakichś warunkach. Wydatkując środki zfron, należy więc wybrać sposób działania oraz użyć takich środków, które najszybciej, najpełniej i najkorzystniej pozwolą pracownikowi uzyskać zaplanowany efekt w obszarze rehabilitacji.

Konsekwencją nieprzestrzegania zasad celowości, oszczędności oraz efektywności w sytuacji, gdy poniesiony wydatek kwalifikuje się jako przysporzenie dla pracodawcy, będzie także odmowa wydania przez uprawniony do tego organ zaświadczenia o pomocy de minimis. Odmowa wydania zaświadczenia powinna nastąpić w formie postanowienia, na które pracodawcy służy zażalenie. Postanowienie powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. W ramach toczącego się postępowania dowodowego pracodawca, który wnioskował o wydanie zaświadczenia, może przedstawiać wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że dokonał wydatku ze środków zfron w sposób celowy, oszczędny i efektywny. Także organ udzielający pomocy może wezwać z własnej inicjatywy pracodawcę do okazania dowodów potwierdzających dokonanie wydatków z uwzględnieniem celowości, oszczędności i efektywności.


Dział tworzony jest przy współpracy z Polską Organizacją Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

REKLAMA

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA